UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Rola konsultanta ds. rekrutacji ma wiele definicji, towarzyszących stereotypów i wyobrażeń. Kilka mitów warto obalić, podkreślając przy tym jak dynamiczne i ciekawe może być środowisko pracy w agencji rekrutacyjnej. Zrozumienie specyfiki pracy pozwala bowiem świadomie wybrać otoczenie biznesowe, w którym – niezależnie od posiadanego doświadczenia – rekruter może się rozwijać.
Rekrutacja najczęściej kojarzy się pracą w dziale HR, podczas kiedy w agencji rekrutacyjnej jest sprzedawana jako usługa dopasowana do potrzeb konkretnej firmy. Większość pracowników agencji rekrutacyjnych realizuje zarówno zadania w zakresie sprzedaży usług (tzw. sales), jak i prowadzenia procesów rekrutacyjnych (tzw. delivery). Zdarza się jednak, że obszary te są rozdzielone – wówczas część konsultantów odpowiada wyłącznie za sprzedaż, rozwój biznesu oraz spotkania z klientami, a pozostali – za realizację zleconych projektów i poszukiwanie kandydatów.
Pozyskiwanie klientów to znakomita część pracy konsultantów w agencji rekrutacyjnej – zwłaszcza jeśli realizacją zleconych projektów w dalszej części zajmują się inne osoby. Nie brakuje rozmów telefonicznych, prób nawiązywania kontaktów i udzielenia odpowiedzi na pojawiające się pytania. Sukces konsultanta zależy od liczby pozyskanych klientów, dlatego styl pracy może kojarzyć się z infolinią sprzedażową. Jednak sprzedaż realizowana jest zupełnie inaczej – jest sprzedażą konsultacyjną, polegającą na doradzaniu, aktywnym słuchaniu i rozmowie o wyzwaniach. Zawsze w pierwszej kolejności poznajemy rzeczywiste potrzeby klientów, a następnie staramy się zaoferować swoje wsparcie. Budując relację nie opieramy się więc na wywieraniu nacisku, szybkim zmniejszaniu obiekcji i przyspieszaniu decyzji o współpracy. Stawiamy na zaufanie i doradztwo, a w konsekwencji – na długofalowe, szczere relacje.
Baza kandydatów, zawierająca przesłane przez nich CV, jest jednym z podstawowych narzędzi, umożliwiających dotarcie do odpowiednich osób na rynku pracy. Od dawna jednak nie jest to wystarczające źródło. Konsultanci korzystają więc równolegle z wielu kanałów, takich jak sieć kontaktów na LinkedIn, Goldenline, Facebooku oraz bazują na relacjach wypracowanych z klientami i kandydatami. Do dyspozycji mają także direct search, czyli headhunting kandydatów o bardzo wysokich kompetencjach. Pamiętajmy też, że wyszukiwanie kandydatów to dopiero początek. Zanim konsultant poleci swojemu klientowi kandydata, musi odbyć dziesiątki, a nawet setki rozmów telefonicznych, spotkać się z osobami zainteresowanymi zmianą pracy oraz umiejętnie zachęcić osoby nieaktywne na rynku do udziału w rekrutacji.
Agencje rekrutacyjne świadczą usługi prowadzenia procesów rekrutacyjnych i dotarcia do najlepszych kandydatów. Wiele projektów jest trudnych w realizacji – dotyczą stanowisk zarządowych, nietypowej lokalizacji albo są kierowane do kandydatów posiadających ściśle określone doświadczenie bądź umiejętności, które posiada bardzo niewiele osób. Wówczas standardowe metody rekrutacji nie sprawdzają się, a rekruter musi sięgnąć po inne rozwiązania. Jednym z nich jest direct search, a więc bezpośrednie docieranie do trudnodostępnych kandydatów, z którymi nie można połączyć się choćby przez biznesowe media społecznościowe. Direct search wymaga więcej przygotowań niż w przypadku innych metod. Konieczna jest na przykład lista firm, w której mogą pracować poszukiwani kandydaci i docieranie do tych osób w bardzo precyzyjny, przemyślany sposób. Prawdą jest jednak, że rekruterzy w agencjach rekrutacyjnych korzystają z tego podejścia.
Praca rekrutera wymaga dbania o wizerunek biznesowy. Budując pozycję eksperta i doradcy, konsultanci muszą poszerzać swoją wiedzę i być na bieżąco z informacjami z rynku, zmianami zachodzącymi w firmach, dynamiką branży. Dla pracodawców i kandydatów ważne jest z kim będą rozmawiać, dlatego profil na LinkedIn jest dziś elementem obowiązkowym każdego rekrutera. Platforma umożliwia m.in. zaprezentowanie swojej wiedzy i doświadczenia oraz publikowanie informacji o prowadzonych projektach rekrutacyjnych. Sukces w rekrutacji i skuteczność w budowaniu relacji z klientami w ogromnej mierze zależy od rozpoznawalności rekrutera i jego wizerunku, dlatego personal branding zdecydowanie jest obszarem, o który powinien się zatroszczyć każdy rekruter.
Rekruter jest profesjonalnym doradcą, nawiązującym kontakty z wieloma kandydatami, ale przede wszystkim budującym biznesowe relacje z różnorodnymi firmami. Warto zatem pamiętać, że praca konsultanta do spraw rekrutacji nie jest ścieżką kariery dostępną wyłącznie dla osób doświadczonych lub interesujących się obszarem zarządzania ludźmi. W tym zawodzie bardzo przydatne są umiejętności negocjacyjne, sprzedażowe i komunikacyjne. Jednocześnie firmy doradztwa personalnego, zajmujące się rekrutacją na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, najczęściej dzielą swoją działalność w oparciu o poszczególne branże, a każdy rekruter jest ekspertem w jednej z nich. Otwiera to ścieżkę kariery doświadczonym profesjonalistom, którzy pomimo braku doświadczenia w rekrutacji, posiadają cenną wiedzę na temat danego sektora rynku. Brzmi ciekawie? Sprawdź, jakie możliwości rozwoju kariery oferuje Hays Poland.
Senior Internal Trainer w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.