Czy aplikować na ofertę pracy?​​​​​​​

Jaką strategię przyjąć, gdy nie spełniasz wszystkich warunków?​​​​​​​

Agnieszka Pietrasik

Poszukiwanie pracy jest często trudnym i czasochłonnym zadaniem. Wymaga zaangażowania i dokładnego analizowania pojawiających się ofert. Jest to szczególnie problematyczne, gdy w ogłoszeniach przedstawione są liczne oczekiwania. Nie brakuje sytuacji, w których kandydat napotyka na bardzo ciekawą ofertę, lecz nie spełnia wszystkich wymienionych w niej warunków. Pojawia się wówczas pytanie, czy warto aplikować na taką ofertę?

Nierzadko zdarza się, że dana oferta pracy przyciąga mniej kandydatów w porównaniu z innymi, w związku z wysokimi, bardzo precyzyjnymi oczekiwaniami względem nowego pracownika. Świadomość nieposiadania konkretnej umiejętności czy określonego doświadczenia często sprawia, że osoby szukające pracy nie decydują się na udział w rekrutacji.

Aplikuj, nawet jeśli nie spełniasz absolutnie wszystkich wymagań

Czy słusznie? Jest to podejście zgubne. Często bowiem okazuje się, że kandydat, który nie spełnia wszystkich wymagań jest dla pracodawcy równie wartościowy, co doświadczony specjalista. Dlaczego więc nie należy rezygnować z aplikowania w przypadku niespełnienia wszystkich wytycznych określonych w ogłoszeniu?

1. Opis stanowiska to wyłącznie zarys oczekiwań

Pamiętaj, że wymagania przedstawione w ofercie są tylko poglądowe. Jest to sylwetka idealnego kandydata, która jednak nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Pracodawcy zazwyczaj elastycznie podchodzą do tych wytycznych, a rekruterzy biorą pod uwagę nie tylko stuprocentowe dopasowanie, ale również potencjał aplikujących. Jeśli kandydat spełnia kluczowe warunki i posiada kompetencje niezbędne do osiągnięcia sukcesu na tym stanowisku, to pozostałe czynniki odgrywają drugo-, a nawet trzeciorzędną rolę w rekrutacji.

2. Umiejętności można pozyskać

Aplikując na wymagającą ofertę pracy, zakomunikujesz pracodawcy swoją ambicję i chęć rozwoju. Istnieje wiele umiejętności i kompetencji, których można się nauczyć w niedługim czasie. Ponadto pracownik mający perspektywę długofalowego rozwoju, najczęściej zostaje w organizacji na dłużej, co z kolei jest dobrą informacją dla pracodawcy.

3. Rekruterzy cenią sobie również inne kompetencje

Nawet jeśli nie spełniasz wszystkich wymagań, to w dalszym ciągu możesz okazać się właściwą osobą na dane stanowisko. Na pewno istnieje szereg umiejętności, które posiadasz, i które mogą okazać się przydatne w nowej roli. Zastanów się, co innego możesz wnieść do zespołu i które z posiadanych przez Ciebie cech lub doświadczeń mogą zrekompensować brak tych wskazanych w ogłoszeniu. Dzięki temu wzmocnisz poczucie własnej wartości i zwiększysz swoje szanse na przekonanie pracodawcy do swojej kandydatury.

4. Każda rekrutacja to nowe doświadczenie

Pamiętaj, że wysyłając CV nic nie tracisz. Nawet jeśli nie do końca pasujesz do profilu idealnego kandydata – warto spróbować swoich sił i potraktować to doświadczenie z dystansem. Jeżeli pracodawca zaprosi Cię do następnych etapów rekrutacyjnych, będziesz mieć szansę na zaprezentowanie swoich możliwości. Jeśli jednak nie uda Ci się zdobyć pracy – nie poddawaj się i wyciągnij z tego lekcję. Zauważ, że nawet negatywny feedback może okazać się przydatny w dalszych rekrutacjach.

Jak skutecznie aplikować na ofertę, wobec której nie spełniasz wszystkich wymagań?

Aplikując na ofertę, w której przedstawione są liczne i precyzyjnie opisane wytyczne, skoncentruj się na podkreśleniu swoich największych atutów i umiejętności. Nie odnoś się do faktu, że nie spełniasz wszystkich wymagań. W zamian zasugeruj, że możesz wiele wnieść do zespołu dzięki pokrewnym doświadczeniom lub podobnym kompetencjom. Będzie to informacja zwrotna dla rekrutera, że znasz swoją wartość i cechujesz się dużymi ambicjami.

Jeżeli brakuje Ci którejś z umiejętności lub nie posiadasz wymaganego doświadczenia, pokaż, że wiesz jak można uzupełnić tę lukę. Być może systematycznie bierzesz udział w konferencjach, z których można wynieść wartościową wiedzę, lub śledzisz trendy w danych branżach. Ważnym jest, aby pokazać pracodawcy, że dbasz o swój samorozwój i angażujesz się we wszelkie zlecone zadania.

Skuteczną praktyką może być również dzielenie się swoimi osiągnięciami na profilach społecznościowych, takich jak LinkedIn. Rekruterzy często szukają informacji o kandydatach w Internecie, a zatem publikowanie postów o własnych sukcesach może dobrze wpłynąć na Twój wizerunek i w konsekwencji przybliżyć Cię do zdobycia wymarzonej pracy.

Jeżeli jednak uważasz, że Twój profil w sieci lub informacje zawarte w CV nie ukazują w pełni Twojego zaangażowania i zainteresowania ofertą – napisz list motywacyjny. Możesz zawrzeć w nim informacje o swojej pasji i entuzjastycznym podejściu do wykonywanego zawodu. Opisz, dlaczego zyskanie nowego doświadczenia jest dla Ciebie ważne i zaprezentuj się jako odpowiedni kandydat na to stanowisko. Dołączenie dodatkowego dokumentu będzie potwierdzeniem, że rzeczywiście zależy Ci na zdobyciu pracy.

Pamiętaj, że możesz również poprosić obecnego lub poprzedniego pracodawcę o referencję. Przychylna opinia może okazać się kolejnym powodem do zatrudnienia Cię, nawet jeśli na początku nie spełniasz wszystkich wymagań.

Szukasz pracy? Odwiedź naszą zakładkę z najnowszymi ofertami lub prześlij swoje CV.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych? Skorzystaj z naszego poradnika, aby stworzyć idealne CV.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.