UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Nie ulega wątpliwości, że każdemu zdarza się popełniać błędy w miejscu pracy. Warto mieć jednak ich świadomość i wyciągać wnioski na przyszłość, aby jeszcze skuteczniej pełnić swoją rolę. Jeżeli zarządzasz zespołem, zapoznaj się z dalszą częścią wpisu i poznaj cztery błędy, których powinni unikać menedżerowie.
Zdarza się, że przy okazji większych projektów menedżerowie delegują zadania w sposób nieskuteczny. Oznacza to zarówno nieefektowną komunikację, jak i sytuację, w której jeden pracownik otrzymuje nadmierną ilość pracy do wykonania. Wówczas rezultaty mogą być niezgodne z oczekiwaniami przełożonego.
Aby tego uniknąć, należy pamiętać, że nawet w obliczu presji czasowej i skomplikowanego projektu, konieczne jest posługiwanie się jednoznacznymi, sprecyzowanymi komunikatami, które mogą usprawnić cały proces. Opowiedz o swoich oczekiwaniach i celu tak, aby były one zrozumiałe dla podwładnych. Dzięki temu pracownicy będą mieli świadomość, na czym Ci zależy i wykonają swoją pracę właściwie.
Co więcej, ważne będzie rozdzielenie obowiązków sprawiedliwie, tak, aby każdy z członków zespołu miał podobną ilość zadań i odpowiednio dużo czasu na ich wykonanie. Zadbaj również o to, aby pracownicy dysponowali wszelkimi niezbędnymi narzędziami i mogli liczyć na Twoje wsparcie czy wskazówki na każdym etapie pracy.
Aby zmotywować zespół do działania, przedstaw korzyści płynące z udziału w projekcie, np. możliwość udoskonalenia kompetencji miękkich, zwiększenie niezależności i samodzielności w działaniu czy integracja z zespołem.
Kolejnym zachowaniem, którego powinni unikać menedżerowie, jest reagowanie na niepowodzenia podwładnych pod wpływem emocji. Potknięcia zdarzają się każdemu, zatem ważne jest, aby umieć panować nad swoją złością i zrozumieć pracownika. Innymi słowy, kluczowym w zarządzaniu zespołem, jest wykazywanie się ludzką postawą i wyrozumiałością.
Aby właściwie zareagować na błąd popełniony przez członka zespołu, daj sobie chwilę na opanowanie emocji i analizę sytuacji, a następnie zaproponuj szczerą rozmowę. Wówczas dowiesz się, na czym polega problem, a także zdefiniujesz potencjalne przyczyny i skutki podjęcia błędnej decyzji.
Pamiętaj również o tym, aby pozwolić pracownikowi na samodzielnie rozwiązanie zaistniałego problemu lub podjęcie działań naprawczych. Dzięki temu będzie mógł zwiększyć swoje umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami i zdolności adaptacyjne. Nie zapominaj jednak, aby udzielić zatrudnionemu wsparcia i cennych rad – wówczas z większą pewnością podejmie się kolejnego wyzwania.
Błędem, który również jest popełniany przez menedżerów, jest bagatelizowanie roli feedbacku. Tymczasem jest on szczególnie istotny i ma wpływ na dalsze postępy pracownika oraz jego rozwój zawodowy w strukturach firmy.
Warto zatem przemyśleć, jak często udzielasz pracownikom informacji zwrotnej oraz czy jest ona jakościowa. Należy pamiętać, że może być szczególnie budująca dla zatrudnionego, jeśli składa się z cennych wskazówek, konstruktywnej oceny i słowa docenienia. Szczera komunikacja może bowiem polepszyć Wasze partnerskie relacje, oparte na zaufaniu i wsparciu.
Więcej o udzielaniu skutecznego feedbacku dowiesz się z tego wpisu.
W firmach zdarza się również, że menedżerowie zaniedbują relacje ze swoimi współpracownikami, np. ze względu na duży nakład pracy. Choć jest to sytuacja kłopotliwa, to warto pamiętać o tym, jak dużą wartością jest dla pracowników dobry kontakt z przełożonym.
Aby uniknąć tego błędu, zastanów się nad tym, jak zarządzasz swoją pracą i spróbuj wygospodarować czas zarezerwowany wyłącznie dla Twojego zespołu, np. na wspólny lunch czy pozabiznesową rozmowę przy kawie. Takie praktyki mogą pozytywnie wpłynąć na dobre samopoczucie pracowników i stworzyć miłą atmosferę, w której współpraca będzie jeszcze przyjemniejsza.
Jednocześnie należy pamiętać, aby nie popadać w skrajność, a osiągnąć równowagę, dzięki której zintegrujesz zespół i jeszcze lepiej poznasz jego członków. Z czasem dostrzeżesz, że są Ci za to naprawdę wdzięczni.
Dobry lider powinien znać potrzeby i wątpliwości swoich pracowników. Czy wiesz, co wskazuje na to, że podwładny traci zainteresowanie pracą?
O czym jeszcze należy pamiętać jako menedżer? Dowiedz się, jakie cechy będzie posiadał lider przyszłości.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.