ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Rekrutacja zdalna idzie w parze z dodatkowymi korzyściami, takimi jak elastyczność, szybkość procesu czy bezpieczeństwo w obliczu pandemii. Nie jest jednak pozbawiona wyzwań. W rekrutacji online trudniej zbudować relację z kandydatem, dlatego też duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Wiele wskazuje na to, że ta forma rekrutacji zostanie z nami również po pandemii, więc bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie całego procesu i zadbanie o tzw. candidate experience. Jak przedstawić firmę w jak najlepszym świetle i zadbać o pozytywne wrażenia kandydata?
Przeczytaj więcej o tym, jak kształtować pozytywne doświadczenia kandydatów.
Pracodawcy rekrutujący zdalnie powinni przede wszystkim zadbać o odpowiednią komunikację. Warto wcześniej przekazać kandydatom wszystkie dane odnośnie procesu, co nie odbiega od standardów obowiązujących w rekrutacjach prowadzonych w tradycyjnej formie. Kandydaci cenią sobie szczegółowe informacje o tym, jak będzie wyglądał cały proces, z ilu i jakich etapów będzie się składał, czego mogą spodziewać się w trakcie rekrutacji i jak się do niej przygotować. W przypadku rekrutacji online bardzo ważne jest też przedstawienie technicznych aspektów zdalnej rozmowy, a przede wszystkim – czy są jakieś wymagania sprzętowe, za pośrednictwem jakiego programu odbędzie się spotkanie oraz w jaki sposób kandydat może do niego dołączyć.
Należy pamiętać, że rekrutacja zdalna może wiązać się z większym napięciem, gdyż obok standardowych obaw towarzyszących rozmowie w sprawie pracy (np. czy uda mi się dobrze zaprezentować swoje kompetencje), pojawia się stres związany z ewentualnymi problemami technicznymi, które mogą uniemożliwić przeprowadzenie spotkania. Przekazanie wszystkich informacji przed rozmową pozwoli zwiększyć komfort kandydata i zmniejszyć poziom odczuwanego stresu.
Wszystkie detale w trakcie zdalnej rekrutacji również mają znaczenie, jednak w warunkach domowych łatwo jest o nich zapomnieć. Wiele na ten temat mówi się w kontekście kandydatów, natomiast zadbanie o komfortowe i profesjonalne warunki do spotkania online powinny znaleźć się również na liście pracodawcy prowadzącego rozmowę. Dobrze jest wcześniej przygotować odpowiednie miejsce i ubiór, sprawdzić oświetlenie, zadbać o to, aby nikt nie przeszkodził w trakcie spotkania.
Warto również wcześniej przetestować platformę za pomocą której będziemy przeprowadzać rozmowę i upewnić się, że nie występują problemy techniczne – zwłaszcza, jeśli wcześniej nie prowadziliśmy tego typu rozmów. Należy również pamiętać o wyłączeniu powiadomień z różnych aplikacji, komunikatorów oraz skrzynki mailowej, które mogą nas rozpraszać.
Rozpoczynając rozmowę rekrutacyjną należy upewnić się, że wszyscy uczestnicy się widzą i dobrze słyszą. Po przywitaniu oraz zaprezentowaniu oferty warto przedstawić również agendę spotkania. W trakcie samej rozmowy ważne jest, aby skupić uwagę na rozmówcy. Kandydaci zauważają, kiedy współrozmówcy nie poświęcają im swojej pełnej uwagi – zerkają na coś z boku lub odpisują na maila. Warto też uprzedzić kandydata, jeśli w trakcie rozmowy będziemy robić notatki. W przeciwnym wypadku może mieć poczucie, że osoba prowadząca rekrutację nie jest zainteresowana rozmową i zajmuje się czymś innym.
Na koniec rekrutacji warto upewnić się, czy wszystko jest jasne i nie ma dodatkowych pytań. Dobrą praktyką jest również poinformowanie kandydata, kiedy może spodziewać się informacji zwrotnej oraz podziękować za udział w rozmowie.
Potrzebujesz wsparcia w realizacji procesów rekrutacyjnych? Sprawdź, jak możemy pomóc!
Lead Recruitment Partner w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.