Zdalna rozmowa rekrutacyjna​​​​​​​

Jak ocenić swoje dopasowanie do oferty?​​​​​​​

Zdalne procesy rekrutacyjne zyskały na popularności w czasie pandemii, gdy nowe okoliczności sprawiły, że nabór pracowników musiał odbywać się w inny sposób. Jest to jednak niemałe wyzwanie zarówno dla firm, jak i dla samych kandydatów. Osoba aplikująca może mieć obawy, że podczas zdalnej rekrutacji trudniej będzie ocenić, czy ta oferta rzeczywiście jest dla niej odpowiednia. Jak zatem ustalić, czy dana praca, zespół i organizacja są w pełni dopasowane do profilu i osobistych preferencji, jeżeli kandydat nie miał z nimi styczności w rzeczywistości?

Przed przystąpieniem do rozmowy rekrutacyjnej zarówno tej prowadzonej zdalnie, jak i stacjonarnie, należy zadać sobie kilka pytań. Rozważenie poniższych kwestii przybliży Cię do podjęcia właściwej decyzji.

Przeanalizuj, czy ta oferta jest dla Ciebie

  • Czy stanowisko, o które się ubiegasz łączy się z Twoimi umiejętnościami i celami zawodowymi?
  • Czy oferowane wynagrodzenie i benefity odpowiadają Twoim oczekiwaniom?
  • Czy proponowany model pracy oraz zakres elastyczności, jaki oferuje, jest dla Ciebie atrakcyjny?
  • Czy firma oferuje możliwości rozwoju i nauki?
  • Czy rzeczywiście interesuje Cię profil działalności organizacji, a jej misja jest przekonywująca?
  • Czy kultura organizacyjna jest tą, w której z łatwością się odnajdziesz?

Zapoznaj się również ze wszelkimi informacjami na temat danej organizacji w Internecie. Prześledź posty publikowane na profilach społecznościowych firmy, przeczytaj artykuły na portalach branżowych oraz materiały udostępnione przez rekrutera. Zwróć uwagę na język, jakim komunikuje się organizacja i zastanów się, co możesz z niego wywnioskować. Poczytaj o celu i misji firmy, a także o ostatnich osiągnięciach i sukcesach jej pracowników. Analiza tych elementów pozwoli Ci zagłębić się w struktury organizacji jeszcze bardziej. Dzięki temu będziesz w stanie porównać te informacje z wiedzą przekazaną przez potencjalnego pracodawcę na ostatecznej rozmowie i tym samym podjąć dobrą decyzję.

Dzień rozmowy zdalnej

Spotkanie z rekruterem, nawet jeśli odbywa się wirtualnie, stanowi okazję do lepszego zapoznania się z profilem firmy i samą ofertą. Warto więc skorzystać z tej okazji i wynieść z rozmowy jak najwięcej. Podczas konwersacji z osobą rekrutującą zwróć uwagę na:

1. Miejsce prowadzenia rozmowy

Być może Twój potencjalny pracodawca (lub rekruter) prowadzi rozmowę z własnego domu, co wskazywałoby na praktykowanie przez firmę pracy zdalnej lub hybrydowej. Jeśli jednak znajduje się w biurze, zwróć uwagę na to, z jakiego miejsca się łączy. Czy jest to specjalna salka konferencyjna, pozwalająca na pracowanie w ciszy, czy wręcz przeciwnie – open space, gdzie za plecami widać pozostałych pracowników? Takie wskazówki pozwolą Ci ocenić, jak wygląda praca w firmie oraz jaką kulturą organizacyjną się cechuje.

2. Opis stanowiska

Dokładnie wysłuchaj, jakie obowiązki przypisane są do roli, na którą aplikujesz. Możesz również spytać o typowy dzień pracy na tym stanowisku lub osobistą opinię rozmówcy na temat atmosfery, która panuje w firmie. Poproś rekrutera, aby opowiedział Ci także o sposobie funkcjonowania firmy w dobie pandemii lub o przyczynie powstania wakatu – dzięki temu możesz dowiedzieć się więcej na temat stabilności zatrudnienia. Odpowiedzi, które usłyszysz mogą okazać się kluczowe dla Twojej decyzji, zatem maksymalnie wykorzystaj możliwość zadawania pytań.​​​​​​​

3. Komunikacja pozawerbalna rozmówcy

Cenną wskazówką, oprócz komunikatów werbalnych, jest również język ciała rekrutera lub rekrutującego menedżera. Choć mogłoby się wydawać, że zdalna forma spotkania utrudnia odczytanie tych sygnałów, to w rzeczywistości jest to jak najbardziej możliwe. Obserwuj, czy rozmówca się uśmiecha i gestykuluje oraz czy jego postawa ciała jest otwarta. Nastawienie do spotkania z Tobą możesz wywnioskować również poprzez ton głosu. Jeżeli mówi spokojnie, towarzyszy mu uśmiech, nie ma skrzyżowanych ramion oraz naturalnie gestykuluje to dobry znak, że jest osobą komunikatywną i otwartą. Jeśli jednak zauważysz, że po którejś z Twoich wypowiedzi jego język ciała się zmienił, to dopytaj o jego odczucia w tej kwestii. Być może będzie ona jedną z tych, w której się nie zgadzacie i dzięki informacji zwrotnej będziesz w stanie lepiej ocenić, czy rzeczywiście pasujesz do firmy.

Zbierz myśli po rozmowie

Po zakończeniu rozmowy rekrutacyjnej daj sobie czas na przemyślenia i analizę własnych refleksji. Raz jeszcze rozważ priorytetowe kwestie i porównaj swoje pierwsze wrażenie na temat firmy z opinią, którą masz po spotkaniu. Oceń czy proces rekrutacyjny był przeprowadzony w atrakcyjny sposób oraz to, czy firma wydaje się być dobrze zorganizowana. Weź pod uwagę także szczegółowość informacji zwrotnych i sposób komunikacji z osobą rekrutującą. Jeżeli był nią rekrutujący menedżer, czyli Twój potencjalny przełożony, to zastanów się, czy mielibyście dobry kontakt i perspektywę efektywnej współpracy.

Wówczas, Twoje wrażenia w połączeniu z konkretną wiedzą i intuicją pozwolą Ci zdecydować, czy w przypadku otrzymania oferty pracy warto ją przyjąć.

Autor: Marc Burrage, Managing Director w Hays Poland

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.