Elementy zwiększające szansę na pozytywne zakończenie rekrutacji​​​​​​​

O czym warto pamiętać, aby przekonać kandydata do zaakceptowania oferty?​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

Niezmiennie od lat głównym powodem do zmiany miejsca zatrudnienia jest poziom wynagrodzenia. Jednak gdy specjaliści porównują kilka podobnych ofert pracy, czynników decydujących może być więcej. Tym samym, firmy powinny zwracać uwagę na sposób przeprowadzania rekrutacji, aby jak najbardziej przekonać kandydatów do podjęcia współpracy. O czym należy pamiętać?

Na rynku pracy nierzadko zdarzają się sytuacje, w których pracodawcy konkurują o najlepszych specjalistów. Poza atrakcyjnością samej oferty, często liczy się jednak także profesjonalizm i zaangażowanie firmy w proces rekrutacyjny. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, aby skutecznie go dostosować i tym samym – przekonać kandydata do przyjęcia oferty.

1. Przed spotkaniem z kandydatem

Aby zaprezentować profesjonalizm firmy jeszcze przed spotkaniem z kandydatem, warto jest zbudować partnerską relację przy okazji pierwszego kontaktu. Zapraszając kandydata na rozmowę, przedstaw jej formę (np. stacjonarna w siedzibie biura, panelowa) i agendę. Opowiedz o tym, czego może spodziewać się rozmówca, a także zwięźle przypomnij najważniejsze elementy oferty.

Przekazanie kluczowych informacji kandydatowi zminimalizuje jego stres i pozwoli na skuteczne zaprezentowanie się na spotkaniu. Pomoże również w zbudowaniu lojalności i zwiększeniu zainteresowania rekrutacją.

2. Podczas rozmowy rekrutacyjnej

W celu zainteresowania kandydata ofertą współpracy, ważne jest dokładnie zaprezentowanie firmy i oferty. Rozpoczynając spotkanie, opowiedz o swojej roli w organizacji, a następnie nakreśl działalność firmy. Dla wielu pracowników ważną kwestią jest kultura organizacyjna – warto zatem opisać codzienną pracę w firmie, a także podać przykładowe zwyczaje i wartości organizacji. Być może będzie to element, który szczególnie zaciekawi Twojego rozmówcę.

Aby dodatkowo zachęcić kandydata, możesz również opowiedzieć o zespole, w którym potencjalnie będzie pracował, dostępnych ścieżkach awansu czy modelach pracy, które praktykują zatrudnieni. Może się okazać, że będzie to dodatkowy atut, który przekona specjalistę do podjęcia współpracy.

Podczas przedstawiania stanowiska, którego dotyczy proces rekrutacyjny, zaprezentuj jego zalety i opowiedz o typowym dniu pracy. Przekazanie wszystkich informacji może wzmocnić zaufanie, a także rozwiać potencjalne obawy kandydata. Aby przekonać rozmówcę, że jego profil jest dopasowany do wymagań firmy, możesz także nawiązać do jego kompetencji lub poprzedniego doświadczenia. Dzięki temu poczuje się doceniony i zmotywowany do podjęcia współpracy.

Zadając kandydatowi pytania, wykaż się serdecznością i ciekawością. Dzięki temu zaprezentujesz swoje zaangażowanie w rozmowę i szczere chęci podjęcia współpracy. Pamiętaj także, aby zadbać o swoją mowę niewerbalną – otwarta postawa i przyjazny wyraz twarzy mogą bowiem sprawić, że kandydat będzie czuł się swobodnie i z łatwością odpowie na zadane pytania.

Pamiętaj także, aby umożliwić kandydatowi zadawanie własnych pytań. Udzielając odpowiedzi, postaraj się, aby były wyczerpujące i odwołaj się do wszystkich wątków, które poruszył rozmówca.

3. Po spotkaniu z kandydatem

Jeżeli rozmowa przebiegnie pozytywnie i uznasz, że kandydat rzeczywiście pasuje do roli – w miarę możliwości podejmij szybką decyzję. Nie zwlekaj z zaproszeniem do kolejnego etapu lub ze złożeniem oferty współpracy. Pamiętaj, że pozostanie w partnerskiej relacji i systematyczne informowanie kandydata o przebiegu rekrutacji podtrzyma jego zainteresowanie i może zachęcić do podjęcia decyzji o dołączeniu do organizacji.

Pamiętaj również, aby zapewnić kandydata, że jeśli w późniejszym terminie pojawią się dodatkowe pytania, to zawsze może je zadać. Szybka reakcja i zaangażowanie w budowanie relacji zwiększą prawdopodobieństwo, że oferta zostanie przyjęta.

Gdy specjalista wykaże zainteresowanie nawiązaniem współpracy, przekaż mu wszystkie najważniejsze informacje dotyczące umowy i pierwszego dnia pracy. Dzięki temu kandydat utwierdzi się w przekonaniu, że podjął właściwą decyzję.

Jednak gdy okaże się, że kandydat przyjął inną ofertę – ponowie przeanalizuj sposób przeprowadzania rekrutacji i zastanów się, które jej elementy wymagają zmiany. Choć czasem zdarza się, że pracodawcy nie mają wpływu na decyzje kandydatów, to warto stale udoskonalać wszelkie procesy. Dzięki temu firma będzie mogła odnosić sukcesy w przyszłości.

Co jeszcze może wyróżnić firmę na rynku pracy? Poznaj 6 skutecznych działań employer brandingowych.

Potrzebujesz wsparcia w rekrutacji? Pomożemy Ci znaleźć najlepszych specjalistów.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.