​​​​​​​Jak zbudować profesjonalną markę osobistą w sieci?

​​​​​​​Zwiększ swoje szanse na otrzymanie ciekawej oferty pracy

Iwona Szulc

Personal branding, czyli budowanie marki osobistej to trend, który funkcjonuje na rynku już od wielu lat. Zakłada on zarządzanie swoim wizerunkiem według opracowanego planu. Jest to proces pomocny w rozwijaniu kariery zawodowej. Szczególne korzyści może przynieść kandydatom, którzy chcą wyróżnić się na tle innych aplikujących. Jak skutecznie zbudować w sieci swój personal brand?

Kandydat, który chce być utożsamiany z konkretnym profilem zawodowym i profesjonalizmem, powinien zadbać o swoją markę osobistą, szczególnie w sieci. Jak tego dokonać? Należy skoncentrować się na swoich wartościach i misji biznesowej, zestawie posiadanych kompetencji oraz podejmowanych działaniach. Następnie, na tej podstawie buduje się swoją indywidualną strategię komunikacyjną, która ma na celu dotarcie i korzystne zaprezentowanie się określonej grupie odbiorców.

Analiza swojego profilu

Pierwszym krokiem do stworzenia efektywnej marki osobistej jest przeanalizowanie swojego profilu kandydata. Wówczas pomocne mogą okazać się poniższe pytania:

• Jakie są moje mocne strony?

• Co wyróżnia mnie na tle innych kandydatów/ specjalistów?

• Co chcę osiągnąć w życiu zawodowym?

• Do kogo chcę dotrzeć (firmy/ eksperci/ rekruterzy)?

Dzięki dokładnemu zbadaniu tych kwestii możliwe jest stworzenie odpowiedniego planu działania oraz opracowanie skutecznej strategii komunikacyjnej w sieci. Obecnie Internet (a w szczególności social media) daje bowiem ogromne możliwości kreowania wizerunku.

Personal branding na LinkedIn

Jednym z najczęściej wybieranych przez specjalistów kanałów do budowania swojej marki osobistej jest LinkedIn. Stanowi również doskonałe miejsce do interakcji z pracodawcami czy rekruterami. O czym warto pamiętać, chcąc rozwijać efektywny (i efektowny) profil na tym portalu?

1. Uzupełnienie profilu

Aby zbudować silną markę osobistą na LinkedIn, zacznij od podstaw. Uzupełnij profil o najważniejsze informacje – swoje doświadczenie, kompetencje, odbyte kursy, osiągnięcia. Pamiętaj także o profesjonalnym zdjęciu, aby wywołać dobre pierwsze wrażenie na rekruterze lub potencjalnym pracodawcy.

W opisie dodaj również słowa kluczowe, np. związane z Twoją branżą czy umiejętnościami. Dzięki temu profil będzie częściej pokazywał się w wynikach wyszukiwania rekruterów.

2. Wysoka aktywność

Rozwijając swoją markę na LinkedIn pamiętaj, że niezwykle ważne są zaangażowanie oraz wysoki poziom aktywności. Tworzenie interesujących, wiarygodnych treści wzmacnia bowiem zaufanie i sympatię osób, które obserwują Twój profil. To z kolei może wpłynąć na zasięg postów oraz Twoją rozpoznawalność. W rezultacie osiągnięcie celu, jakim jest np. otrzymanie atrakcyjnej oferty pracy, będzie łatwiejsze.

Ważne jest również, aby zamieszczane przez Ciebie posty miały jasny przekaz oraz były dopasowane do aktualnych trendów rynkowych. Będzie to stanowiło potwierdzenie Twojej wiedzy eksperckiej oraz zaangażowania w rozwój rynku, co niewątpliwie okaże się atrakcyjne dla rekruterów.

Pamiętaj także, aby niezależnie od rodzaju publikowanej treści (analiza rynkowa/ przegląd trendów/ post o osiągniętym sukcesie) zachowywać autentyczną, spójną komunikację. Budowanie profesjonalnego i jednocześnie wiarygodnego wizerunku jest bowiem kluczowe w skutecznym rozwijaniu kariery zawodowej.

3. Rozbudowywanie sieci kontaktów

Aby promować swoją markę osobistą wśród właściwych osób, warto najpierw odpowiednio sprecyzować grupę docelową. Jeśli jako kandydat poszukujesz nowych możliwości zawodowych, poszerz swoją sieć kontaktów o rekruterów, headhunterów czy specjalistów ds. HR. Warto nawiązać również bezpośredni kontakt z menedżerami, do których zespołów poszukiwani są nowi pracownicy.

Skuteczne może być także poszerzenie swojej sieci kontaktów o byłych i obecnych współpracowników, znajomych czy partnerów biznesowych. Są to bowiem osoby, które mogą chętnie obserwować Twoją aktywność na LinkedIn, a co za tym idzie – zwiększać zasięg dotarcia postów.

Po nawiązaniu kontaktu z osobą z Twojej grupy docelowej, postaraj się zaangażować w nową znajomość. Zachęć ją do podzielenia się opinią na dany temat lub wymiany doświadczeń. Dzięki temu wzmocnisz swój profesjonalny wizerunek. Wysyłając wiadomości prywatne, pamiętaj jednak o ich spersonalizowaniu – autentyczność jest bowiem ważną częścią marki osobistej.

Korzyści rozwijania marki osobistej

Dbałość o profesjonalny, wiarygodny wizerunek może przynieść ogromne korzyści dla rozwijania kariery zawodowej. Poza oczywistą szansą na znalezienie pracy, nowych klientów czy zleceń, możliwe jest wypromowanie swojego profilu eksperta w większej grupie odbiorców. Rozwijanie swojej marki, a co za tym idzie – sieci kontaktów umożliwia również wymianę informacji o rynku i aktualnych trendach.

Budując silną markę osobistą, należy pamiętać, że jest to proces – często długi i wymagający. Warto jednak wykazać się otwartą postawą, bowiem z czasem Twoje działania mogą przynieść wiele korzyści dla kariery zawodowej.

Zacznij od podstaw – wybierz odpowiednie zdjęcie na LinkedIn. Przejdź do wpisu.

Dowiedz się więcej na temat budowania sieci kontaktów biznesowych. Przeczytaj o podstawach networkingu.


Iwona Szulc

Business Manager w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.