ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Wdrożenie pracy zdalnej stało się pierwszą, nagłą i charakterystyczną dla okresu pandemii zmianą wprowadzoną w firmach – niezależnie od wcześniejszych emocji, które to rozwiązanie budziło wśród kadry zarządzającej. Istnieje również szansa, że praca zdalna zostanie w organizacjach na dłużej i na stałe wpisze się w sposób funkcjonowania firm. Coś, co do tej pory było traktowane jako dodatkowy przywilej, przez wielu pracowników i pracodawców zacznie być postrzegane jako standard. W tej sytuacji koniecznym jest zastanowienie się nad aktualną polityką świadczeń pozapłacowych. W obliczu popularyzacji pracy zdalnej, część z dotychczasowych benefitów może zwyczajnie nie mieć zastosowania. Co więcej, w związku z reorganizacją pracy, wielu profesjonalistów przewartościowało swoje potrzeby. Pracodawcy nie powinni pozostawać wobec tego obojętni. Co zatem zyskuje na znaczeniu?
Podejmując działania ukierunkowane na dopasowanie benefitów do bieżącej sytuacji należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby były dostępne w formie online. Gwarantuje to możliwość pełnego wykorzystania danego świadczenia bez ryzyka, że wskutek ewentualnej zmiany obostrzeń stanie się to niemożliwe. Jako przykładowe rozwiązania tego typu mogą posłużyć zdalne zajęcia sportowe, konsultacje z trenerem personalnym na temat domowej aktywności fizycznej, subskrypcja w serwisach muzycznych czy streamingowych oraz na stronach oferujących audio i e-booki.
Cennym benefitem mogą również być kursy czy webinaria z ekspertami, poruszające tematy zgłoszone przez pracowników, a nawet zdalne zajęcia dla dzieci z animatorem, by odciążyć pracujących z domu rodziców. Dla większości pracowników ważne jest, aby oferowane świadczenia przekładały się również na wymierne korzyści, np. pozwalały ograniczać wydatki. Idealną odpowiedzią na tę potrzebę są karty lunchowe, które umożliwiają zamawianie posiłków online, bądź dopłaty do rachunków za energię lub Internet.
Przeczytaj więcej o rozwoju w wersji online.
Dbałość o dobrostan psychiczny pracowników to obecnie jeden z kluczowych elementów, który należy uwzględnić wprowadzając zmiany w pakiecie benefitów. Niepokój, stres oraz niepewność nie są sprzymierzeńcami efektywnych działań i mogą w znaczący sposób wpłynąć na motywację pracowników, ich zdrowie i zadowolenie z pracy, a co za tym idzie – również na osiągane wyniki. Pracodawcy powinni rozważyć zaoferowanie podwładnym wsparcia psychologicznego, przykładowo w postaci indywidualnych, specjalistycznych konsultacji, zdalnych zajęć na temat sposobów radzenia sobie ze stresem czy szkoleń z metod relaksacyjnych.
Warto także pamiętać o tym, że szczególnie teraz pracownicy mają potrzebę uznania i docenienia ich pracy. Nawet niewielkie, niegenerujące dodatkowych kosztów działania w postaci słownej pochwały lub spersonalizowanej wiadomości mailowej może znacząco przełożyć się na dobrostan psychiczny pracownika. Pozytywnie odbieranym gestem są również inicjatywy nawiązujące do „owocowych poniedziałków” czy piątkowej pizzy, a mianowicie przesyłanie pracownikowi do domu paczek z owocami, warzywami bądź zapasem kawy.
Okres pandemii jest czasem, w którym dokonują się znaczące i nagłe zmiany. Dotknęły nie tylko rynek pracy, ale i inne obszary życia związane m.in. z kulturą oraz rozrywką. Wcześniejsze sposoby spędzania wolnego czasu w pewnym stopniu zostały ograniczone, lecz w ich miejsce pojawiły się zupełnie nowe możliwości. W związku z tym, każdy pracownik czy też pracodawca stanął przed wyzwaniem wykazania się sporą dawką elastyczności. Warto tę cechę przenieść również na grunt benefitów. Odpowiedź na zmieniające się potrzeby pracowników trudno w nowej erze ująć w sztywne ramy. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie systemu kafeteryjnego, w którym pracownicy sami mogą wybrać atrakcyjne i adekwatne dla danej sytuacji świadczenia. To proste rozwiązanie może być bardzo efektywne, ponieważ możliwość personalizacji pakietu daje poczucie posiadania realnego wpływu na dany wycinek rzeczywistości związanej z pracą.
Powszechnie wiadomo, że nastawienie do pracy ma ogromne znaczenie dla realizacji bieżących zadań i osiąganych wyników, co wpływa na sukces całej organizacji. W związku z tym warto pamiętać, że między innymi dzięki atrakcyjnym benefitom można wzmacniać motywację pracowników, ich zaangażowanie oraz satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Nowa era wymaga, aby benefity były przede wszystkim adekwatne do obecnie panujących warunków. Karta sportowa może nie mieć zastosowania z powodu pojawiających obostrzeń, podobnie jak vouchery do kina czy teatru. Świadczenia dostępne online, koncentracja na dobrostanie pracowników oraz zagwarantowanie im większej elastyczności to kierunek, który zdecydowanie powinny obrać firmy, by jeszcze lepiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Client Manager w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.