​​​​​​​Rozmowa o mocnych i słabych stronach z rekruterem

​​​​​​​Jak skutecznie się zaprezentować?

Wielu kandydatów nie wie, jak odpowiadać na często pojawiające się na rozmowach rekrutacyjnych pytanie o mocne i słabe strony. Nie należy się go obawiać, bowiem stanowi doskonałą okazję do zaimponowania rekruterowi i zaprezentowania się z jak najlepszej strony. Nie będzie to jednak możliwe bez dokładnego przygotowania i wcześniejszego przeanalizowania swojej dotychczasowej kariery. Jak zatem opowiadać o swoich wadach i zaletach w rozmowie z rekruterem?

Poruszając temat swoich mocnych i słabych stron, należy pamiętać, że nie ma dobrych i złych odpowiedzi, natomiast każdorazowo powinna ona być dopasowana do kontekstu rekrutacji. Kandydaci bowiem różnią się od siebie zarówno pod względem posiadanych umiejętności, jak i doświadczenia. Nie warto zatem usilnie wpasowywać się w kanon, lecz tak skonstruować swoją odpowiedź, by była autentyczna i atrakcyjna dla rozmówcy. Sposób, w jaki podejdziesz do tematu i ustrukturyzujesz swoją wypowiedź, będzie miał wpływ na całościową ocenę Twojej kandydatury. Warto zatem na spokojnie przeanalizować potencjalną odpowiedź na to pytanie, odrębnie rozpracowując każdą z jego części.

„Jakie są twoje mocne strony?"

To pytanie, jako część rozmowy rekrutacyjnej, daje Ci dodatkową szansę na zrobienie dobrego wrażenia na rozmówcy. Masz wówczas możliwość zaprezentowania swoich zalet, umiejętności i cech, które nie zostały przywołane w poprzednich etapach rozmowy. Profesjonalne zaprezentowanie swoich mocnych stron może pozytywnie wpłynąć na końcową ocenę Twojej kandydatury i zwiększyć szansę na otrzymanie pracy.

Nie oznacza to jednak, że należy potraktować to pytanie jako okazję do wymienienia wszystkich swoich zalet, nie umieszczając ich w kontekście. Brak wyważenia i nawiązania do faktów może bowiem działać na Twoją niekorzyść.

Upewnij się zatem, że cechy, o których będziesz mówić, są atrakcyjne dla danej firmy i przydatne na stanowisku, o które się ubiegasz. Wykorzystaj znane Ci szczegóły dotyczące roli jako punkt odniesienia do opowiadania o swoim doświadczeniu czy umiejętnościach. Jeżeli nie masz pewności, które kompetencje mogą być najcenniejsze dla pracodawcy, ponownie zapoznaj się z treścią ogłoszenia, a także zrób dogłębny research na temat firmy. Organizacje najczęściej dzielą się informacjami o wyznawanych wartościach i kulturze organizacyjnej m.in. na swoich stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych (np. LinkedIn). Sprawdzenie tych informacji nie tylko pozwoli zrozumieć, jakich pracowników szuka firma, ale również ocenić swoje dopasowanie do oferty.

Przygotowując się do odpowiedzi na pytanie o mocne strony, uwzględnij zarówno kompetencje miękkie, jak i twarde. Możesz również opowiedzieć o swoich cechach charakteru, które uważasz za przydatne na stanowisku, na które aplikujesz. Mimo że opis tych umiejętności najprawdopodobniej znalazł się w Twoim CV, to pamiętaj, że rekruter może nie pamiętać ich wszystkich. Stąd też warto raz jeszcze przypomnieć, co możesz zaoferować firmie.

Jeżeli nie posiadasz którejś z umiejętności wymaganych przez pracodawcę, odwołaj się do innej cechy lub kompetencji, która równie dobrze może sprawdzić się w danym przypadku. Możesz także opowiedzieć o sytuacji z przeszłości, która wskazywałaby na to, że potrafisz szybko przyswajać nową wiedzę i stale doskonalisz swoje umiejętności. Dzięki temu zaimponujesz rozmówcy swoimi ambicjami i potencjałem.

