Sztuczna inteligencja – rewolucja czy chwilowy trend?

Trendy i prognozy

Alicja Malok

Obecnie na rynku pracy można zaobserwować kolejny przełom technologiczny, wynikający z dynamicznego rozwoju narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji. Automatyzacja zadań i procesów postępuje, a dostępność oraz liczne funkcjonalności AI budzą zarówno niepewność, jak i nadzieje. Jak w rzeczywistości sztuczna inteligencja wpływa na rynek pracy?

Rozwój sztucznej inteligencji wywołuje bezprecedensowe zainteresowanie po stronie firm oraz pracowników. Organizacje analizują kiedy i w jakim stopniu będą musiały dopasować swoją strategię biznesową do coraz bardziej zautomatyzowanego świata pracy, a specjaliści i specjalistki sprawdzają, jak narzędzia AI mogą wesprzeć ich w codziennej pracy.

Blaski i cienie sztucznej inteligencji

Na rynku pracy można zauważyć, że zaawansowane narzędzia technologiczne i programy AI są wykorzystywane przez profesjonalistów i firmy coraz częściej. Ponadto jak wynika z badania Hays Poland przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca 2023 roku, 45 proc. specjalistów sądzi, że sztuczna inteligencja wpłynie pozytywnie na ich sytuację zawodową. Optymiści uważają, że jest ona w stanie skrócić ich czas pracy (62 proc.) oraz stworzyć przestrzeń dla bardziej angażujących, twórczych projektów dzięki automatyzacji nieciekawych zadań (46 proc.).

Warto jednak mieć świadomość, że automatyzacja części zadań i ograniczenie czasu przeznaczanego na ich realizację nie musi wcale oznaczać skrócenia dnia pracy. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pracodawcy będą wówczas angażować pracowników w nowe, bardziej zaawansowane i kreatywne projekty, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.

Natomiast szersze wykorzystanie narzędzi AI niewątpliwie będzie stanowiło odciążenie w pracy fizycznej lub powtarzalnej, która ze względu na swoją monotonię może przyczyniać się do popełniania błędów przez pracowników.

Z drugiej strony profesjonaliści obawiają się, że poziom zaawansowania narzędzi sztucznej inteligencji będzie tak duży, że stracą pracę lub ich perspektywy zawodowe się pogorszą (po 56 proc. wskazań). Co trzeci specjalista ocenia również, że AI negatywnie wpłynie na relacje międzyludzkie w świecie pracy (32 proc.). Wśród znacznej grupy profesjonalistów wciąż jednak pojawia się wiele wątpliwości. Niemal co trzeci specjalista nie jest w stanie określić, jaki wpływ na jego karierę będzie miało AI, a 13 proc. ocenia go negatywnie.

Niezastąpiony czynnik ludzki

Czy sztuczna inteligencja rzeczywiście będzie w stanie wyprzeć specjalistów i specjalistki z rynku pracy? Niewykluczone jest, że część prostych, niewymagających specjalistycznych umiejętności zawodów zostanie zastąpiona. Jednak warto pamiętać, że główny cel automatyzacji to wspieranie, a nie wypieranie pracy człowieka. Kompetencje miękkie, w tym kreatywność i empatia są bowiem nie do zastąpienia.

Ponadto rozwój sztucznej inteligencji w rzeczywistości nie ogranicza potrzeb kompetencyjnych na rynku, lecz tworzy nowe. W cenie nadal będą umiejętności komunikacyjne, budowania relacji i krytycznego myślenia. Ponadto jak wynika z raportu Hays „Inside Tech Talent”, który analizuje trendy rekrutacyjne w obszarze technologii w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), kluczowe znaczenie na rynku będą mieli specjaliści i specjalistki z branży IT, którzy poza kompetencjami miękkimi, posiadają dobrze rozwinięte umiejętności cyfrowe. Jest to obszar, w który silnie inwestują pracodawcy w Polsce.

Co dalej?

Raport „Inside Tech Talent” dowodzi, że w czołówce najważniejszych obszarów inwestycyjnych pracodawców z regionu EMEA są: rozwój biznesu (43 proc.), optymalizacja procesów (27 proc.) oraz rozwój strategii (22 proc.).

Sytuacja kształtuje się nieco inaczej na naszym lokalnym rynku. Trzecie miejsce najważniejszych inwestycji pracodawców zajmuje kwestia doświadczeń użytkownika (CX) – 26 proc. Niemal co piąta organizacja wskazuje również na rozwój technologii i cyfryzację. Jest to bardzo dobra wiadomość, ponieważ są to czynniki dające organizacjom lepszą pozycję do osiągania celów strategicznych, usprawniania procesów, zwiększania wydajności oraz poprawy doświadczeń zarówno klientów, jak i pracowników.

W obliczu powyższych predykcji ważne jest, aby nie obawiać się rozwoju technologicznego, a umieć realnie ocenić swoje możliwości, kompetencje i pozycję w coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Warto również stale śledzić najnowsze trendy z obszaru IT, nowe programy i aplikacje oraz rozwijać swoje umiejętności adaptacyjne. Narzędzia AI mogą stanowić dużą pomoc w wielu branżach, natomiast wciąż niezbędny będzie czynnik ludzki i dokładna weryfikacja wyników oraz rozwiązań proponowanych przez zautomatyzowane programy.

Zapoznaj się z raportem Hays „Inside Tech Talent”. Pobierz bezpłatny egzemplarz.

Jak sztuczna inteligencja może poprawić Twoją wydajność w pracy? Przeczytaj artykuł.


Alicja Malok

IT Perm Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

 

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.