UWAGA: Próby wyłudzenia danych od kandydatów. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.
Od kilku lat branża e-commerce sukcesywnie rośnie w siłę. Zalety zakupów w sieci, takie jak wygoda, całodobowa dostępność oraz możliwość szybkich dostaw spowodowały, że coraz więcej osób wykorzystuje Internet jako główne miejsce nabywania dóbr, a właściciele z sektora rozbudowują swoje zespoły. Jak wpływa to na trendy w e-commerce?
Sytuacja na rynku, zmiana zachowań zakupowych klientów oraz rosnąca konkurencja powodują, że firmy z branży e-commerce mierzą się z wieloma – często nowymi – wyzwaniami. Jednym z nich jest zachowanie spójności między kilkoma różnymi kanałami sprzedaży, tzn. według strategii omnichannel. Istotnym aspektem jest również zwiększona dbałość o satysfakcję i pozytywne doświadczenia konsumentów z jakości obsługi. Pracodawcy z branży skupiają się także na opracowaniu strategii cenowych i skutecznych programów lojalnościowych, które realnie wpłyną na przywiązanie klientów do danej platformy zakupowej.
Uwagę firm skupia również kwestia logistyki oraz zapewnienia ciągłości dostaw. Chcąc odpowiedzieć na potrzeby klientów, organizacje przywiązują coraz większą wagę do automatyzacji procesów i narzędzi analitycznych. Coraz częściej korzystają również z rozwiązań umożliwiających dokładniejszą personalizację oferty oraz precyzyjne dopasowanie odpowiednich produktów do danego konsumenta.
W związku z coraz wyższymi oczekiwaniami klientów, firmy z branży stale rozwijają również swoje narzędzia CX, czyli odpowiedzialne za doświadczenia użytkowników pod kątem technicznym e-sklepu. Ulepszane są zatem strony, wyszukiwarki, opcje płatności (m.in. Google i Apple Pay) czy szybkość ładowania. Coraz częściej stawia się także na wykorzystywanie chatbotów, umożliwiających udzielenie niemalże natychmiastowej reakcji czy rekomendacji produktów przez całą dobę. Dzięki takim działaniom właściciele platform zakupowych zmniejszają liczbę tzw. porzuconych koszyków i rozbudowują sieć stałych klientów.
Pozytywną zmianą wprowadzaną przez firmy z branży jest również wykorzystywanie ekologicznych opakowań oraz zmniejszanie ich liczby, np. poprzez pakowanie produktów do jednej paczki. To pokazuje, jak bardzo rośnie znaczenie zrównoważonego rozwoju na rynku.
Dynamiczny rozwój e-commerce i nowe oczekiwania klientów sprawiają, iż w firmach z branży coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na specjalistów z konkretnymi umiejętnościami. Najwięcej rekrutacji dotyczy ról związanych z digital marketingiem, mediami społecznościowymi, automatyzacją działań marketingowych czy marketingiem afiliacyjnym. Przeprowadzane procesy dotyczą także ekspertów z zakresu utrzymania ruchu w sieci, rozwoju biznesu, analityki i bezpieczeństwa.
Więksi gracze na rynku z kolei wykazują zainteresowanie wobec kandydatów na stanowiska specjalistyczne, menedżerskie oraz zarządcze. Duże firmy z branży inwestują również w kompetencje z obszaru UX, UI i CX. Są to organizacje, które już na ten moment mają duże, rozbudowane zespoły, a rozpoczęcie rekrutacji podyktowane jest np. odejściem pracownika. Nie jest to jednak jedyny powód, gdyż nasze obserwacje pokazują, iż pracodawcy równie często decydują się inwestować w unikatowe kompetencje, co siłą rzeczy skutkuje utworzeniem nowych ról.
Niezależnie od wielkości firmy z branży e-commerce, ogromnym atutem kandydatów jest znajomość produktów znajdujących się w asortymencie e-sklepu oraz ogólna wiedza na temat sektora, z którym jest związany.
Z uwagi na specyfikę lub założenia strategii firmy, część pracodawców stwierdziła, że rozbudowywanie zespołu niekoniecznie jest obecnie priorytetem. Zamiast tego, wykazują większą otwartość na współpracę z zewnętrznymi dostawcami specjalizującymi się w realizacji określonych zadań, które są kluczowe z perspektywy biznesu. Zleceniami od organizacji z branży e-commerce najczęściej zajmują się freelancerzy lub agencje, mające duże doświadczenie się w danym obszarze. Wówczas doświadczona firma lub ekspert pomaga wyznaczyć odpowiednią strategię oraz kierunek działań, które należy prowadzić.
Współpraca z zewnętrznymi specjalistami z branży e-commerce daje firmom wiele korzyści. Między innymi pozwala na bieżący kontakt z najnowszymi trendami, poznawanie nowoczesnych narzędzi i najlepszych praktyk pozwalających na dotrzymanie kroku zmian na rynku.
Kolejne lata niewątpliwie przyniosą jeszcze więcej trendów i innowacji w branży e-commerce. Celem firm będzie utrzymanie lojalności klientów, wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku, zwiększenie rozpoznawalności marek i osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych. Aby to osiągnąć, niezbędne będzie położenie nacisku na działania w mediach społecznościowych, zwiększanie jakości obsługi klienta oraz personalizację.
Stały rozwój branży i technologii sprawia, że w najbliższym czasie na atrakcyjne oferty pracy nie będą narzekać specjaliści z doświadczeniem w sprzedaży internetowej, analitycy danych, czy eksperci ds. automatyzacji procesów marketingowych.
Biorąc pod uwagę specyfikę branży e-commerce, która charakteryzuje się wysoką dynamiką zdarzeń, firmy z sektora będą zwracać w rekrutacjach uwagę na umiejętności praktyczne i kompetencje miękkie kandydatów. O sukcesie pracownika będzie stanowić m.in. jego podejście do pracy, odporność na stres, umiejętność priorytetyzacji zadań, a także wysoka kultura osobista i komunikatywność, odgrywające kluczową rolę w kontakcie z klientami.
Pobierz najnowszy raport Hays Poland. "Work from anywhere. Nowe oblicze elastyczności".
Executive Manager w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.
Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.
Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.