Pracownicy chcą uznania zamiast niepotrzebnych dodatków

Czy wolisz, aby przełożony pochwalił Cię za osiągnięcia, czy zaoferował dodatkowe korzyści, których tak naprawdę nie potrzebujesz? Jak wynika z obserwacji ekspertów Hays, wielu profesjonalistów bardziej ceni sobie formy uznania. Stąd też organizacje mniej uwagi powinny poświęcać niestandardowym dodatkom, które nie stanowią dla zatrudnionych wartości, a zdecydowanie więcej wyrażaniu uznania.


– Oferowanie pracownikom wyszukanych dodatków pozapłacowych i innych niestandardowych korzyści, od kilku lat stanowiło trend w wielu międzynarodowych organizacjach. Coraz więcej słyszeliśmy o bezpłatnych posiłkach, pokojach do relaksu, dofinansowaniu odnowy biologicznej i nielimitowanym urlopie. Niezaprzeczalnie takie rozwiązania są cenne przynajmniej dla pewnej grupy zatrudnionych, jednak nie odgrywają kluczowej roli w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. Zdecydowanie ważniejsze jest dostrzeganie przez firmę sukcesów zatrudnionych i zwykłe dziękowanie za dobrze wykonywaną pracę – zauważa Agnieszka Pietrasik, Executive Manager w Hays Poland.

W ostatnich latach dodatki, benefity i inne elementy wpływające na jakość środowiska pracy, dla wielu firm stanowiły główny czynnik odróżniający ich ofertę od ofert konkurencji. Za ich pośrednictwem pracodawcy starali się skuteczniej rekrutować nowych, a także zatrzymywać w strukturach dotychczasowych pracowników. Jako przykład takich działań może posłużyć chińska firma Tiens Group, która zabrała ponad 6 tys. swoich pracowników na wakacje, oraz Apple i Facebook, które zaoferowały swoim pracownicom możliwość zamrożenia komórek jajowych.

Jednak jak wynika z obserwacji ekspertów Hays, odpowiedź na pytanie o skuteczne budowanie lojalności i zaangażowania pracowników jest dużo prostsza – wielu profesjonalistów nie jest zadowolonych ze swojej pracy, ponieważ mają poczucie, że ich wkład w sukces firmy nie jest doceniany. Tymczasem brak nawyku dostrzegania i świętowania osiągnięć pracowników ma ogromny wpływ na atmosferę pracy w firmie – niestety negatywny. Na kulturę organizacyjną firmy składa się sześć elementów: cel, możliwości, sukces, uznanie, well-being i przywództwo.

– Docenianie wysiłku pracowników wpływa na każdy z tych elementów. Jeśli na stałe zagości w kulturze organizacyjnej firmy, to działa nie tylko na jej korzyść, ale również na strategię przyciągania, angażowania i zatrzymywania talentów dodaje ekspertka Hays.

– Co więcej, bardzo często jest to rozwiązanie nisko kosztowe. Jedyną niezbędną inwestycją jest czas potrzebny do przekonania pracownika, że jest doceniany przez firmę i przełożonych. Najskuteczniejsze jest dopasowanie form uznania do indywidualnych preferencji, co dla dobrego przełożonego nie powinno stanowić wyzwania – dodaje.

Jak budować kulturę doceniania pracowników?
Dziękowanie: Zwykłe podziękowanie za wysiłek pracownika zwiększa jego zadowolenia, przy czym większy wpływ na satysfakcję mają oficjalne formy pochwały.

  • Uznanie ze strony przełożonych: Skuteczne docenianie pracowników wymaga zaangażowania najważniejszych osób w firmie – menedżerów oraz kadry zarządzającej.
  • Uznanie ze strony współpracowników: Docenianie przez kolegów i koleżanki z pracy buduje poczucie wspólnego dążenia do jednego celu.
  • Wykorzystanie mediów społecznościowych: Wiele nowoczesnych programów doceniania pracowników wykorzystuje wewnętrzne narzędzia i aplikacje, które umożliwiają szybkie wyrażenie uznania dla mniejszych i większych sukcesów.
  • Coroczne konferencje: Coroczne rozdanie nagród dla pracowników z największymi osiągnięciami stanowi dla nich cenne źródło satysfakcji.

Warto podkreślić, że skuteczny program doceniania pracowników powinien uwzględniać nie tylko sukcesy, ale również sposób, w jaki zostały osiągnięte. Pracownicy nie powinni mieć wątpliwości wobec tego, jakie działania i postawy są cenione w organizacji. Gwarantuje to więcej sukcesów, ale także pomaga promować wartości wyznawane przez firmę.

Zagadnienie programów skutecznego doceniania pracowników jest szerzej omówione na łamach Hays Journal 18.