Jak sprawić, aby pracownicy potrafili przystosować się do zmian?​​​​​​​

5 kroków, które powinien podjąć każdy menedżer​​​​​​​

Agnieszka Kolenda

Obserwując rynek pracy przez ostatnie lata, można stwierdzić, że liczne zmiany stanowią nieodłączny element jego dalszego rozwoju. Aby nadążyć za wszelkimi transformacjami, konieczne staje się doskonalenie wśród pracowników umiejętności adaptacji i wprowadzanie większej elastyczności w sposobie funkcjonowania zespołów oraz całych organizacji. W jaki sposób powinni działać szefowie zespołów, aby odpowiednio przygotować pracowników do nowych wyzwań?

Zdolność do adaptacji jest niezwykle ważną umiejętnością w aktualnych realiach. Aby utrzymywać tempo rozwoju biznesu i zadbać o dobre samopoczucie pracowników, liderzy powinni zadbać o elastyczność procesów i przystosować zespoły do potencjalnych zmian. Poniżej znajduje się kilka porad, jak skutecznie tego dokonać.

1. Bądź przykładem

Aby rozwinąć umiejętności adaptacyjne u podwładnych, zaprezentuj, jak robisz to Ty. Wykazuj się otwartością na nowe rozwiązania, nie bój się podejmować uzasadnionego ryzyka i udoskonalaj swoje kompetencje. Pamiętaj również, aby możliwie szybko reagować na zmiany w branży oraz nowe potrzeby biznesowe.

Pracownicy, którzy dostrzegą, że z łatwością podejmujesz się kolejnych wyzwań i wykazujesz się gotowością na zmianę, z większą odwagą zaczną zachowywać się podobnie.

Ponadto, aby skuteczniej zwiększyć elastyczność sposobu funkcjonowania zespołu, zadbaj o dobrą atmosferę. Oznacza to nie tylko szczerą komunikację, ale również zachęcanie pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami, bez bagatelizowania żadnych propozycji. Dzięki różnorodnym koncepcjom łatwiej będzie Wam reagować na zachodzące na rynku zmiany.

2. Określ wspólny cel

Należy pamiętać, że elastyczność w miejscu pracy nie jest równoznaczna z brakiem strategii działania. Wręcz przeciwnie – warto jest stworzyć plan, który będzie zakładał cele zespołowe. Dzięki wspólnym ustaleniom łatwiej jest bowiem podejmować decyzje i wspierać się w działaniu, nawet w obliczu nieprzewidzianych zmian. Pojedyncze schematy można zawsze dopasować do aktualnych okoliczności, co będzie niewątpliwie korzystniejsze, niż opracowywanie strategii na nowo.

Przedstaw zatem podwładnym plan działania i priorytety na najbliższy czas. Opowiedz o swoich oczekiwaniach i wspólnie zastanówcie się nad rozwiązaniami naprawczymi w obliczu potencjalnego kryzysu.

3. Wskaż korzyści płynące z porażek

W obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, może się zdarzyć, że jeden z pracowników będzie musiał zmierzyć się z niepowodzeniem. Za każdym razem zaznaczaj, że porażka jest cennym doświadczeniem, z którego można wyciągnąć wartościową lekcję na przyszłość. Udziel podwładnemu wartościowej informacji zwrotnej, przeanalizujcie wspólnie całą sytuację i opracujcie zalecenia na przyszłość. Na koniec zaoferuj pracownikowi wsparcie w kolejnych etapach pracy.

4. Zachęcaj do współpracy

W rozwoju zdolności adaptacyjnych kluczowa jest także współpraca oparta na wsparciu i zaufaniu. Praca w grupie jest niebywale istotna, ponieważ dzięki niej łatwiej jest realizować zaplanowane projekty i reagować na zmiany rynkowe. Aby rozwijać tę umiejętność u pracowników, zachęcaj ich do wspólnego rozwiązywania problemów, pomagania sobie w projektach i dzielenia się wiedzą z tymi, którzy nie mają aż tak dużego doświadczenia.

W budowaniu pozytywnych relacji warto pamiętać również o sferze pozabiznesowej. Dzięki spotkaniom integracyjnym lub cyklicznym rozmowom zespołowym (nawet w formie on-line) podwładni mogą poczuć się lepiej wśród współpracowników i w konsekwencji – skuteczniej podejmować się wspólnych zadań.

5. Zaoferuj innowacyjne narzędzia i możliwości

Aby nadążyć za zmianami rynkowymi, zachęcaj pracowników do pobudzania swojej kreatywności i ciekawości. Wytłumacz im, że dzięki innowacyjnemu i otwartemu podejściu ich praca może stać się bardziej elastyczna i dostosowana do aktualnych realiów. Tym samym, w miarę możliwości zaproponuj zatrudnionym szkolenia lub przedstaw nowe metody pracy, aby stale mogli rozwijać się w strukturach organizacji. Ciągła nauka i podejmowanie się nowych wyzwań jest bowiem kluczem do zwiększania zdolności adaptacyjnych.

Chcesz dowiedzieć się, jak budować pewność siebie u pracowników? Zajrzyj tutaj.

Dowiedz się więcej na temat wspierania podwładnych w planowaniu ich kariery. Przeczytaj wpis.


Agnieszka Kolenda

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.