​​​​​​​Pierwsze kroki w rekrutacji

Na jakie zachowania kandydatów zwrócić uwagę? ​​​​​​​

Agnieszka Kolenda

Proces rekrutacyjny może wywoływać u początkujących rekruterów stres. Podobne odczucia miewają także rekrutujący menedżerowie, którzy po raz pierwszy poszukują nowych pracowników do swoich zespołów. Chociaż pierwsze rekrutacje mogą budzić obawy, to wraz ze zdobywanym doświadczeniem każdy kolejny proces powinien przebiegać znacznie efektywnej. Pomocne jest pamiętanie o kilku ważnych zasadach. Przed pierwszą rozmową z kandydatem warto być świadomym m.in. zachowań, które potencjalnie mogą sygnalizować jego niedopasowanie do oferty.

Rekruterzy, którzy dopiero zdobywają pierwsze doświadczenie zawodowe, mogą odczuwać niepewność w kontekście podejmowania decyzji rekrutacyjnych. Faktem jest, że zatrudnienie nowej osoby zawsze stanowi pewnego rodzaju ryzyko, natomiast łatwo jest je zminimalizować. Kluczem do sukcesu okazuje się poznanie zachowań kandydatów, które mogą sugerować, że aplikujący nie do końca pasuje do roli, o którą się ubiega. Chociaż nie należy traktować ich jak czynników wykluczających kandydaturę, to w ich obliczu warto się przyjrzeć motywacji kandydata. Jakie to sytuacje?

1. Kandydat nie jest odpowiednio przygotowany

Kandydat, któremu zależy na podjęciu współpracy z firmą, zadba o to, aby jak najlepiej przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Będzie zatem gotowy szczegółowo omówić swoje doświadczenie zawodowe i ewentualne luki w CV, a także wykaże się wiedzą na temat samej organizacji, do której aplikuje. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż nierzadko jest to wyznacznik motywacji i zaangażowania kandydatów.

Należy jednak pamiętać, że są sytuacje, w których kandydat przygotuje się w sposób właściwy, lecz z powodu stresu, trudniej mu będzie korzystnie się zaprezentować. W takich sytuacjach warto wykazać się wyrozumiałością i cierpliwością, a także spróbować uspokoić kandydata, na chwilę zmieniając temat rozmowy.

2. Kandydat wydaje się nieszczery

Podczas rozmowy z kandydatem zwróć uwagę na to, jak często w jego wypowiedziach pojawiają się nieścisłości. Oceń, czy potrafi popierać swoje dokonania i umiejętności faktami, a także czy informacje z CV zgadzają się z tymi, które przedstawia podczas rozmowy. O ile niewielka, pojedyncza pomyłka w stresującej sytuacji może się zdarzyć każdemu, o tyle kilkukrotne popełnienie błędu może świadczyć o braku uczciwości i nieszczerości. Tymczasem są to cechy, które wpływają na jakość współpracy, a zatem warto zadbać o to, aby nowy członek zespołu je posiadał.

3. Kandydat krytykuje poprzedniego pracodawcę

Niezależnie od powodu odejścia z poprzedniej organizacji, kandydat nie powinien wypowiadać się o swoim byłym przełożonym w sposób jednoznacznie negatywny, szczegółowo opisując wszystkie sytuacje, w których firma działała na jego niekorzyść. Świadczy to bowiem o braku profesjonalizmu i podaje w wątpliwość fakt, czy pracownik będzie w stanie przyjąć lojalną postawę wobec firmy.

Jednak gdy kandydat negatywnie wypowie się o poprzednim pracodawcy, to nie należy od razu go przekreślać, a jedynie wziąć ten element pod uwagę przy ostatecznej ocenie rozmowy. Dzięki temu zdobędziesz więcej informacji na temat rozmówcy, co pozwoli na podjęcie rozsądniejszej decyzji o potencjalnej współpracy.

4. Kandydatowi brakuje ambicji

Może również się zdarzyć, że kandydat nie będzie w stanie przedstawić wizji rozwoju swojej ścieżki kariery czy celów, do których chce dążyć. Warto zwrócić na to uwagę, bowiem często jest to przesłanką niewystarczających ambicji kandydata lub braku motywacji do samorozwoju. Brak jednoznacznych planów zawodowych może również świadczyć o braku pewności, czy obrana ścieżka jest dla kandydata tą właściwą oraz, czy będzie gotowy nią podążać przez najbliższe lata. Weź tę kwestię pod uwagę, gdyż pracownik niemający jasno określonych priorytetów może być mniej zaangażowany.

5. Kandydat wydaje się nie pasować do zespołu

Efektywna współpraca w dużej mierze opiera się na miłej atmosferze i dobrych relacjach. Jeżeli zatem wydaje Ci się, że kandydat, którego rekrutujesz, może nie pasować do reszty zespołu – zaufaj swojemu instynktowi. Lepiej jest przedłużyć proces rekrutacyjny i znaleźć odpowiedniego pracownika, niż ryzykować wystąpieniem konfliktów w zespole.

Udana rekrutacja leży nie tylko w rękach kandydata. Przeczytaj, jak rekrutować, aby jak najlepiej przedstawić firmę.

Rekrutujesz w modelu on-line? Dowiedz się, na co zwrócić szczególną uwagę podczas wirtualnych spotkań z kandydatem.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.