Facebook - współczesna wizytówka kandydata

Jak wykorzystać to medium w budowaniu kariery?

Agnieszka Łysak
Media społecznościowe stanowią jedną z głównych form komunikacji. W rosnącym stopniu wykorzystujemy je nie tylko do nawiązywania i pielęgnowania relacji, ale także traktujemy jako źródło wiedzy – również branżowej i zawodowej. O ile wiele osób wciąż nie jest aktywnych na portalach o charakterze zawodowym, typu LinkedIn czy GoldenLine, to rzadko można spotkać kogoś, kto nie korzystałby z Facebooka. 

Facebook znajduje wiele zastosowań, uzależnionych od indywidualnych preferencji użytkowników. W największym stopniu wykorzystywany jest w celach prywatnych, choć coraz więcej osób traktuje go również jako platformę służącą do celów zawodowych. Taki stan rzeczy wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest zmiana charakteru działalności firm w mediach społecznościowych. Wiele organizacji, oprócz tradycyjnych aktywności ukierunkowanych na sprzedaż, silnie angażuje się w działania wizerunkowe. Promowanie wydarzeń branżowych, cyklów tematycznych i publikowanie najnowszych informacji na temat danego obszaru specjalizacyjnego sprawia, że Facebook – przynajmniej w pewnym stopniu – dla wielu osób staje się jednym z narzędzi rozwoju zawodowego. Co więcej, firmy intensyfikują również swoje działania rekrutacyjne w mediach społecznościowych, publikując oferty pracy i organizując konkursy umożliwiające sprawdzenie kompetencji uczestników.

Z drugiej strony użytkownicy mediów społecznościowych w mniejszym stopniu rozgraniczają treści prywatne i zawodowe, co odzwierciedla trendy w postrzeganiu życia. W dobie pracy zdalnej i dostępności nowoczesnych technologii, rozdzielenie życia zawodowego od czasu wolnego przestaje być oczywiste. Warto przy tym pamiętać, że na Facebooku profile mają ludzie wykonujący różnorodne zawody – w tym rekruterzy, przedstawiciele działów HR i zarządzający. Mogą natknąć się na nasz profil podczas śledzenia dyskusji w grupach branżowych, komentarzy pod postami lub wydarzeniami związanymi z danym obszarem specjalizacyjnym.

Jakie ma to znaczenie? Okazuje się, że można zostać zauważonym jako ekspert w danej dziedzinie nie tylko na LinkedIn, ale również na Facebooku. W tej sytuacji warto zadbać o to, aby nasz profil był spójny i kompletny, a ogólnodostępne treści nie były kontrowersyjne. Dzięki temu zadbamy o dobre wrażenie, co może poskutkować nawiązaniem kontaktu, a nawet otrzymaniem propozycji współpracy. 

Warto pamiętać, że Facebook – na którym podajemy swoje dane i umożliwiamy wgląd osobom z zewnątrz – staje się naszą wirtualną wizytówką. Daje przy tym szansę przedstawienia się w korzystnym świetle. Kluczowe jest jednak konsekwentne i świadome budowanie swojej marki w sieci. Na jakie elementy warto zatem zwrócić szczególną uwagę? 

ZDJĘCIA SĄ WAŻNE

Decyzja związana z wyborem zdjęcia profilowego to dość istotna sprawa. Jest to główny obraz, który pozostanie w głowie osoby odwiedzającej nasz profil, dlatego warto postawić na zdjęcie portretowe. Oczywiście mając na uwadze charakter Facebooka nie musi to być zdjęcie biznesowe. Warto jednak wybrać korzystne ujęcie z naturalnym uśmiechem. Dobrze jest także zwrócić uwagę na swoją galerię i upewnić się, że żadne z nich nie stawia nas w niekorzystnym świetle. Dobrą praktyką jest takie dopasowanie ustawień prywatności, aby wybrane zdjęcia nie były dostępne dla postronnych osób.

INFORMACJE I POSTY

Na swoim profilu warto udostępnić podstawowe informacje, które umożliwią określenie, czy dana osoba rzeczywiście pasuje do danej firmy czy stanowiska. Stąd też warto zamieścić dane takie jak adres email, nazwa ukończonego kierunku studiów i obecnego miejsca pracy. Dobrą praktyką jest również dodanie informacji o znajomości języków obcych oraz zainteresowaniach, ponieważ może to przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności profilu w oczach potencjalnego współpracownika. Publikując posty publiczne należy mieć na uwadze ich język oraz treść. Nienajlepszym pomysłem jest wypowiadanie się w sposób agresywny i wulgarny. Zachowanie kultury wypowiedzi zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. 

POLUBIENIA, WYDARZENIA, GRUPY

Dołączając do określonych grup, lubiąc strony tematyczne, czy też deklarując uczestnictwo w wydarzeniach, przesyłamy informacje o planowanych aktywnościach, osobistych preferencjach i zainteresowaniach. Chcąc budować profesjonalny wizerunek, dobrze jest należeć do grup związanych z określoną branżą, ale również komentować pojawiające się w nich treści. Takie działania mogą sygnalizować nasze zaangażowanie, otwartość oraz chęć pogłębienia wiedzy. Facebook bez wątpienia jest narzędziem umożliwiającym skuteczne budowanie własnej marki eksperta w swojej dziedzinie. Tym samym staje się kolejną przestrzenią do nawiązywania relacji zawodowych. Dobrze jest o tym pamiętać decydując się na publikację treści, które będą dostępne nie tylko dla grona znajomych. Stąd też warto monitorować ustawienia prywatności profilu i świadomie budować swój wizerunek w mediach społecznościowych.

Agnieszka Łysak

Client Manager w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.