ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Etapy rekrutacji mogą się różnić w zależności od czynników takich jak branża, czy stanowisko, w ramach którego prowadzony jest proces. Część pracodawców, chcąc wyłonić idealnego kandydata, decyduje się np. na zrealizowanie sesji Assessment Centre.
Assessment Centre to jeden z elementów procesu rekrutacyjnego, który skupia najlepszych kandydatów ubiegających się o pracę. Zazwyczaj sesja AC składa się z 2-4 zadań – indywidualnych i grupowych, a jej celem jest obserwacja zachowań uczestników i ocena konkretnych kompetencji.
Wbrew pozorom jest to badanie o bardzo konkretnej strukturze i zasadach. Minimum dwóch obserwatorów, tzw. asesorów, przygląda się uczestnikom sesji, oceniając posiadane przez nich kompetencje. Asesorzy analizują sprecyzowane i jednakowe dla wszystkich uczestników przejawy kompetencji, tzw. wskaźniki behawioralne.
Oznacza to, że przykładowo, jeżeli zadaniem asesora jest diagnoza poziomu umiejętności społecznych, czy komunikacyjnych, to potrzebne jest dokładne określenie, jakie zachowania będą uznawane za przejaw takich umiejętności – może to być np. zadawanie pytań przez uczestnika.
Za przejaw kompetencji w danym obszarze asesorzy każdorazowo przyznają punkty. Suma punktów zdobytych w konkretnych zadaniach określa skalę rozwinięcia danej kompetencji. Dzięki temu asesorzy mogą precyzyjnie i obiektywnie określić, który uczestnik zaprezentował najwyższy poziom w danym zakresie.
Zakres badanych kompetencji miękkich może być bardzo szeroki i mocno związany z konkretną organizacją oraz stanowiskiem, na które prowadzona jest rekrutacja. Najczęściej ocenianymi kompetencjami są kultura osobista, otwartość na różnorodność w zakresie współpracy i komunikacji, umiejętności przywódcze, myślenie biznesowe, proaktywność oraz nastawienie na rozwiązanie problemów.
Sceptycy zarzucają sesjom AC, że są niemiarodajne – ich zdaniem sztuczne odgrywanie scenek nie przekłada się na rzeczywistość i realne możliwości kandydata. Rzeczywiście jest to sytuacja aranżowana, często z udziałem tzw. aktorów wcielających się w rolę podwładnych czy klientów.
Z drugiej jednak strony, zaraz po okresie próbnym, umożliwiającym ocenę umiejętności pracownika w codziennej pracy, jest to najbardziej trafna metoda selekcji kandydatów. Sesja Assessment Centre przeprowadzona zgodnie z zasadami etyki i merytorycznymi wytycznymi oraz koordynowana przez doświadczonych asesorów może być niezwykle wartościowa dla pracodawcy w zakresie podejmowania decyzji rekrutacyjnych.
Jeżeli jednym z elementów rekrutacji, w której uczestniczysz jest sesja AC, koniecznie pamiętaj o poniższych krokach:
Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim zdobycie wiedzy na temat kultury organizacyjnej firmy, do której aplikujesz. Zazwyczaj sesja AC jest jednym z wielu etapów rekrutacji – istnieje więc szansa, że już wcześniej odbyłaś_ odbyłeś rozmowę z potencjalnym pracodawcą i rozumiesz oczekiwania związane z daną rolą.
Warto też ponownie, dokładnie wczytać się w profil stanowiska, aby zrozumieć, jakie kompetencje miękkie mogą być w danej roli przydatne. Dobrze jest również wiedzieć, jakie zachowania są szczególnie pożądane w organizacji, jakie postawy są promowane i co decyduje o skuteczności w danej roli. Zebranie tych informacji pozwoli odpowiednio ukierunkować swoje działania podczas sesji AC.
Lepiej jest też nie czynić żadnych założeń przed i w trakcie badania. Czasem nawet najbardziej oczywiste sytuacje podczas sesji AC mogą dotyczyć weryfikowania zupełnie nieoczywistych kompetencji. Wielu kandydatów jest zaznajomionych z zadaniami grupowymi, które w pierwszym skojarzeniu zachęcają do twardych negocjacji czy osiągania indywidualnych celów.
Finalnie często chodzi o coś zupełnie innego – umiejętność pracy w grupie czy gotowość przedłożenia interesów grupy nad własne, jeśli jest to niezbędne dla dobra danej sprawy. Przewidując cel danego zadania, można się pomylić i jednocześnie zaprzepaścić swoją szansę na otrzymanie pracy.
Podczas AC nie warto również udawać kogoś, kim się nie jest. Wręcz odwrotnie – naturalność i autentyczność zwykle przynoszą zdecydowanie więcej korzyści. Przepisem na pozytywny rezultat sesji AC jest koncentracja na prezentowaniu tych kompetencji, które dla pracodawcy mogą być najbardziej wartościowe.
Assessment Centre to świetna okazja do zaprezentowania swoich mocnych stron w praktyce. To z kolei pozwala rekrutującej firmie podjąć właściwą decyzję dotyczącą zatrudnienia kandydata. Warto się do niej przygotować, ale niekoniecznie czynić założenia i scenariusz – w rzeczywistości asesorzy bowiem mogą weryfikować zupełnie nieoczywiste wskaźniki.
Chcesz poznać aktualne trendy na rynku pracy? Pobierz najnowszy Raport płacowy.
Potrzebujesz więcej wskazówek z zakresu przygotowania do rekrutacji? Zapoznaj się z kompleksowym poradnikiem.
CEE Head of HR Consultancy w Hays Profil autorki na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.