UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Decyzja pracownika o zmianie miejsca pracy może być motywowana różnymi czynnikami. Jednak niezależnie od głównego powodu, warto wiedzieć jak zareagować na wieści o odejściu, aby zakończyć współpracę w partnerskich relacjach i nie narazić zespołu na przestój w pracy. O czym muszą pamiętać menedżerowie?
Ważnym jest, aby w obliczu trudnej i często niespodziewanej decyzji pracownika, umieć kontrolować emocje. Dokładnie przemyśl swoje słowa i nie zmieniaj natychmiast nastawienia wobec zatrudnionego. Negatywne podejście może jedynie pogorszyć sytuację i wywołać nieprzyjemną atmosferę. Spokojnie przedyskutuj z pracownikiem przyczynę podjęcia takiej decyzji i spróbuj zrozumieć jego perspektywę. Dokładnie wysłuchaj, co ma do powiedzenia i potraktuj wasze spotkanie jako okazję do wyciągnięcia wniosków. Być może zyskasz cenną informację, dzięki której zminimalizujesz prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnych odejść w przyszłości.
Może również okazać się, że pracownik podjął taką decyzję pod wpływem impulsu. W tym przypadku wytłumacz, że pochopne decyzje nie zawsze są tymi najlepszymi. Wtedy – jeśli rozmówca wykaże się otwartością – możecie spróbować wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem tej sytuacji. Jeżeli zdecydujesz się na złożenie kontroferty, daj pracownikowi czas na przemyślenie tej propozycji i niedługo potem wróćcie do rozmowy. Dzięki temu okażesz swoje zaangażowanie i zwiększysz szansę na zatrzymanie specjalisty w organizacji.
Odejście jednego z pracowników pod wieloma względami jest kłopotliwą sytuacją. Jest to jednak naturalne zjawisko na rynku pracy, a w związku z tym nie należy odbierać tego zbyt osobiście. Branie na siebie odpowiedzialności za decyzję o odejściu lub traktowanie jej jako osobistą zdradę spowoduje tylko zbędny zastój w rozwoju zespołu. Pamiętaj, że nie wszystko zależy od menedżera. Przeanalizuj tok waszej współpracy i pogratuluj sobie wszystkich sukcesów, które wspólnie osiągnęliście oraz sytuacji, w których udzieliłeś współpracownikowi wsparcia. Skoncentruj się na tym, aby móc ruszyć dalej i wyciągnąć wartościowe lekcje na przyszłość. Dzięki temu szybciej uda Ci się znaleźć nowego kandydata na to stanowisko.
Jeżeli decyzja o odejściu z firmy okaże się ostateczna, nie zwlekaj i rozpocznij poszukiwania zastępstwa. Dokładnie zastanów się jakie oczekiwania masz wobec nowej osoby i w jakim czasie planujesz ją zatrudnić, uwzględniając zakres obowiązków przekazanych przez poprzedniego pracownika. Pamiętaj jednak, aby nie podejmować pochopnych lub ryzykownych decyzji. Czasem lepiej jest poczekać na odpowiedniego kandydata, niż zatrudnić niedoświadczonego pracownika, którego wdrożenie zajmie wiele czasu i nie ma pewności, że odnajdzie się w nowej roli.
Przeczytaj jak napisać skuteczną ofertę pracy.
Kluczem do efektywnej współpracy jest komunikacja. Poinformuj zatem pozostałych członków zespołu o odejściu pracownika i krokach, które już zostały podjęte. Zadbajcie o wzajemne wsparcie i jeszcze bardziej efektywną współpracę na czas wakatu. Wyjście z trudnego okresu okaże się bowiem znacznie łatwiejsze, gdy cały zespół będzie dążył do ustabilizowania sytuacji.
Niezależnie od stażu lub relacji z odchodzącym pracownikiem, zadbaj o to, aby jego ostanie dni w organizacji były przyjemne. Podziękuj za dotychczasową współpracę i okaż mu wsparcie w kolejnym etapie kariery zawodowej. Stosowaną przez wielu pracodawców taktyką jest również zorganizowanie nieformalnego spotkania pożegnalnego, które podsumuje minione osiągnięcia specjalisty w gronie najbliższego zespołu. Utrzymywanie nienagannych relacji jest bardzo ważne, gdyż nierzadko zdarza się, że byli pracownicy ponownie spotykają na swojej drodze zawodowej dawnych pracodawców.
Stabilny zespół o niskiej rotacji stanowi ogromną wartość dla menedżerów. Znacznie usprawnia to pracę i wspólne osiąganie sukcesów. Nierzadko jednak zdarza się, że pracownicy odchodzą do innych organizacji. Aby tego uniknąć, pamiętaj o systematycznych rozmowach z zatrudnionymi. Dzięki temu poznasz ich opinie i potrzeby. To z kolei pozwoli na wyciągnięcie wniosków i sprawniejsze wprowadzanie ewentualnych zmian.
Pamiętaj także o stałym utrzymywaniu partnerskich relacji opartych na zaufaniu i wsparciu. Efektywność i dobre samopoczucie pracowników w dużej mierze zależą bowiem od ich relacji z przełożonymi.
Zadbaj także o systematyczny wypoczynek podwładnych, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia u nich wypalenia zawodowego. Zachęcaj ich do wykorzystywania dni wolnych i wyłączania służbowych urządzeń gdy przebywają na urlopie lub zwolnieniu lekarskim. Jednocześnie pamiętaj, że odpoczynek należy się także samemu przełożonemu. Zarządzanie zespołem okazuje się łatwiejsze i przyjemniejsze, kiedy stoi za tym regularna regeneracja.
Zagwarantuj również swoim pracownikom możliwość samodoskonalenia się i awansowania. Świadomość posiadania szerszych perspektyw na ścieżce zawodowej przekłada się na wyższą efektywność i chęć do pracy. Zadbaj zatem, aby każdy członek zespołu posiadał równie atrakcyjne możliwości rozwoju.
Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji? Zostaw nam wiadomość.
Chcesz dowiedzieć się, jak zatrzymać pracownika w firmie? Odpowiedź znajdziesz w tym wpisie.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.