​​​​​​​Pokolenie Z na rynku pracy

Co pracodawcy muszą wiedzieć o najmłodszych pracownikach? ​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

Każda firma jest miejscem, które skupia różne pokolenia i odmienne charaktery. Obecnie na rynek pracy systematycznie wkraczają przedstawiciele pokolenia Z. Chociaż nikt nie jest taki sam, to urodzeni w końcówce lat dziewięćdziesiątych i na początku dwutysięcznych często kierują się podobnymi wartościami i przekonaniami. Większość przedstawicieli pokolenia Z ma również zbliżony punkt widzenia w kontekście pracy, co może stanowić podpowiedź dla pracodawców. O czym powinni dowiedzieć się ich potencjalni przełożeni?

Najmłodsi pracownicy bez wątpienia są przyszłością rynku i z czasem będą stanowić coraz większy odsetek wszystkich zatrudnionych. W pracy kierują się konkretnymi wartościami i drzemie w nich ogromny potencjał. Istnieje wiele zachowań i postaw, których pracodawcy nie zawsze są świadomi, a które charakteryzują sposób bycia pokolenia Z. Zrozumienie ich może okazać się pomocne w budowaniu relacji między przełożonym a młodym pracownikiem oraz w sytuacji delegowania zadań. Jacy więc są przedstawiciele generacji Z?

Jedno z najbardziej zróżnicowanych pokoleń

Mimo że przedstawiciele pokolenia Z posiadają wspólne cechy, to każdy z osobna może okazać się nieco inny. Tak jak dzieje się to w przypadku innych grup – pojedyncza jednostka posiada własne potrzeby i osobiste spojrzenie na dane sprawy. Oznacza to, że pracodawcy powinni podchodzić do „Zetek” w sposób indywidualny. Cechy charakterystyczne dla tej generacji należy traktować jedynie jako wskazówkę w nawiązaniu pierwszego kontaktu.

Do takich wspólnych cech zaliczyć można otwartość umysłu, wysoką tolerancję na odmienność, a także samoświadomość. Dla organizacji może być to informacja, że najmłodsi pracownicy są nastawieni na osiąganie celów, a także, że łatwo odnajdują się w różnorodnym środowisku. Co więcej, nierzadko zdarza się, że „Zetki” decydują się na aplikowanie do firm, które są odpowiedzialne społecznie, a w swoich działaniach CSR koncentrują się na promowaniu odmienności i równości.

Covid-19 miał szczególny wpływ na sytuację młodych

Wybuch pandemii sprawił, że plany edukacyjne i zawodowe wielu przedstawicieli pokolenia Z nie doszły do skutku. Młodym ciężko było znaleźć pracę w sektorach, które są najbardziej popularne wśród tej grupy. Zaliczyć można do nich obsługę klienta, organizację eventów czy gastronomię, które wyjątkowo ucierpiały w czasie kryzysu. Edukację kontynuowano zdalnie, w związku z czym jakość relacji międzyludzkich „Zetek” uległa pogorszeniu. Duża część osób z tego pokolenia została dotknięta bezrobociem, a zdobywanie doświadczenia było uniemożliwione.

Spora grupa jednak poradziła sobie z tym wyzwaniem, nabywając kompetencje na warsztatach czy bezpłatnych szkoleniach prowadzonych online. Jest to zatem dobra informacja dla firm – „Zetki” potrafią poradzić sobie w obliczu niepewnej sytuacji. W tym przypadku, nie należy jednak zbytnio generalizować, gdyż nierzadko zdarza się, że młodzi ludzie wyjątkowo potrzebują od pracodawcy dodatkowego wsparcia, np. psychologicznego lub w zakresie nabywania kompetencji miękkich.

Pokolenie Z doskonale odnajduje się w technologii

Przedstawiciele „Zetek” nie znają świata bez Internetu. Są nastawieni na natychmiastowe wyszukiwanie informacji i świadomi zagrożeń, które czyhają w sieci. Chętnie dzielą się swoją wiedzą w Internecie, głównie w mediach społecznościowych. To pokazuje, że w nowej organizacji nie będą mieć problemu z obsługą nowych technologii czy wirtualnych narzędzi. Należy jednak pamiętać, że „Zetki” to też w dużej mierze osoby, które dopiero rozpoczynają swoją karierę. Zatrudnienie w firmie, która stale praktykuje pracę zdalną może zatem okazać się dodatkowym problemem. Warto zatem zadbać o komfort nowego pracownika i wesprzeć go już na samym początku w procesie onboardingu.

„Zetki” wykazują silną potrzebę zmieniania świata

Dobrą informacją dla pracodawców może być również fakt, że „pokolenie lockdownu” – a więc osoby, które zakończyły edukację w czasie pandemii – cechuje się dużymi ambicjami i posiada wielkie plany na przyszłość. Młodzi angażują się w różnorodne inicjatywy, mające na celu zmienianie świata na lepsze. W związku z tym, mogą dużo wnieść do organizacji, a konflikty rozwiązywać za pomocą szczerego dialogu.

„Zetki” pragną również mieć poczucie sensu wykonywanej pracy, więc chętnie biorą udział w ciekawych projektach, w których mogą się rozwijać i wykazać kreatywnością. Młodzi często podejmują ryzyko i pokazują swoją odwagę. Oznacza to, że nauczenie się czegoś nowego lub samodzielne rozwiązanie problemu nie jest im straszne. W pracy lubią stawiać czoła wyzwaniom i cieszą się, gdy delegowane są im nowe, angażujące obowiązki.

Zainteresował Cię wpływ pandemii na pokolenie Z? Przeczytaj więcej.

Dowiedz się więcej o rynku pracy. Pobierz raport Hays.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.