​​​​​​​Jak budować sieć kontaktów biznesowych?

Daj się zauważyć w swojej branży​​​​​​​

Agnieszka Kolenda

Świadome budowanie sieci kontaktów staje się coraz bardziej popularne na rynku pracy. Specjaliści chętniej uczestniczą w konferencjach branżowych i webinariach, na których dzielą się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami biznesowymi. Interakcje tego typu, połączone z wymianą informacji, doświadczeń czy spostrzeżeń, nazywane są networkingiem. Stanowi on świetne narzędzie do zdobywania nowych możliwości zawodowych. Od czego należy zacząć?

Networking stanowi ważny element w biznesie i budowaniu kariery. Dzięki niemu możliwe jest poznanie nowych osób, odkrycie innowacyjnych pomysłów, a nawet pozyskanie szans zawodowych. Kluczowym w tym procesie jest rozbudowywanie sieci kontaktów. Jak tego dokonać i tym samym – oswoić się z networkingiem?

Cele networkingu

Aby rozpocząć budowanie sieci kontaktów zawodowych, zastanów się nad celami, które chcesz osiągnąć. Pomyśl, w których obszarach branży chcesz zostać zauważony/ zauważona, a także jaki typ osób chcesz poznać. Czy mają to być głównie specjaliści pełniący podobne funkcje do Twojej, decydenci w firmach, rekruterzy, potencjalni inwestorzy?

Zdecyduj także, czym podzielisz się z nowymi kontaktami. Być może masz pomysł na projekt, ciekawe rozwiązanie biznesowe lub prowadzisz badanie i poszukujesz chętnych do wzięcia w nim udziału? Dzięki sprecyzowaniu swoich oczekiwań i celów łatwiej będzie Ci dotrzeć do odpowiedniego grona specjalistów.

Media społecznościowe

Skuteczny networking może odbywać się za pośrednictwem sieci społecznościowych lub forów branżowych. Jednym z najbardziej popularnych portali jest LinkedIn, który umożliwia dzielenie się wiadomościami z rynku, najnowszymi trendami i innowacyjnymi pomysłami biznesowymi. Dzięki niemu można nawiązać wiele wartościowych relacji, a nawet otrzymać propozycje zawodowe.

Aby zbudować silną sieć kontaktów na LinkedIn, warto pamiętać o aktywności – udostępniać wartościowe artykuły, badania czy raporty, dzielić się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach, a także zachęcać do prywatnych rozmów na czacie.

Pamiętaj jednak, aby udostępniane przez Ciebie posty i materiały były dobrze opracowane, a także uzupełnione Twoim komentarzem, zawierającym osobiste analizy i przemyślenia. Nie bój się także korzystać z narzędzi zachęcających użytkowników portalu do wchodzenia w interakcję, np. ankiet. Dzięki temu Twoja sieć może stale powiększać się o wartościowe kontakty, a co za tym idzie – proces wymiany cennych, merytorycznych informacji będzie sprawniejszy.

Korzystając z LinkedIna w procesie networkingu, nie należy zapominać o grupach tematycznych, zrzeszających sprecyzowane grupy specjalistów. Warto poszukać społeczności, do których Twoja wiedza może najlepiej trafiać i systematycznie nawiązywać wartościowe relacje.

Konferencje

Dobrą okazją do nawiązania nowych relacji biznesowych są konferencje branżowe. Uczestnicząc w nich, nie tylko możesz poznać najnowsze trendy rynkowe, ale także wykorzystać szansę na bezpośrednią rozmowę ze specjalistami. Często na takich wydarzeniach wyznacza się czas na sesje networkingowe, w których uczestnicy zachęcani są do zapoznania się z innymi. Wówczas możesz przedstawić swoje spostrzeżenia na dany temat związany z sektorem, który reprezentujesz, a także uzyskać wartościowe, merytoryczne informacje.

Warto również rozważyć wystąpienie na konferencji, w formie panelu lub samodzielnej prezentacji. Będzie to doskonała okazja do zwiększenia rozpoznawalności – swojej, jako eksperta w danej dziedzinie, ale też Twojej firmy, produktu lub pomysłu biznesowego. Może nawet okazać się, że wśród publiczności znajduje się osoba, która będzie chciała nawiązać z Tobą współpracę.

Dotychczasowe kontakty

W procesie budowania relacji biznesowych nie należy zapominać o osobach, które już poznałeś/ poznałaś, np. w obecnej pracy. Może bowiem okazać się, że uczestniczą w ciekawych sesjach networkingowych lub sami organizują webinary branżowe. Wówczas dotarcie do grupy odbiorców, która najbardziej Cię interesuje, będzie łatwiejsze.

Pamiętaj także, że każdorazowo to Ty możesz stać się organizatorem sesji networkingowej. Zaproś do współpracy przy projekcie znajomych z branży, wybierzcie najciekawsze tematy do debat i zaangażujcie w udział swoje sieci kontaktów. Możecie skorzystać z najprostszego komunikatora on-line, aby na spotkanie mogło dołączyć jak najwięcej osób z różnych miast. Powodzenia!

Networking może sprzyjać rozwojowi zawodowemu. Przeczytaj, jak jeszcze możesz zadbać o swoją karierę.

Odkryj najnowsze trendy na rynku pracy. Pobierz Raport płacowy Hays.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.