Jak skutecznie pracować z domu?

Praktyczne porady dla pracujących zdalnie

Agnieszka Pietrasik

Praca zdalna jest coraz popularniejsza, a pierwsze doświadczenia w tym zakresie zdobywają kolejne firmy oraz ich pracownicy. Jednocześnie dla wielu osób wdrożenie się w pracę z domu jest wyzwaniem, wymagającym przyzwyczajenia i wyrobienia nowych nawyków. Jednak bez względu na to, czy praca w domu jest dla Ciebie nowością, czy chlebem powszednim, warto pamiętać o kilku zaleceniach. Dzięki temu Twoja praca nadal będzie skuteczna, a Ty zadbasz o swoje dobre samopoczucie.

Praca zdalna, wykonywana w przestrzeni domowej, staje się powszechnym trendem. Jest to rozwiązanie, o które coraz częściej zabiegają sami pracownicy. Wiąże się ono z oszczędnością czasu i kosztów związanych z dojazdem do miejsca zatrudnienia, umożliwia dopasowanie dnia pracy do innych zobowiązań, a także pracę koncepcyjną, gdy niezbędne jest odseparowanie od czynników odwracających uwagę. Jednak na pracę zdalną w rosnącym stopniu otwierają się również firmy, które chcą ograniczyć koszty wynajmu powierzchni biurowej albo muszą sięgnąć po takie rozwiązanie w okresach przejściowych – podczas remontów siedziby lub przeprowadzki, w sezonie wakacyjnym czy w ogólnokrajowych sytuacjach wyjątkowych.

Zdalne wdrożenie nowo zatrudnionych pracowników jest możliwe. Przeczytaj, jak można tego dokonać.

Stąd też warto być przygotowanym do pracy zdalnej, nawet gdy nie jest to preferowana forma realizacji zawodowych zobowiązań. Wtedy z kolei niezbędna jest odpowiednia organizacja, ustalenie własnych zasad i samodyscyplina. Dzięki temu nie ucierpi na tym ani jakość Twojej pracy, ani Twoje samopoczucie. Zachowasz również zdrową równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

Czy home office jest korzystny dla pracowników? Jakie są korzyści i zagrożenia związane z pracą zdalną?

Jak skutecznie i zdrowo pracować z domu? 

1. Ustal swoją rutynę

Dla wielu osób brak ustrukturyzowanych godzin pracy – zwyczajowo spędzanych w biurze – sprawia, że problematyczna staje się motywacja do realizacji obowiązków zawodowych w warunkach domowych lub wręcz przeciwnie – skutkuje to pracą w nadgodzinach i trudnością w odcięciu się od spraw zawodowych. W przypadku pracy zdalnej standardowy rytm dnia jest mniej zauważalny. Nie ma wyjścia z domu, dojazdu do pracy, zespołowych przerw na kawę i obiad, które na co dzień wyznaczają kolejne etapy i pozwalają działać zgodnie z harmonogramem. Dlatego tak ważnym jest, aby pracując z domu również wypracować pewną rutynę.

  • Nie musisz odwzorowywać w domu przyzwyczajeń z biura. Jednak ustalenie nowych zasad jest bardzo ważne zarówno dla pracy, jak i dla Ciebie. Codziennie przygotowuj się do pracy, odpowiednio ubierając się i tworząc listę rzeczy do wykonania. Założenie ubrań chociażby zbliżonych do strojów, które zazwyczaj zakładasz do pracy, wspomoże odpowiednie nastawienie, a także zabezpieczy Cię na ewentualność przeprowadzenia niespodziewanej wideo rozmowy z klientem. Z kolei lista zadań ułatwi koncentrację na priorytetach i dodatkowo Cię zmotywuje, gdy wykreślając kolejne pozycje, dostrzeżesz swój postęp.
  • Zacznij dzień od czynności niezwiązanej z pracą. Może to być krótki spacer, wykonanie serii ćwiczeń, rozmowa z domownikami lub przygotowanie śniadania. Będzie to czas, w którym możesz się rozbudzić, pomyśleć i po prostu pozytywnie nastroić.
  • Zachowanie zdrowej równowagi pomiędzy pracą i czasem prywatnym jest bardzo ważne, jednak dla wielu osób trudniejsze w przypadku pracy z domu. Stąd też pamiętaj, aby kończyć pracę o tej godzinie, o której standardowo wychodzisz z pracy. Wtedy należy bezwzględnie wyłączyć komputer, a resztę dnia poświęcić na prywatne sprawy. Postaraj się również zaplanować standardowe godziny przerw w ciągu dnia, gdy możesz zjeść coś zdrowego, rozruszać się i dać swoim oczom odpocząć.

