ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Dbanie o rozwój zawodowy pracowników jest bardzo ważne. Podwładny, który ma wsparcie przełożonego, jest bowiem bardziej efektywny, zmotywowany i pewny siebie. Co za tym idzie, może osiągać jeszcze lepsze wyniki i planować kolejne kroki na swojej ścieżce rozwoju w strukturach firmy. O czym należy pamiętać, podejmując rozmowę na ten temat z pracownikami?
Przed przystąpieniem do konkretnych działań rozwojowych, skoncentruj się przede wszystkim na oczekiwaniach pracownika. Zbadaj wszelkie potrzeby i przeanalizuj informacje, które Ci przekazuje. Pomocnymi mogą okazać się poniższe, dodatkowe pytania:
• Co cenisz w swojej pracy, a które aspekty chciałbyś/ chciałabyś zmienić?
• Które umiejętności są przydatne na Twoim stanowisku? Czy potrzebujesz wzmocnić któreś z nich?
• W których obszarach chciałbyś/ chciałabyś lepiej wykorzystywać swój potencjał?
• Jak oceniasz swoje zaangażowanie?
• Jaką masz wizję siebie w najbliższych latach? Jaką rolę w firmie chciałbyś/ chciałabyś pełnić w perspektywie 2 lat?
Przeanalizowanie tych kwestii nie tylko pozwoli na lepsze poznanie aspiracji pracownika, ale również zwiększy jego samoświadomość. To z kolei będzie znaczącym ułatwieniem w planowaniu dalszej kariery zatrudnionego.
Podstawą wartościowego dialogu jest szczerość. Ważne jest, aby dokładnie przemyśleć, co można zaoferować podwładnemu w kontekście rozwoju jego kariery. Przedstaw tylko te możliwości, które faktycznie są dostępne i nie obiecuj tego, co nie jest potwierdzone w momencie rozmowy. To pozwoli uniknąć rozczarowania lub nawet utraty zaufania.
Gdy pracownik przystąpi do pierwszych z zaplanowanych działań rozwojowych, systematycznie obserwuj jego postępy. Ustalcie zasadę cyklicznych spotkań, na których wspólnie przeanalizujecie minione osiągnięcia, a także niepowodzenia. Dzięki temu podwładny będzie wiedział, na których obszarach powinien się skoncentrować, aby spełnić warunki do uzyskania awansu lub innej, ustalonej wcześniej możliwości zawodowej, np. udziału w międzynarodowym programie menedżerskim. Pamiętaj także, aby motywować pracownika na każdym etapie jego kariery zawodowej. Wówczas będzie wykazywał się większą pewnością siebie i skutecznością w działaniu.
Pomoc pracownikom w planowaniu ich kariery zawodowej przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim wzmacnia partnerskie relacje, które pozwalają na efektywniejszą współpracę całego zespołu. Często również pracownicy, którzy otrzymują wsparcie i motywację od przełożonego – zostają w firmach na dłużej. Z kolei lider, który angażuje się w rozwój swoich podwładnych, przyczynia się do skuteczniejszego funkcjonowania biznesu, zabezpieczenia w firmie dostępu do niezbędnych kompetencji i promowania kultury organizacyjnej, zbudowanej na koncepcji nauki na każdym etapie kariery. Istotną zaletą tej praktyki jest także ciągłe poszerzanie kompetencji miękkich menedżerów (m.in. tych związanych z komunikacją), które są niezwykle przydatne w zarządzaniu pracownikami.
Rola prawdziwego lidera to nie tylko rozmawianie z pracownikami. Przeczytaj, czym cechuje się dobry szef.
Planujesz stworzyć program talentowy dla swoich pracowników? Zajrzyj tutaj.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.