​​​​​​​Zadbaj o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym

Work-life balance jako nieodłączny element satysfakcji ​​​​​​​

Zmieniający się świat, metody świadczenia pracy i transformacja modeli biznesowych firm sprawiają, że wielu pracowników żyje w biegu i pracuje ponad miarę. Zatrudnionym często trudno jest znaleźć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Tymczasem jest ona niezbędna do odczuwania satysfakcji i spokoju. Balans pomiędzy różnymi sferami życia pozwala utrzymać nie tylko dobre relacje z bliskimi, lecz również rozsądną postawę wobec obowiązków zawodowych. Jak zadbać o work-life balance?

Rozdzielanie życia zawodowego od prywatnego stanowi pewnego rodzaju umiejętność, której zdobycie nie dla wszystkich pracowników jest łatwe. Zachowanie równowagi pomiędzy pracą a sprawami osobistymi jest jednak niezmiernie ważne. Wpływa na ogólny dobrostan – satysfakcję z życia, poczucie spełnienia oraz dobre samopoczucie. Jeśli czujesz, że w Twoim życiu brakuje równowagi, wykonaj poniższe kroki.

1. Przeanalizuj swój dzień w pracy

Powodem, przez który duża część pracowników nie zachowuje równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, jest nieumiejętne zarządzanie czasem pracy. Spróbuj zatem ocenić, jak nadajesz priorytety swoim zadaniom. Czy realizujesz cele zgodnie z planem, czy może bierzesz na siebie zbyt wiele? Zastanów się także, które bodźce zaburzają Twoją koncentrację i wybijają Cię z rytmu pracy. Po pobieżnej analizie stopniowo je eliminuj i obserwuj, jaki ma to wpływ na Twoją pracę.

Jeżeli masz trudności z zarządzeniem swoimi zadaniami i odpowiednim rozłożeniem obowiązków – skorzystaj z metody zwanej macierzą Eisenhowera, dzieląc je na: ważne i pilne; ważne, ale niepilne, pilne, ale nieważne; niepilne i nieważne.

Więcej o macierzy Eisenhowera i skutecznym planowaniu działań dowiesz się z tego wpisu.

Dzięki rozsądnemu podziałowi zadań oraz eliminowaniu rozpraszaczy zwiększysz swoją efektywność i wydajność, a także wykluczysz ewentualność pracy w nadgodzinach.

2. Rozważ elastyczne formy i modele pracy

Wielu pracowników dostrzega, że pomocnym w zachowaniu work-life balance okazują się elastyczne modele pracy. Jeżeli obecnie nie pełnisz swoich obowiązków zawodowych w formie zdalnej lub hybrydowej, a uważasz, że mogłoby przynieść to wiele korzyści – porozmawiaj o takiej możliwości ze swoim przełożonym. Liczne organizacje, które wprowadziły podobne rozwiązania wraz z początkiem pandemii, korzystają z nich do dziś, oceniając je jako skuteczne. Warto zatem poprosić menedżera o szczerą rozmowę i przedstawić swoją propozycję.

Niektórzy specjaliści, mający trudność z osiągnięciem work-life balance, decydują się również na zmianę formy pracy. Coraz bardziej popularnymi stają się nowoczesne formy zatrudnienia, w tym B2B czy freelancing. Pozwalają one pełnić obowiązki w mniejszym wymiarze czasowym, przez co zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym staje się łatwiejsze. Tym samym, mając wysokie, poszukiwane na rynku kwalifikacje i będąc gotowym do pracy na własny rachunek, warto wziąć pod uwagę podjęcie pracy w oparciu o umowę inną niż dotychczas.

3. Pamiętaj o asertywności

Zdarza się, że praca w nadgodzinach jest nieunikniona, np. na etapie finalizacji zaawansowanego projektu lub w sytuacji awaryjnej. Należy jednak znać granicę i rozsądnie zarządzać swoim planem dnia, tak aby zminimalizować ryzyko pracy po godzinach. Jeżeli znajdziesz się w sytuacji, w której możesz przełożyć wykonanie danego zadania na kolejny dzień – skorzystaj z tej okazji.

Choć wykazanie się asertywną postawą w miejscu pracy nie jest proste, to warto pamiętać, że jest to kluczowa kompetencja, szczególnie w przypadku osób nadmiernie ambitnych. W takich okolicznościach należy mieć świadomość, jak dużą wartością jest odpoczynek i umiejętność stawiania sobie granic. Regularna praca w nadgodzinach może bowiem prowadzić do wypalenia zawodowego i problemów ze zdrowiem.

4. Po pracy wyłącz urządzenia służbowe

Zachowaniem, które może wpływać na zachwianie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, jest także korzystanie ze służbowych urządzeń po zakończeniu pracy. Choć z reguły odpisywanie na wiadomość trwa chwilę, to w rzeczywistości sprawdzanie skrzynki mailowej może odciągnąć uwagę na dłuższy czas, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą dłuższe konwersacje czy dodatkowe zadania. Warto zatem rozgraniczyć czas stricte przeznaczony na pełnienie obowiązków zawodowych od tego, który zamierzasz poświęcić bliskim. Dzięki temu zyskasz większą satysfakcję z życia osobistego i wypoczniesz przed kolejnym dniem pracy.

Chcesz pracować w formie zdalnej? Przeczytaj, jak skutecznie argumentować taką chęć.

Planujesz zmienić pracę? Zobacz najnowsze oferty.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.