ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Rozwiązywanie problemów w pracy może dotyczyć zarówno realizowania skomplikowanych projektów, jak i podejmowania działań naprawczych związanych z innymi kwestiami. Choć działanie według tego samego schematu nie zawsze jest możliwe, to warto znać kilka sposobów, które mogą okazać się pomocne w rozwiązywaniu problemów. O jakich elementach należy pamiętać?
Rozwiązanie problemu nie będzie możliwe, jeśli nie zrozumiesz w pełni, na czym dokładnie on polega. Szczegółowo przeanalizuj tę kwestię, zastanawiając się, co składa się na wzywanie, z którym musisz się zmierzyć. Pomocne mogą okazać się poniższe pytania:
• Skąd wziął się problem?
• Na czym polega jego istota?
• Dlaczego powinienem/ powinnam go rozwiązać?
• Z czym mogę mieć trudności?
• Czy problem może z czasem się pogłębiać?
Daj sobie czas na zbadanie problemu od podstaw, a jeśli uznasz, że potrzebujesz podpowiedzi – poproś o pomoc swojego menedżera. Pamiętaj, że warto jest się otworzyć na różne – również nowe – techniki działania i zachować cierpliwość. Dzięki temu łatwiej będzie zaplanować pierwsze kroki, a także zidentyfikować punkty przełomowe, które pozwolą Ci przybliżyć się do rozwiązania problemu.
Aby ułatwić sobie rozwiązywanie problemu, spróbuj przedstawić go w formie graficznej. Narysowanie diagramu i zaznaczenie na nim zależności elementów składowych może rozjaśnić wiele spraw i zainspirować Cię do działania. Zapisuj wszystkie swoje myśli i pomysły na bieżąco. Dzięki temu pobudzisz swoją kreatywność, co z kolei pomoże znaleźć Ci jak najlepsze rozwiązanie.
Szukając właściwego wyjścia z problemu, postaraj się wybrać takie, które będzie najprostsze. Pamiętaj jednocześnie, że prostota nie musi wcale oznaczać trywialności. Szybkie i łatwe rozwiązania nie tylko zaoszczędzą Twój czas, ale z reguły okazują się również być najbardziej skutecznymi.
Jeżeli po opracowaniu planu działania okaże się, że rozwiązanie problemu będzie długim lub skomplikowanym procesem, nie zniechęcaj się. Ustal priorytety, odpowiednio zaplanuj swój czas, a w przypadku większych trudności – poproś o pomoc przełożonego lub innych członków zespołu.
Po podjęciu pierwszych działań systematycznie monitoruj rezultaty. Może się zdarzyć, że rozwiążesz problem szybko i wracanie do niego nie będzie konieczne. W tym przypadku zapamiętaj obraną taktykę, aby w przyszłości móc wykorzystać ją w podobnej sytuacji. Jeżeli jednak zauważysz, że proces trwa dłużej – zastanów się, czy Twoja metoda jest skuteczna, jak wpływa na efekty i czy nie warto jej udoskonalić.
Interesuje Cię temat kompetencji miękkich? Dowiedz się więcej.
Trudno jest Ci utrzymać zaangażowanie na drodze do osiągnięcia celu? Przeczytaj, jak możesz to zmienić.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.