Rozmowa na temat mocnych stron jest okazją do tego, aby wyróżnić się spośród innych kandydatów. Upewnij się zatem, że wymieniane przez Ciebie zalety będą odbiegały od cech, na które z dużym prawdopodobieństwem będą powoływać się pozostali aplikujący. Pamiętaj też, aby unikać powszechnych sformułowań, np. „Moją mocną stroną jest to, że ciężko pracuję”. W rzeczywistości ma to bowiem odwrotny skutek do zamierzonego, gdyż bardzo wiele kandydatów wypowiada się o sobie w ten sposób. Zamiast powielać schemat, zastanów się, co dokładnie odróżnia Cię od innych i sprawia, że idealnie pasujesz do tej roli.

Ostatnim, lecz równie istotnym, elementem jest rzeczowość. Zaprezentowanie swoich mocnych stron i uargumentowanie dopasowania do roli jest ważne, lecz bez zrozumiałego i bogatego w konkrety opisu, może wydawać się nieszczere. Wybierz zatem obszar, o którym chcesz szerzej opowiedzieć i podeprzyj swoje słowa faktami i przykładami.

„Jakie są twoje słabe strony?”

To pytanie jest zazwyczaj bardziej kłopotliwe i onieśmielające dla kandydatów. Gdy pojawia się podczas rozmowy, najważniejszym krokiem jest zmiana sposobu myślenia. Zamiast traktować ten temat jako pułapkę, spróbuj dostrzec w nim okazję do zaimponowania rekruterowi.

Wiele osób, po usłyszeniu pytania o słabe strony, długo zastanawia się nad odpowiedzią i nie do końca wie, jak zebrać myśli. Tym samym, w ich wypowiedziach często pojawiają się przerywniki, np. „ee”, „hmm”, „yy”. Warto jednak kontrolować się w tej kwestii i nie popełniać tego błędu, ponieważ może być to odebrane jako przejaw nieprzygotowania do rozmowy lub braku samoświadomości.

Tymczasem samoświadomość jest cechą pożądaną przez pracodawców, ponieważ pomaga w skutecznej pracy zespołowej. Dzięki niej jesteś w stanie ocenić swoje umiejętności i osiągnięcia, rozwijać swoją karierę, a także wyciągać wnioski płynące z konstruktywnej krytyki. Stąd też odpowiedź w stylu „Nie mam słabych stron” lub sugerująca, iż są one nieistotne, nie jest dobrą praktyką.

Równie ważna będzie w tym przypadku szczerość. Obwinianie innych za niepowodzenia lub słabości, z którymi się mierzysz, będzie bowiem sugerować, że nie jesteś wystarczająco chętny/ chętna do pracy nad sobą. Tym samym, Twoja kandydatura może nie być atrakcyjna dla pracodawcy.

Oczywiście, istnieje również ryzyko przesadzenia w drugą stronę. Nadmierna szczerość i wymienienie zbyt wielu słabych stron może być równie niekorzystne, co zachwalanie swoich osiągnięć ponad miarę. W takim przypadku rekruter może pomyśleć, że brakuje Ci wymaganych umiejętności lub niezbędnych cech. Znalezienie równowagi w swoich komunikatach jest zatem kluczowe.

Najlepszym sposobem na udzielenie odpowiedzi na temat swoich słabych stron, jest zastanowienie się, jakie mogą być potencjalne oczekiwania rekrutera i czego rzeczywiście chce się dowiedzieć. Nieuniknione jest, że w nowej roli będziesz zmagać się z wieloma wyzwaniami, w związku z czym ważne jest zobrazowanie rozmówcy, jak poradzisz sobie z trudnościami. Możesz na przykład odwołać się do wydarzeń z przeszłości, udowadniając, że potrafisz wyciągać z nich lekcje.

