UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Z najnowszego raportu Hays o rynku pracy w 2023 roku wynika, że 9 na 10 firm zamierza prowadzić rekrutacje. W rzeczywistości często jednak okazuje się, że przysparzają one trudności. Jak rozwiązać problem luki kompetencyjnej w organizacji?
Nierzadko zdarza się, że pracodawcy uruchamiając nowy proces rekrutacyjny, skupiają się wyłącznie na konkretnych kilku kompetencjach, których brakuje w firmie. Bywa też tak, że profil idealnego kandydata jest – także nieświadomie – określany nadmiernie wąsko, a oczekiwania wobec niego są nieelastyczne. Czasem wśród osób decyzyjnych do głosu dochodzą przekonania lub nieuświadomione uprzedzenia odnośnie do tego, kim nowo zatrudniony pracownik powinien być. To często wywołuje trudności w zatrudnieniu nowej osoby – poczynając od konieczności wydłużenia czasu rekrutacji, aż po dodatkowe obciążenie budżetu przeznaczonego na dany proces.
Jak poradzić sobie z takim problemem? Przede wszystkim należy pamiętać, że strategia HR to nie tylko prowadzenie procesów rekrutacyjnych. Dobre zarządzanie talentami w organizacji skupia się również na zabezpieczaniu i rozwijaniu kompetencji oraz potencjału aktualnych pracowników, a także otwartym podejściu. Ważne jest, aby nie „przegapić” możliwości, które zapewnia współpraca z daną osobą.
Potrzeba rekrutacji oczywiście zawsze będzie istnieć, natomiast warto szerzej spojrzeć na zasoby kompetencyjne firmy i zastanowić się, czy organizacji rzeczywiście znane są predyspozycje i talenty pracowników. Istnieje prawdopodobieństwo, że przynajmniej niektórzy z nich świetnie odnaleźliby się w innej roli czy dziale.
Strategia reskillingu i upskillingu jest jednym ze sposobów na likwidowanie luki kompetencyjnej w organizacji. Reskilling polega na przekwalifikowaniu zatrudnionych i dokonaniu wewnętrznego transferu pracownika na inne stanowisko, na którym może w pełni wykorzystać swój potencjał i kompetencje miękkie.
Upskilling zaś to nic innego jak podnoszenie i rozwijanie aktualnych umiejętności pracowników wedle obecnych potrzeb organizacji i wyzwań, które panują na rynku.
Aby rozpocząć proces reskillingu lub upskillingu niezbędne jest dokładne i regularne badanie zestawu kompetencji zatrudnionych. Należy to robić w sposób holistyczny i metodologiczny, najlepiej z zewnętrznymi ekspertami, którzy posiadają doświadczenie w tym zakresie oraz mogą obiektywnie spojrzeć na daną osobę i jej profil. Poza regularnymi rozmowami rozwojowymi i mentoringiem świetnie w tym przypadku sprawdzą się sesje Development Center.
Development Center to proces pozwalający na zbadanie kompetencji, potencjału, osobowości, predyspozycji i preferencji pracownika. Metoda ta pozwala realnie odkryć talenty pracownika i tym samym określić na jakim stanowisku dana osoba sprawdzi się najlepiej. Czy charakter obecnej roli pozwala w pełni zrealizować potencjał pracownika czy może jest on sprzeczny z jego konstruktem psychicznym i predyspozycjami, uniemożliwiając mu pełny rozwój? Znalezienie odpowiedzi na to pytanie wymaga otwartej postawy ze strony menedżera i wspierającej kultury całej organizacji, gdyż czasem okazuje się, że zatrudniony, biorąc pod uwagę jego profil, w rzeczywistości może być np. lepszym analitykiem, aniżeli opiekunem klienta.
Ważne jest, aby badanie to było przeprowadzane regularnie – np. raz lub dwa razy do roku – i wielowymiarowo. Zewnętrzny ekspert, np. coach, mentor, czy psycholog powinien wziąć pod uwagę następujące czynniki:
• Osobowość pracownika, jego naturę, przekonania, postawy
• Predyspozycje i umiejętności
• Zestaw kompetencji miękkich
Zestawienie tych aspektów pozwala odkryć, w jakich obszarach pracownik może w pełni wykorzystać swój potencjał i realnie spełniać się zawodowo. Wówczas lepiej wiadomo, co potrafi oraz jakie ma możliwości i potrzeby.
Dzięki wiedzy pozyskanej z rzetelnie przeprowadzonego procesu Development Center, wzbogaconego o sesje feedbackowe, możliwe będzie opracowanie strategii reskillingu lub upskillingu pracownika w oparciu o aktualne i przyszłe potrzeby kompetencyjne organizacji. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala dopasować profil danej osoby do stanowiska w firmie i ograniczać lukę kompetencji. Umożliwienie pracownikowi rozwoju w strukturach organizacji to także sposób na zwiększenie satysfakcji oraz wzmocnienie jego lojalności i zaufania do pracodawcy.
Zauważanie i docenienie potencjału oraz predyspozycji zatrudnionych to obustronna korzyść. Poprzedzony sesją Development Center proces reskillingu lub upskillingu pozwala odpowiednio zmapować zasoby i braki w organizacji, dając jednocześnie pracownikom doskonałą szansę do rozwoju, a w przypadku braku satysfakcji z wykonywanej pracy – również na przekwalifikowanie w strukturze firmy.
Znając możliwości swoich pracowników, ustalenie strategii rekrutacyjnej i potrzeb pozyskania nowych kompetencji przebiegnie o wiele sprawniej.
Chcesz przeprowadzić sesję Development Center w swojej organizacji? Skontaktuj się z naszymi ekspertkami.
Dowiedz się więcej na temat wzmacniania strategii kompetencyjnej w firmie. Pobierz raport Hays.
Head of HR Consultancy w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.