​​​​​​​Cel w pracy

Dlaczego jest tak ważny w decyzjach zawodowych?​​​​​​​

Aleksandra Tyszkiewicz

Poczucie sensu w pracy jest niezwykle ważne. Wpływa na zaangażowanie pracowników, ich gotowość do zmiany miejsca zatrudnienia, a także stanowi dużą motywację do rozwoju w strukturach firmy. Problem pojawia się wtedy, gdy praca na danym stanowisku wydaje się zatrudnionemu bezcelowa, nudna lub bez znaczenia dla sukcesu całej firmy. Co wtedy? Istnieje kilka czynników, które warto przeanalizować, aby odnaleźć cel i sens wykonywanej pracy.

Jak wynika z Raportu płacowego Hays 2022, aż 77% specjalistów rozważa zmianę pracy w najbliższym czasie. Głównym powodem jest – niezmiennie od lat – poziom wynagrodzenia. Jednak dla dużej części ankietowanych motywację do odejścia z firmy stanowi również charakter wykonywanej pracy.

Pokazuje to, że pracownicy coraz bardziej cenią sobie poczucie sensu pełnionych obowiązków, a jednocześnie – często odczuwają trudności w znalezieniu go. Jeżeli zmagasz się z wątpliwościami, czy Twoja praca jest wartościowa, przejdź przez poniższe kroki, aby odnaleźć w niej sens.

1. Przeanalizuj blaski i cienie swojej pracy

Poszukiwanie sensu wykonywanej pracy najlepiej rozpocząć od solidnej refleksji. Zastanów się zatem:

Które zadania czy zdarzenia sprawiają, że odczuwasz satysfakcję w pracy? Czy masz wpływ na to, aby pojawiały się częściej?

Czy praca wiąże się z Twoją pasją?

Co powoduje Twoje zniechęcenie lub jakich zadań nie lubisz wykonywać? Czym jest to spowodowane?

Jakimi wartościami kierujesz się w pracy?

Co spowodowało, że rozpocząłeś/ rozpoczęłaś pracę w obecnej firmie? Jakie zmiany chciałeś/ chciałaś wprowadzić do swojego życia?

Czym jest dla Ciebie poczucie sensu w pracy? Utożsamiasz się z misją organizacji, czy posiadasz swoje własne cele?

Udzielając szczerej odpowiedzi na powyższe pytania, znalezienie sensu pełnionych obowiązków – lub przynajmniej zrozumienie natury problemu – okaże się łatwiejsze. Warto również pamiętać, że praca każdego pracownika firmy jest dla niej ogromną wartością i choć charakter wykonywanych przez nich zadań może być skrajnie różny, to pozwalają organizacji na osiągnięcie wspólnego celu.

2. Porozmawiaj z menedżerem

Po dokładnej analizie powyższych czynników możesz również skorzystać ze wsparcia przełożonego. Poproś o szczerą rozmowę, podczas której omówicie Twoje dotychczasowe osiągnięcia. Uświadomienie sobie swoich sukcesów i mocnych stron może być bowiem niezwykle budujące. Przeanalizujcie Twój wpływ na pracę zespołu oraz postępy, które udało się poczynić dzięki Tobie. Być może bez Twojego zaangażowania i wiedzy nie udałoby się zakończyć niektórych projektów, a Ty nie zyskałbyś/ zyskałabyś cennego doświadczenia?

Wielu pracowników w obliczu poczucia braku sensu i celowości pracy udaje się również do specjalistów z zakresu well-beingu. Jeżeli Twój pracodawca oferuje Ci benefit, jakim jest bezpłatna konsultacja z psychologiem lub mentorem biznesowym, to teraz jest dobry czas, aby z niego skorzystać.

3. Znajdź czas dla siebie

Pomocnym w poszukiwaniu sensu wykonywanej pracy może być również zadbanie o swoje dobre samopoczucie. Rozważ wykorzystanie dni urlopowych na realizację swoich pasji i solidny odpoczynek. Wówczas może okazać się, że poczucie bezsensu jest tylko chwilowe i po przerwie wrócisz do biura z podwójną siłą i pewnością siebie. Regeneracja pozwoli Ci również na zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym oraz dostrzeżenie swoich aktualnych potrzeb. Być może wtedy łatwiej będzie Ci dotrzeć do źródła problemu i zdefiniować swoje oczekiwania względem życia zawodowego.

4. Zachowaj pozytywne nastawienie

Nawet jeśli obecnie nie masz pewności co do sensu wykonywanej pracy, nie przejmuj się. Daj sobie czas na poznanie swoich potrzeb i aspiracji zawodowych. Korzystaj z możliwości, jakie oferuje Ci firma (np. szkolenia, konferencje, zespołowy wolontariat), aby zachować optymistyczne nastawienie. Nie bój się prosić o pomoc menedżera i systematycznie analizuj z nim swoje osiągnięcia. Z czasem na pewno dostrzeżesz, że praca, którą wykonujesz, ma ogromną wartość i znaczenie – dla Twojego rozwoju, zespołu, a nawet całej organizacji.

Pamiętaj też, że poczucie sensu jest kwestią indywidualną. Dla jednego pracownika może przejawiać się stałym rozwojem w organizacji, a dla innego – wspomaganiem firmy w zwiększaniu jej rozpoznawalności na rynku pracy.

Jeśli mimo to nadal nie odczuwasz satysfakcji z pracy, rozważ zmianę – pracodawcy, profesji lub branży. Czasem do szczęścia wystarczy znaleźć się w innej kulturze organizacyjnej, czasem niezbędne jest objęcie stanowiska o nieco innym niż dotychczas zakresie obowiązków.

Zatracenie sensu pełnionych obowiązków jest często wynikiem wypalenia zawodowego. Przeczytaj, jak sobie z nim radzić.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.