Profesjonalny wizerunek w rekrutacji

Na co zwrócić uwagę, nie tylko podczas poszukiwania pracy? 

Karolina Lis
Podchodząc ambitnie do rozwoju kariery zawodowej, warto zadbać o swój wizerunek jako wykwalifikowanego i godnego zaufania profesjonalisty. Ma to znaczenie zanim podejmiemy pracę i może pomóc już w trakcie procesu rekrutacji – bez względu na to, czy rozmowę prowadzi nasz potencjalny pracodawca czy firma rekrutacyjna. 

Na odbiór i ocenę kandydata składa się wiele elementów. Liczy się to, jak dana osoba się prezentuje, zachowuje i komunikuje czy jest słowna, punktualna i przygotowana do rozmowy. Oczywiście w rekrutacji najważniejsze są kwestie formalne – posiadane umiejętności i doświadczenie – lecz wszystkie pozostałe, mniej oczywiste elementy mogą odegrać ogromną rolę w procesie decyzyjnym i przesądzić o wyborze kandydata. Wszystko, co dzieje się w trakcie procesu rekrutacyjnego, ale również nasz wizerunek zbudowany zanim do niego przystąpiliśmy, składa się na nasz obraz w oczach rekruterów i potencjalnych pracodawców. 

ŚWIAT JEST MAŁY
Bardzo często mówi się – i zdecydowanie potwierdza to moje doświadczenie – że „świat jest mały”. Ta prawidłowość znajduje również zastosowanie w życiu zawodowym. Na rynku pracy obserwujemy ciągły ruch i dynamiczne zmiany. Obecnie specjaliści dużo częściej i chętniej zmieniają miejsce zatrudnienia i zakładają własne firmy. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otwierają nowe działy, zwiększają zatrudnienie i wchodzą na nowe rynki. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości możemy współpracować z osobami, które znamy z poprzednich miejsc pracy. 

Może się również zdarzyć, że rekruter lub przedstawiciel firmy, w której staraliśmy się znaleźć zatrudnienie, w przyszłości zostanie naszym przełożonym, członkiem zespołu lub klientem. Dlatego budując swoją karierę warto również pamiętać o innym popularnym powiedzeniu, mówiącym iż nie warto palić za sobą mostów. Bez względu na to czy bierzemy udział w rekrutacji na którą samodzielnie zaaplikowaliśmy lub zostaliśmy znalezieni przez rekrutera, stopień atrakcyjności stanowiska o które się ubiegamy oraz przebiegu procesu i decyzji pracodawcy, zawsze warto zachować się profesjonalnie i pozostawić po sobie pozytywne wrażenie. 

DOBRE PRZYGOTOWANIE I SZCZEROŚĆ
Jak dać się zapamiętać jako kompetentny i niezawodny specjalista? Fundamentem profesjonalnego wizerunku oraz komunikacji z rekruterem lub potencjalnym pracodawcą powinna być spójność i szczerość. Niezależnie od decyzji o zatrudnieniu kandydat pozostawia po sobie wrażenie, które może przełożyć się na możliwość podjęcia współpracy w przyszłości. 

Niezwykle ważne jest szczere przedstawienie swojej motywacji do zmiany pracy, oczekiwań względem firmy i posiadanego doświadczenia zawodowego. Kluczowe jest również dysponowanie wiedzą o firmie i dzielenie się nią w trakcie spotkania z rekruterem. Kandydat bez znajomości podstawowych faktów na temat potencjalnego pracodawcy ma dużo mniejsze szanse na otrzymanie pracy, a jego nieprzygotowanie może zostać odebrane jako brak zaangażowania lub niekompetencja. 

CO POZA REKRUTACJĄ? 
Obok odpowiedniego przygotowania i postawy podczas rozmowy rekrutacyjnej, znaczenie mają również inne aktywności, związane z tworzeniem spójnego i profesjonalnego wizerunku. Wiele korzyści przynosi budowanie swojej marki eksperta w branży czy specjalizacji, a nawet w danej lokalizacji. Duże znaczenie ma więc uczestnictwo w tematycznych konferencjach i innych wydarzeniach, jak również udzielanie się na forach internetowych czy publikowanie własnych treści, np. w mediach społecznościowych o profilu zawodowym. Warto pamiętać, że treści które upublicznimy, będą dostępne również dla rekruterów przygotowujących się do spotkania z nami w roli kandydata. Zadbanie o aktualność i atrakcyjność profilu na LinkedIn jest dzisiaj nie do przecenienia. 

Osoby odwiedzające nasz profil zawodowy w mediach społecznościowych zazwyczaj nie znają nas osobiście i na podstawie dostępnych informacji budują swoje wyobrażenie o naszym życiu zawodowym. Dobry profil oznacza w tym przypadku prawdziwe informacje, spójne z zawartością CV – przebieg kariery, zajmowane stanowiska, obszary realnej odpowiedzialności. Skutecznym dopełnieniem jest natomiast zaprezentowanie dodatkowych aktywności, np. w stowarzyszeniach i grupach zrzeszających specjalistów. Warto wymienić wszystko, z czego jesteśmy dumni. Wszystkim kandydatom rekomenduję też zadbać o profesjonalne, aktualne zdjęcie, które również stanowi element wizerunku.

Karolina Lis

Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.