Tutaj znajdziesz więcej porad, jak skutecznie zarządzać swoim czasem pracy.

2. Wykorzystuj technologie do komunikacji i współpracy

Praca z domu w naturalny sposób wiąże się z odseparowaniem od członków zespołu, a tym samym na poczucie osamotnienia, a także mniejszą skuteczność. Na szczęście na ratunek przychodzą różnorodne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają bliską współpracę nawet wśród rozproszonych zespołów.

  • Pozostawaj w stałym kontakcie ze współpracownikami, korzystając z komunikatorów internetowych. Warto poszerzyć zakres komunikacji o rozmowy audio i wideo. Dzięki temu łatwiejsze jest osiągnięcie poczucia, że wszyscy wciąż stanowią jeden zespół i jednocześnie pracują nad realizacją wspólnych celów.
  • Warto przynajmniej raz dziennie uczestniczyć w krótkiej wideokonferencji, podczas której omówione zostaną bieżące sprawy i postęp prac. Dobrą praktyką jest także poszerzanie zakresu omawianych tematów, również o te pozazawodowe. Zapytaj, jak się czują koledzy i co u nich słychać, Możesz również poruszyć inne kwestie, które określają dynamikę zespołu, a standardowo zostałyby omówione podczas przerwy na kawę.

Sprawdź, co jest ważne w budowaniu dobrej atmosfery w pracy. 

  • Pamiętaj jednak, żeby zachować zdrowy rozsądek. Jeśli media społecznościowe i powiadomienia na prywatnym telefonie skutecznie odciągają Twoją uwagę od aktualnie wykonywanego zadania, to warto je wyłączyć i sprawdzać np. podczas przerwy. 

3. Przygotuj przestrzeń do pracy

Współczesne stanowiska pracy projektowane są zgodnie z zasadami ergonomii. Biura coraz częściej podzielone są na strefy, zapewniają odpowiednie oświetlenie i dostęp do niezbędnych narzędzi. Niestety nie wszyscy mogą odwzorować w warunkach domowych komfort pracy w biurze. Warto jednak poszukać rozwiązań, które ułatwią koncentrację i zachowanie zdrowej pozycji.

  • Idealnym rozwiązaniem jest pokój do pracy, w którym możesz liczyć na ciszę i spokój. Jeśli jednak nie jest to możliwe, spróbuj chociaż wydzielić przestrzeń, w której możesz wygodnie usiąść z komputerem i przynajmniej częściowo odseparować się od domowników. Co ważne, unikaj pracy na kanapie czy łóżku – nie tylko zaburza to granicę pomiędzy sferą zawodową a prywatną, ale także nie sprzyja to koncentracji i jest niezdrowe dla kręgosłupa. Nie przenoś pracy do innych przestrzeni w domu. Tym sposobem opuszczanie domowego stanowiska pracy będzie jak wychodzenie z biura, tożsame z zakończeniem realizacji zawodowych zadań w tym dniu.
  • Jeśli w domu doskwiera Ci hałas, zainwestuj w wygłuszające dźwięki słuchawki. Jeśli z kolei problematyczna jest otaczająca Cię cisza, to włącz muzykę, przy której lubisz pracować. Postaraj się również, aby Twoje bezpośrednie otoczenie było pozbawione dekoncentrującego bałaganu i nadmiaru przedmiotów.
  • Spraw, aby przestrzeń do pracy odpowiadała Twoim preferencjom. Dopasuj temperaturę w pomieszczeniu, wpuść więcej świeżego powietrza lub zasłoń roletę, jeśli razi Cię światło słoneczne. Dobrym pomysłem jest ustawienie w zasięgu wzroku kilka roślin – zieleń jest relaksująca dla oczu i wspomaga koncentrację.

Praca z domu nie musi wiązać się z poczuciem osamotnienia czy zdystansowania od współpracowników. Nie musi również oznaczać niższej produktywności. Wystarczy jedynie wprowadzić w życie kilka zasad odpowiadającym Twojej sytuacji i preferencjom, a następnie regularnie się do nich stosować. Dzięki temu na pracy zdalnej nie ucierpi ani Twoja praca, ani zdrowie, ani życie prywatne.

Czeka Cię wideo rozmowa rekrutacyjna? Sprawdź, jak się do niej przygotować!


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

 

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.