Pamiętaj również, że odpowiedź na pytanie o słabe strony nie powinna być próbą „przemycenia” jeszcze jednej zalety. Dla przykładu, nie sugeruj rozmówcy, że Twoją wadą jest nadmierny perfekcjonizm lub ciągłe poszukiwanie nowych wyzwań. Takie argumenty nie przekonają doświadczonego rekrutera. Bądź szczery/ szczera i użyj swoich wad jako punktu wyjścia do wyjaśnienia, dlaczego aplikujesz na to stanowisko. Zamiast mówić „Jestem perfekcjonistą” powiedz: „Czasem spędzam zbyt dużo czasu, skupiając się na szczegółach. Wierzę, że praca w państwa organizacji pozwoliłaby mi na udoskonalenie umiejętności analizowania spraw w szerszym kontekście.”

Możesz również omówić słabe strony, nad którymi pracujesz, lub trudności z przeszłości, dzięki którym obecnie posiadasz większą wiedzę czy wyższe kwalifikacje. Warto nawiązać do sytuacji z poprzedniej pracy lub studiów, aby podkreślić, że dzięki podążaniu określoną ścieżką rozwoju zdobywasz nowe umiejętności. Zwróć jednak uwagę na sposób, w jaki to przedstawiasz. Po pierwsze, unikaj słów lub sformułowań o negatywnym wydźwięku, np. „Nie udało mi się”, „Poniosłam porażkę”. Może to bowiem mieć wpływ na to, jak postrzega Cię rekruter. Zamiast tego powiedz: „Mogłem uzyskać większy wynik; teraz już wiem, jak należy działać” lub „Nie poszło tak dobrze, jak tego oczekiwałam. Następnym razem było już lepiej”. Dzięki temu udowodnisz rekruterowi, że utrzymujesz wysokie standardy i zawsze starasz się wykonywać jak najlepszą pracę.

Kolejnym ważnym elementem jest wybranie słabych stron, które nie mają aż tak wielkiego znaczenia dla roli, jak np. kompetencje twarde. Zastanów się zatem:

Czy jest to rola, która wymaga od Ciebie wielu interakcji z nowymi osobami (np. sprzedaż, rekrutacja)? Jeśli nie, a zmagasz się z nieśmiałością – możesz wspomnieć o tym rekruterowi.

Czy będziesz często wygłaszać prezentacje lub występować przed dużą publicznością? Jeśli nie, a odczuwasz stres przed wystąpieniami publicznymi – podziel się tym z rozmówcą.

Czy będziesz musiał/ musiała korzystać z konkretnego narzędzia (np. technologicznego)? Jeśli nie, a rozwiązania potencjalnego pracodawcy nie są Ci znane – wspomnij, że aktualnie nie posiadasz doświadczenia w tym zakresie.

Etap ten stanowi dodatkowe potwierdzenie, iż wiedza o organizacji i wymaganiach pracodawcy jest bardzo przydatna. Im więcej wiesz, tym łatwiej będzie Ci przygotować korzystną odpowiedź na pytania o mocne i słabe strony.

To nie bez powodu popularne pytanie rekrutacyjne

Rekruterzy często zadają pytanie o mocne i słabe strony, ponieważ dzięki temu mogą wiele dowiedzieć się na temat umiejętności i osobowości kandydata. Warto zatem poświęcić odpowiednią ilość czasu na solidne przygotowanie odpowiedzi. Dzięki temu zapewnisz pracodawcę o swoim dopasowaniu do stanowiska i profilu pozytywnie wyróżniającym się na tle innych kandydatów.

Potrzebujesz więcej porad przed rozmową z rekruterem? Pobierz nasz poradnik dla kandydatów i zdobądź pracę marzeń.

Chcesz lepiej poznać swoje umiejętności? Przeczytaj wpis o podziale kompetencji na miękkie i twarde.

Autor: Marc Burrage, Managing Director w Hays Poland

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.