​​​​​​​Uniknij błędów w aplikowaniu

Jak zwiększyć szanse na powodzenie w rekrutacji? ​​​​​​​

Agnieszka Pietrasik

Chociaż ogólne zasady poszukiwania pracy wydają się oczywiste, to w rzeczywistości wiele kandydatów popełnia błędy już na etapie aplikowania. Nierzadko ma to wpływ na wynik całej rekrutacji, ponieważ przesyłanie niedopasowanych do treści ogłoszenia aplikacji sprawia, że telefon milczy. Szukając pracy, warto zatem unikać działań, które mogą zmniejszać szansę na otrzymanie oferty współpracy. Jak efektywnie poszukiwać nowego miejsca zatrudnienia?

Często zdarza się, że osoby poszukujące pracy nieświadomie popełniają błędy już na początkowym etapie – aplikowania na oferty. Odpowiednie przygotowanie i świadomość potencjalnych błędów są jednak kluczowe, gdyż mogą mieć wpływ na dalszy przebieg rekrutacji. O czym zatem należy pamiętać, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie tego procesu?

1. Nie spiesz się

Znalezienie odpowiedniej oferty pracy wymaga czasu i skupienia. Dzięki temu łatwiej jest wytypować ogłoszenie, wobec którego jest się odpowiednim kandydatem. Wyznacz w ciągu dnia czas na wyszukiwanie i porównywanie ofert pracy, a także na analizowanie obszaru działalności organizacji, które wydają Ci się atrakcyjne. Ustal taką porę dnia, w której możliwe będzie zaangażowanie się tylko w tę czynność i wyeliminuj wszelkie czynniki dekoncentrujące, takie jak powiadomienia w telefonie. Aby tego dokonać, wybierz ciche i spokojne miejsce. Wówczas skuteczność procesu poszukiwania ofert pracy będzie znacznie większa.

2. Wybierz odpowiednie oferty

Nierzadko zdarza się, że kandydaci aplikują na wiele ofert pracy, jednocześnie nie analizując ich treści. W takich przypadkach często okazuje się później, że nie spełniają części wymagań pracodawcy, a czas poświęcony na proces rekrutacyjny staje się dla obu stron stracony. Ważne jest zatem podejście selektywne, które zakłada zarówno dokładne przeanalizowanie treści wielu ofert, jak i wybranie tylko tych spójnych z Twoim profilem pracownika. Porównaj swoje kompetencje i doświadczenie z sylwetką idealnego kandydata, którą przedstawiono w ogłoszeniu. Dzięki temu łatwiej będzie ocenić Ci swoje dopasowanie do oferty i zdecydować, czy warto aplikować. Należy o tym pamiętać, gdyż zgłaszając jakościową i adekwatną do oferty kandydaturę, możesz zwiększyć swoje szanse na zdobycie pracy w niedługim czasie.

Pamiętaj jednak, że dla wielu pracodawców potencjał kandydata liczy się równie mocno, co kompetencje. Jeśli zatem nie posiadasz którejś z umiejętności, wymaganej przez organizację – nie rezygnuj od razu i zastanów się, czy jesteś w stanie w niedługim czasie uzupełnić tę lukę lub zaoferować firmie coś innego.

3. Przedstaw prawdziwe informacje

Kiedy już wybierzesz oferty, na które chcesz aplikować – przeanalizuj, jak prezentuje się Twoje CV. Pamiętaj, aby w każdym z przesyłanych dokumentów znalazły się prawdziwe informacje, odnoszące się do rzeczywistego poziomu Twojego doświadczenia, kompetencji czy umiejętności językowych. Wyolbrzymianie zalet i nieuczciwość mogą zadziałać na Twoją niekorzyść i zminimalizować szanse na otrzymanie oferty współpracy.

4. Stwórz oddzielne wersje dokumentów

Szukając nowego miejsca zatrudnienia, należy również pamiętać, że każda oferta pracy różni się od siebie. W zależności od roli, na którą aplikujesz, wymagania dotyczące kluczowych umiejętności czy doświadczenia mogą być inne. Warto więc zadbać o to, aby wysyłane dokumenty aplikacyjne były odpowiednio dostosowane do ogłoszenia i powielały słowa kluczowe zawarte w danej ofercie. Możesz zatem za każdym razem modyfikować CV tak, aby było atrakcyjne dla konkretnej firmy.

5. Sprawdzaj status aplikacji

Pamiętaj, aby po wysłaniu dokumentów aplikacyjnych, nie zmniejszać swojego zaangażowania. Jeżeli masz możliwość – systematycznie sprawdzaj status swoich aplikacji oraz skrzynkę mailową, którą podałeś/ podałaś w zgłoszeniu i odbieraj telefony od nieznanych numerów. Im szybciej zareagujesz na sygnał od rekrutera, tym bardziej prawdopodobne jest to, że wkrótce otrzymasz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

Jeżeli przez długi czas nie otrzymasz odpowiedzi od pracodawcy, możesz także spróbować skontaktować się z nim i dopytać, czy proces rekrutacyjny został już zakończony. W obliczu niepewności warto poprosić o taką informację. Pozwoli ona bowiem na podjęcie dalszych kroków, np. kontynuowania poszukiwań pracy lub poszerzania kompetencji celem zwiększenia swoich szans na dołączenie do organizacji.

Potrzebujesz więcej porad, które przybliżą Cię do zdobycia wymarzonej pracy? Pobierz nasz poradnik.

Nie masz pewności, czy organizacja, do której aplikujesz, jest dla Ciebie? Przeczytaj, które aspekty wziąć pod uwagę przy zmianie pracy.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.