UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Efektywne zarządzanie zespołem jest ściśle związane z delegowaniem zadań podwładnym. Wielu menedżerów nie praktykuje jednak tego rozwiązania lub robi to zbyt rzadko, np. ze względu nadmiernej potrzeby samodzielnego działania lub braku zaufania wobec zespołu. W takich przypadkach warto zrozumieć korzyści delegowania zadań i stopniowo wprowadzać tę zasadę. Od czego zacząć?
Aby skutecznie delegować zadania, każdorazowo pamiętaj o ich analizie. Zastanów się, który z pracowników ma właściwe kompetencje i wiedzę odpowiadające charakterowi danego projektu. Ustal także, czy podwładny w danym okresie będzie dysponował czasem na realizację dodatkowych przedsięwzięć. Ważne w tym przypadku będzie również zaufanie do pracownika, które warto stale budować poprzez szczerą komunikację.
Wielu menedżerów ma trudność z delegowaniem zadań ze względu na niepewność wobec rezultatów działań podjętych przez pracownika. Aby utwierdzić się w przekonaniu, że podwładny jak najlepiej zrozumie i wykona zadanie – porozmawiaj z nim o swoich oczekiwaniach i przedstaw cel oraz szczegóły projektu. Zagwarantuj mu wsparcie, a także wspólnie uzgodnijcie ramy czasowe wykonania zadania.
Aby zmotywować pracownika, możesz także skorzystać z języka korzyści: zaprezentuj, czego może nauczyć go to zadanie, a także które kompetencje dzięki temu podszkoli. Wizja samorozwoju może bowiem stanowić dodatkowy impuls do działania.
Aby upewnić się, że pracownik dobrze radzi sobie z powierzonym mu zadaniem, co pewien czas analizuj jego postępy. Pamiętaj, aby nie rozwiązywać ewentualnych problemów, a jedynie nakierowywać podwładnego na możliwe rozwiązania. Otwórz się na potencjalne pytania, zapewnij wsparcie oraz swobodę w działaniu. Poczucie niezależności może bowiem sprawić, że pracownik poradzi sobie z projektem lepiej, niż oczekiwałeś/ oczekiwałaś.
Pamiętaj jednak, aby zachować rozwagę i nie kontrolować pracownika na każdym etapie wykonywanego zadania. Wówczas może przynieść to niechciane rezultaty – utratę zaufania lub poczucie niedocenienia przez podwładnego.
Aby odpowiednio zakończyć proces delegowania zadań, nie zapominaj o feedbacku. Informacja zwrotna od przełożonego stanowi ogromną wartość dla pracowników i pozwala na doskonalenie swoich działań. Pamiętaj o szczerości i jednoznaczności oraz spersonalizowaniu swojego komunikatu. Dzięki temu podwładny będzie mógł ulepszyć swoją pracę przy okazji kolejnych zadań.
Podział i delegowanie zadań w zespole ma obopólne korzyści. Dla menedżerów jest to możliwość skupienia się na swoich obowiązkach i samorozwoju, a także budowania zaufania oraz partnerskich relacji z podwładnymi. Pracownikom może to z kolei pomóc w doskonaleniu swoich kompetencji, zwiększeniu samodzielności oraz wykorzystywaniu potencjału.
Warto zauważyć, że podwładni mający szansę rozwijać się dzięki zadaniom od menedżera – chętniej pozostaną w organizacji na dłużej. Jest to szczególnie ważne ze względu na wysoką dynamikę sytuacji na rynku pracy oraz możliwą, podwyższoną rotację w organizacji.
Chcesz dowiedzieć się, jak jeszcze możesz zadbać o rozwój swoich podwładnych? Zajrzyj tutaj.
Czy Twoja organizacja zapewnia pracownikom programy talentowe? Przeczytaj, jak i dlaczego warto je wprowadzić.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.