​​​​​​​Opanuj umiejętność rozwiązywania problemów

​​​​​​​Rola kompetencji miękkich w pracy

Aleksandra Tyszkiewicz

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, każda praca wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Skuteczność takich działań może być różna, w zależności od poziomu opanowania tych obszarów. Warto zatem stale udoskonalać swoje kompetencje miękkie, aby z łatwością mierzyć się z problemami w miejscu pracy. W jaki sposób tego dokonać?

Rozwiązywanie problemów w pracy może dotyczyć zarówno realizowania skomplikowanych projektów, jak i podejmowania działań naprawczych związanych z innymi kwestiami. Choć działanie według tego samego schematu nie zawsze jest możliwe, to warto znać kilka sposobów, które mogą okazać się pomocne w rozwiązywaniu problemów. O jakich elementach należy pamiętać?

1. Zdefiniuj problem

Rozwiązanie problemu nie będzie możliwe, jeśli nie zrozumiesz w pełni, na czym dokładnie on polega. Szczegółowo przeanalizuj tę kwestię, zastanawiając się, co składa się na wzywanie, z którym musisz się zmierzyć. Pomocne mogą okazać się poniższe pytania:

Skąd wziął się problem?

Na czym polega jego istota?

Dlaczego powinienem/ powinnam go rozwiązać?

Z czym mogę mieć trudności?

Czy problem może z czasem się pogłębiać?

Daj sobie czas na zbadanie problemu od podstaw, a jeśli uznasz, że potrzebujesz podpowiedzi – poproś o pomoc swojego menedżera. Pamiętaj, że warto jest się otworzyć na różne – również nowe – techniki działania i zachować cierpliwość. Dzięki temu łatwiej będzie zaplanować pierwsze kroki, a także zidentyfikować punkty przełomowe, które pozwolą Ci przybliżyć się do rozwiązania problemu.

2. Stwórz projekt

Aby ułatwić sobie rozwiązywanie problemu, spróbuj przedstawić go w formie graficznej. Narysowanie diagramu i zaznaczenie na nim zależności elementów składowych może rozjaśnić wiele spraw i zainspirować Cię do działania. Zapisuj wszystkie swoje myśli i pomysły na bieżąco. Dzięki temu pobudzisz swoją kreatywność, co z kolei pomoże znaleźć Ci jak najlepsze rozwiązanie.

3. Skorzystaj z prostych rozwiązań

Szukając właściwego wyjścia z problemu, postaraj się wybrać takie, które będzie najprostsze. Pamiętaj jednocześnie, że prostota nie musi wcale oznaczać trywialności. Szybkie i łatwe rozwiązania nie tylko zaoszczędzą Twój czas, ale z reguły okazują się również być najbardziej skutecznymi.

Jeżeli po opracowaniu planu działania okaże się, że rozwiązanie problemu będzie długim lub skomplikowanym procesem, nie zniechęcaj się. Ustal priorytety, odpowiednio zaplanuj swój czas, a w przypadku większych trudności – poproś o pomoc przełożonego lub innych członków zespołu.

4. Obserwuj postępy

Po podjęciu pierwszych działań systematycznie monitoruj rezultaty. Może się zdarzyć, że rozwiążesz problem szybko i wracanie do niego nie będzie konieczne. W tym przypadku zapamiętaj obraną taktykę, aby w przyszłości móc wykorzystać ją w podobnej sytuacji. Jeżeli jednak zauważysz, że proces trwa dłużej – zastanów się, czy Twoja metoda jest skuteczna, jak wpływa na efekty i czy nie warto jej udoskonalić.

Interesuje Cię temat kompetencji miękkich? Dowiedz się więcej.

Trudno jest Ci utrzymać zaangażowanie na drodze do osiągnięcia celu? Przeczytaj, jak możesz to zmienić.


Aleksandra Tyszkiewicz

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.