Skuteczny proces rekrutacyjny w branży IT​​​​​​​

​​​​​​​4 elementy, które warto wziąć pod uwagę przed spotkaniem z kandydatem

Łukasz Grzeszczyk

Zapotrzebowanie firm na specjalistów IT jest bardzo wysokie i zdecydowanie przewyższa ich dostępność na rynku. Oznacza to, że pracodawcy muszą przeprowadzać swoje procesy rekrutacyjne w jak najlepszy sposób, aby przyciągnąć idealnych kandydatów. Istnieje kilka elementów, które warto przeanalizować jeszcze przed rozpoczęciem rekrutacji, aby zwiększyć szanse na dotarcie do wyjątkowych ekspertów. Jakie to kwestie?

W branży IT panuje niewątpliwy rynek kandydata. Najlepsi specjaliści mogą wybierać spośród kilku propozycji zawodowych, co definiuje nowe wyzwanie dla firm – konieczność przeprowadzenia skutecznej i efektownej rekrutacji, która zaimponuje kandydatowi. Poniższe elementy przedstawiają kwestie, które warto wziąć pod uwagę przed przystąpieniem do procesu rekrutacyjnego.

1. Przyszłość firmy

Aby przeprowadzić skuteczną rekrutację, należy zastanowić się nad długoterminowymi celami firmy:

Czy planowane jest wdrożenie nowych technologii i usprawnień?

Czy w przyszłości organizacja planuje funkcjonować w obecnym modelu pracy?

Jakie mogą być wymagania klientów wobec firmy?

W jakich obszarach organizacja planuje się rozwijać? Jakie cechy posiada potencjalny idealny kandydat, który mógłby sprostać tym oczekiwaniom?

A może skuteczne będzie zatrudnienie kilku specjalistów lub stworzenie programów stażowych?

Odpowiedzi na te i pokrewne pytania związane z procesami i schematami biznesowymi w (nawet niedalekiej) przyszłości są niebywale ważne, ponieważ pozwolą sprecyzować potrzeby i oczekiwania firmy. Te z kolei usprawnią rekrutację odpowiednich kandydatów.

2. Forma rekrutacji

Aby przyciągnąć jak najlepszych specjalistów, należy również przemyśleć formę rekrutacji i wziąć pod uwagę kwestię candidate experience, czyli satysfakcji kandydata i jego odczuć związanych z firmą. Jest to szczególnie ważne w kontekście ekspertów z branży IT, którzy nierzadko uczestniczą w wielu procesach rekrutacyjnych i mogą porównywać zaangażowanie oraz profesjonalizm potencjalnych pracodawców.

Warto zatem zdecydować, który model rozmów rekrutacyjnych (on-line, stacjonarny, hybrydowy) może być bardziej skuteczny oraz z ilu etapów będzie składała się rekrutacja. Ważne jest również, aby ustalić osobę odpowiedzialną za ten proces – czy będzie to wewnętrzny rekruter, rekrutujący menedżer lub agencja zewnętrzna.

Aby zwiększyć szanse na dotarcie do jak najlepszych kandydatów, warto rozważyć kanały, w których firma będzie promować swoją ofertę. W nowej erze pracy skuteczne okazuje się nie tylko opublikowanie ogłoszenia na stronie organizacji, ale również udostępnienie go na portalach branżowych i mediach społecznościowych typu LinkedIn.

W zależności od stanowiska i okresu, na jaki będzie zatrudniany kandydat, cenne może być również przygotowanie nie tylko pytań merytorycznych, ale również zadań, które potwierdzą jego umiejętności. Aby zadbać o pozytywne doświadczenia kandydata, istotne będzie również utrzymywanie z nim stałego kontaktu.

Należy pamiętać, że rekrutacja jest procesem, który powinien stale ewoluować, w zależności od aktualnych potrzeb rynku. Nie bez znaczenia będzie zatem śledzenie najnowszych trendów, wprowadzanie innowacyjnych narzędzi, które ułatwią kontakt z dużą liczbą wartościowych kandydatów, a także rozszerzenie swoich poszukiwań, np. o inne miasta.

3. On-boarding

Należy pamiętać, że skuteczna rekrutacja nie kończy się w momencie podpisania umowy z kandydatem, a wraz z końcem procesu on-boardingu. Jeżeli nowy pracownik po okresie wdrożeniowym będzie utrzymywał swoje zainteresowanie współpracą, wówczas można traktować to jako sukces.

Warto zatem zaplanować proces on-boardingu wcześniej, odpowiednio uzależniając go od modelu, w którym będzie pracował potencjalny nowy specjalista. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że inne oczekiwania w kontekście wdrożenia będzie miał pracownik zatrudniony na stałe, a inne – kontraktor B2B. Niezależnie jednak od formy współpracy, ważne jest, żeby był to równie wartościowy i angażujący proces, który przekona pracownika do pozostania w firmie przez cały czas obowiązywania umowy.

Konieczne jest również upewnienie się, że nowy pracownik będzie posiadał wszystkie niezbędne narzędzia do pracy oraz każdorazowo będzie mógł liczyć na wsparcie przełożonego.

4. Pozostali pracownicy

Zatrudniając specjalistów IT i inwestując w cyfryzację organizacji, należy również zastanowić się, czy pozostali pracownicy będą w stanie nadążyć za wprowadzanymi zmianami. Rynek pracy rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w kontekście technologii, a żeby dotrzymać mu kroku, konieczne jest nie tylko rekrutowanie ekspertów specjalizujących się w IT, ale również zadbanie o umiejętności cyfrowe pozostałych pracowników. Warto zatem zaobserwować, czy w organizacji nie pojawia się luka kompetencyjna, a zatrudnieni nie potrzebują dodatkowych szkoleń, które można przeprowadzić jeszcze przez dołączeniem nowych osób.

Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji? Zaufaj nam, znajdziemy najlepszego kandydata.

Poznaj najnowsze trendy rynkowe z branży IT. Pobierz Raporty płacowe 2022.


​​​​​​​

Łukasz Grzeszczyk

Executive Director, Head of IT PERM w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.