Micromanagement w pracy – zalety i wady

Zarządzanie: wskazówki dla menedżerów

Mikrozarządzanie (micromanagement) to styl zarządzania zespołem lub firmą, który zakłada bezpośrednie nadzorowanie wszystkiego i wszystkich. Osoba, która kieruje w ten sposób kontroluje nawet najprostsze czy rutynowe projekty. W większości przypadków takie przywództwo nie jest skuteczne. Z jednej strony ogranicza to przestrzeń pracowników do rozwoju i zmniejsza ich zaangażowanie. Z drugiej zaś, nadmiernie obciąża menedżerów – zarówno w kontekście nadmiaru obowiązków, jak i poczucia odpowiedzialności za pracę podwładnych.

Ważną umiejętnością, którą powinien posiadać każdy menedżer, jest delegowanie zadań. Niestety taka praktyka nie jest standardem i część szefów decyduje się na zarządzanie w skali mikro. Jakie są tego blaski i cienie?

Skrajność w zarządzaniu

Efektywne zarządzanie zespołem to między innymi jakościowa komunikacja, dobra organizacja i umiejętne delegowanie zadań podwładnym. Wielu menedżerów nie praktykuje jednak tego rozwiązania lub robi to zbyt rzadko, np. ze względu na nadmierną potrzebę samodzielnego działania lub braku zaufania wobec zespołu. To z kolei może przerodzić się w styl przywództwa znany mikrozarządzaniem.

Czy micromanagement ma korzyści?

Na swój sposób mikrozarządzanie może być traktowane jako praktyczne i skuteczne. W końcu zapewnia menedżerowi bezpośrednią kontrolę nad realizacją projektów, pozwala na śledzenie aktywności pracowników oraz umożliwia wyłapanie wszelkich błędów w trakcie pracy.

Wielu liderów decyduje się na mikrozarządzanie, myśląc, że obserwowanie i kontrolowanie pracowników sprawi, że zadania będą wykonane bezbłędnie i zgodnie z planem.

Oczywiście pomoc i zaangażowanie menedżera w projekt są często nieuniknione, natomiast nie powinny mieć miejsca stale. Jeśli pracownik konsekwentnie nie osiąga swoich celów lub do zespołu dołącza nowa osoba, rzeczywiście warto interweniować i dzielić się z podwładnymi dobrymi praktykami.

Natomiast odpowiedzialność za jak najszybsze usamodzielnienie się pracownika i zachęcanie go do podejmowania wyzwań, i nierzadko ryzyka, spoczywa na przełożonym. Aby chętniej opuścił swoją strefę komfortu, niezbędna będzie motywacja i wiara w to, że poradzi sobie z zadaniem tak dobrze, jak tylko potrafi.

Dlaczego lepiej jest unikać mikrozarządzania?

W zespołach, które kierowane są przez mikrozarządzającego menedżera, istnieje ryzyko, że pracownicy staną się zamknięci na samodzielną pracę i przestaną polegać na sobie. Wskutek zbyt dużej kontroli mogą również powstrzymywać się od podejmowania decyzji, każdorazowo czekając na instrukcje od szefa. Ten z kolei z czasem może poczuć się przepracowany, podenerwowany, a nawet wypalony zawodowo.

Szefowie zarządzający w skali mikro powinni również odpowiedzieć sobie na pytanie, czy korzystne jest budowanie zespołu, w którym pracownicy są tak zaniepokojeni wizją samodzielnego poszukiwania rozwiązań, że nie są w stanie pracować, gdy przełożony jest na urlopie.

Warto także pamiętać, że nadmierna koncentracja i ingerencja szefów w zadania zespołu nie jest najlepszym wykorzystaniem czasu – zarówno jego, jak i członków zespołu. Zajmowanie się szczegółami odciąga uwagę przełożonego od strategicznych obszarów zarządzania, co jest kluczową rolą w organizacji.

Ponadto taka forma zarządzania zazwyczaj wywołuje stres – u szefów, jak i podwładnych. W oczach pracowników mikrozarządzanie jest objawem braku zaufania, co może mieć negatywny wpływ na ich pewność siebie i zaangażowanie w pracę. Z drugiej strony szefowie, których pracownicy nie wykonują zadań w sposób zgodny z ich wytycznymi, odczuwają frustrację – nawet jeśli efekt jest ostatecznie obiektywnie zadowalający.

Wówczas może powstać błędne koło – podwładni nie osiągają dobrych wyników, ponieważ się zdemotywowani, a menedżer staje się coraz bardziej przez te wyniki sfrustrowany.

Jak skutecznie zarządzać zespołem?

Dobrze zarządzany zespół jest zmotywowany, zaangażowany i ma poczucie wspólnoty. Aby to osiągnąć, wcale nie trzeba zarządzać w skali mikro. Zapoznaj się z poniższymi punktami, aby odkryć, jak być dobrym, skutecznym liderem.

◾ Delegowanie zadań

Aby skutecznie delegować zadania, każdorazowo pamiętaj o ich analizie. Jeśli potrzebujesz utwierdzić się w przekonaniu, że podwładny jak najlepiej zrozumie i wykona zadanie – porozmawiaj z nim o swoich oczekiwaniach i przedstaw cel oraz szczegóły projektu. Zagwarantuj mu wsparcie, a także wspólnie uzgodnijcie ramy czasowe wykonania zadania.

Chcąc upewnić się, że pracownik dobrze radzi sobie z powierzonym mu zadaniem, co pewien czas analizuj jego postępy. Pamiętaj, aby nie rozwiązywać ewentualnych problemów, a jedynie nakierowywać podwładnego na możliwe rozwiązania. Otwórz się na potencjalne pytania, zapewnij wsparcie oraz swobodę w działaniu. Pamiętaj jednak, aby zachować rozwagę i nie kontrolować pracownika na każdym etapie wykonywanego zadania.

Aby odpowiednio zakończyć proces delegowania zadań, nie zapominaj o feedbacku. Informacja zwrotna od przełożonego stanowi ogromną wartość dla pracowników i pozwala na doskonalenie swoich działań.

◾ Wzmacnianie zaufania

Zaufaj swoim pracownikom, ich kompetencjom oraz temu, że w swojej codziennej pracy na pewno robią wszystko najlepiej, jak potrafią. W końcu to ich doświadczenie i kwalifikacje sprawiły, że zostali zatrudnieni w organizacji. Każdy ma różny styl pracy, ale jeśli jest on skuteczny, to nie należy go podważać.

Ponadto rozmawiaj, uważnie słuchaj i udzielaj jakościowego feedbacku. Dzięki temu zbudujesz silne, partnerskie relacje.

◾ Budowanie zaangażowania

Zamiast wyręczać pracowników ze wszystkich zadań, zachęcaj ich do samodzielnego przejmowania inicjatywy. Zbuduj przestrzeń do kreatywnej pracy, w której każdy pomysł się liczy i testowane są różne rozwiązania. Dzięki temu wzrośnie zaangażowanie zespołu, a pracownicy przestaną czekać, aż powiesz im, co mają robić.

Jeśli krytykujesz – rób to tylko konstruktywnie. Doceniaj i chwal pracowników za ich zaangażowanie. Bądźcie prawdziwym, zgranym, wspierającym się zespołem.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie zarządzania zespołem? Skorzystaj z naszych usług.

Czy Twoi pracownicy są zadowoleni z pracy? Dowiedz się więcej na temat badania satysfakcji w firmach.

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.