Trudny start

Absolwenci szkół i uniwersytetów, którzy kończą edukację w czasie pandemii Covid-19 i wkraczają na rynek pracy, stoją przed wyjątkowymi wyzwaniami. Powszechna niepewność i praca zdalna często ograniczają możliwości zdobywania cennych doświadczeń. Jak pracodawcy mogą ułatwić najmłodszym pokoleniom pracowników poczynić pierwsze kroki w karierze zawodowej?

​​​​​​​
 
 
Jedną z trwałych konsekwencji pandemii koronawirusa będzie bezprecedensowe doświadczenie młodych ludzi, którzy w tym czasie wchodzili na rynek, poszukiwali pierwszej pracy i dołączali do firm w okresie pracy zdalnej. „Pokolenie lockdown”, jak czasem określani są absolwenci szkół i uniwersytetów z rocznika 2020 (a możliwe, że również z kilku kolejnych), rozpocznie karierę w zupełnie inny sposób niż ci, którzy znajdowali się na tym etapie jeszcze kilka lat wcześniej.

Chociaż w wielu krajach rozpoczął się proces szczepień, a nadzieje na rychłe odmrożenie gospodarek rosną, to wciąż trudno określić, jak będzie wyglądać nowa normalność. Ile z rozwiązań i trendów obowiązujących podczas pandemii na stałe utrwali się w świecie pracy? Na to pytanie nadal nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Długoterminowe skutki pandemii dla społeczeństwa i gospodarki staną się dostrzegalne dopiero z czasem. Jakie działania już teraz powinny podjąć organizacje, aby zapewnić sobie dostęp do niezbędnych kompetencji, wspierając nowe pokolenie pracowników?

Nie ma wątpliwości, że tzw. „pokolenie lockdown” stoi przed wyzwaniami, które wynikają m.in. z zawieszenia programów stażowych, obostrzeń wprowadzonych w branżach charakteryzujących się wysokim poziomem zatrudnienia młodych, a także zwolnieniami pracowników na stanowiskach entry-level. Zgodnie z globalnym raportem Institute of Student Employers, liczba stanowisk przeznaczonych dla młodych absolwentów spadła w wyniku pandemii. W ośmiu regionach, w tym w Irlandii, Hongkongu i RPA, zatrudnienie absolwentów spadło o 15 proc.

Ponadto globalne badanie Międzynarodowej Organizacji Pracy wykazało, że od początku kryzysu co szósta młoda osoba w wieku 18-29 lat (17,4 proc.) przestała pracować. Liczba ta wzrasta do 23,1 proc., gdy analizę ograniczy się do kategorii wiekowej 18-24.

Obecnie organizacje są w pełni skupione na walce z negatywnym wpływem pandemii na biznes. Dlaczego miałyby poświęcać uwagę i cenne zasoby na dotarcie do młodych osób, które poszukują swojej pierwszej pracy? – Przyjmowanie praktykantów, stażystów i absolwentów teraz może nie znajdować się na liście priorytetów zadań niektórych zespołów HR, jednak firmy mogą żałować takiego podejścia. Pracodawcy muszą pomyśleć o tym, jak budować pulę talentów – talentów i kompetencji, których będą potrzebować, gdy nastąpi ożywienie gospodarcze – mówi Stephen Isherwood z Institute of Student Employers.