UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Nie ulega wątpliwości, że choć na dobrą ocenę kandydatury wpływają przede wszystkim kompetencje, kwalifikacje i potencjał danej osoby, to w obliczu spotkania o pracę duże znaczenie będzie miała także prezencja. Wybór odpowiedniego stroju będzie równoznaczny z profesjonalizmem, dobrymi manierami i zaangażowaniem kandydata w proces.
Spotkanie stacjonarne z potencjalnym pracodawcą to moc korzyści. Przede wszystkim pozwala na bardziej naturalne zbudowanie relacji, odczytanie mowy ciała rozmówcy oraz pełniejsze zrozumienie kultury organizacyjnej.
Odwiedzając biuro rekrutującej firmy, pamiętaj nie tylko o dokładnym przygotowaniu się do rozmowy – przećwiczeniu odpowiedzi na najczęstsze pytania rekrutacyjne czy określeniu swoich oczekiwań finansowych – ale również o odpowiednim stroju. Co to oznacza?
Wybór stroju na spotkanie z rekruterem lub potencjalnym przełożonym uzależnij przede wszystkim od rodzaju i kultury firmy, do której chcesz dołączyć. Jeśli jest to duża organizacja, np. międzynarodowa korporacja, postaw na ubiór formalny, biznesowy: białą koszulę lub elegancką bluzkę, ciemną, np. granatową marynarkę i materiałowe spodnie lub prostą spódnicę. Buty powinny być eleganckie i przypadku obuwia damskiego – zakrywać przód stopy. Ponadto ważne jest, aby dekolt był zabudowany. Jest to zdecydowanie bezpieczny i ponadczasowy wybór, stanowiący symbol eleganckiego wizerunku.
Jeżeli natomiast aplikujesz do małej, butikowej czy rodzinnej firmy, możesz wykazać się większą elastycznością w tym zakresie. Mężczyźni mogą zrezygnować z marynarek, a kobiety wybrać nieco bardziej barwną sukienkę lub bluzkę do prostego, ale wciąż eleganckiego dołu, np. „chinosów” lub „cygaretek”. Czasami osoby, które aplikują na back-office’owe czy techniczne, niewymagające kontaktu z klientem role, mogą nawet postawić na proste, ciemne jeansy.
Jeśli masz wątpliwości co do poziomu formalności stroju, zawsze możesz poprosić o radę rekrutera po stronie firmy lub agencji rekrutacyjnej.
Aby uniknąć sytuacji, w której Twój strój będzie zbyt absorbujący i rozpraszający, postaw na eleganckie, uniwersalne i neutralne kolory. Dobrym wyborem będą granatowy, czarny, szary lub biały. Zdecydowanie zrezygnuj z jaskrawych barw oraz krzykliwych wzorów.
Ładny zegarek, bransoletka czy kolczyki mogą nie tylko sprawić, że poczujesz się pewniej, ale również podkreślić osobowość, która może być dodatkowym atutem na wielu stanowiskach (np. w branży sprzedażowej lub eventowej). Pamiętaj jednak, że w przypadku rozmowy o pracę często mniej, znaczy lepiej. Jeśli masz ochotę na jakiś dodatek, zwróć uwagę na to, aby był on subtelny.
Niewątpliwą zaletą zdalnej rozmowy rekrutacyjnej jest to, że możesz łatwo do niej dołączyć bez konieczności podróży do biura, pozostając w komfortowym, znanym Ci środowisku – w domu. Nie oznacza to jednak, że taka forma spotkania jest mniej formalna. Rozmowa online ma równie duże znaczenie, co w siedzibie rekrutującej firmy, a więc także w tej sytuacji należy zadbać o odpowiedni strój.
Najlepszym sposobem na dobrą prezencję będzie założenie takich ubrań, które wybrałabyś_ wybrałbyś, jadąc na spotkanie do biura firmy. Pokaże to Twój profesjonalizm i realne zainteresowanie współpracą.
Pamiętaj też, że choć rozmówca widzi Cię na kamerze od pasa w górę, nie warto bagatelizować tego, jak wówczas wygląda dolna części garderoby. Nigdy w końcu nie wiesz, czy nie przytrafi Ci się sytuacja, w której podczas spotkania będziesz musiała_ musiał wstać, np. aby zamknąć okno czy zasłonić roletę. Wówczas krótkie, letnie spodenki lub rozciągnięte dresy mogą popsuć dobre wrażenie.
Podczas rekrutacji online, w przeciwieństwie do rozmowy na żywo, Twój rozmówca będzie przez cały czas widział tylko część Ciebie, w jednym, stałym kadrze. W związku z tym, warto wybrać taki kolor ubrań, który wyróżni, ale nie przytłoczy Cię na ekranie i nie będzie zlewał się z tłem, które jest za Tobą. Najlepszym rozwiązaniem będą m.in. błękitny, ciemnozielony czy biznesowy granatowy w subtelnym odcieniu. Są efektowne, ale wciąż biznesowe.
Dobrze sprawdzą się też kolory pastelowe, czyli rozjaśnione białym, np. lawendowy. Są one wciąż eleganckie i pomogą ocieplić Twój wizerunek, a także emanować większą pewnością siebie.
Pamiętaj też, aby zrezygnować ze wzorów: kropek, pasków, kwiatków czy innych nadruków, które mogą rozpraszać uwagę na ekranie i wywoływać męczący efekt migotania video. Jeszcze bardziej niż podczas rozmowy stacjonarnej, postaw w tym przypadku na jednorodność.
Odpowiedni wygląd na rozmowie rekrutacyjnej online to nie tylko eleganckie ubrania, ale też to, jak całościowo prezentujesz się na ekranie. Nawet najbardziej schludny, formalny strój straci na znaczeniu, gdy będziesz siedzieć w ciemnym pokoju, ze źle oświetloną twarzą, krzywo zapiętymi guzikami od koszuli, a na dodatek z bałaganem w tle.
Aby uniknąć takich wpadek, najlepiej jest wcześniej sprawdzić to, jak będziesz wyglądać po drugiej stronie ekranu, np. w ramach testowej rozmowy z kimś bliskim.
Niezależnie od miejsca przeprowadzania rozmowy rekrutacyjnej, nie zapominaj o najważniejszych zasadach, których warto przestrzegać dla każdej sytuacji formalnej. Ubrania powinny być przede wszystkim czyste, schludne i wyprasowane.
Kobiety nie powinny ponadto nadużywać makijażu, stawiając na wersję subtelną i biznesową. W przypadku mężczyzn z kolei – nie warto zapominać o kwestii zarostu. Jeśli na co dzień go nosisz, zadbaj o to, aby dobrze wyglądał. Jeżeli natomiast regularnie się golisz, zrób to także przed rozmową rekrutacyjną. Zadbaj też o schludne ułożenie włosów. Pokaże to, że z pełnym profesjonalizmem i szacunkiem podchodzisz do swojego rozmówcy oraz całego procesu.
Ostatecznie w tym wszystkim, spróbuj zadbać o swój komfort. Nie wybieraj ubrań, w których czujesz się źle lub niewygodnie. Wówczas trudniej będzie Ci w pełni skupić się na rozmowie.
Więcej wskazówek rekrutacyjnych znajdziesz w naszym poradniku. Pobierz za darmo tutaj.
Director w Hays Poland Profil autorki na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.