ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Rola konsultanta ds. rekrutacji ma wiele definicji, towarzyszących stereotypów i wyobrażeń. Kilka mitów warto obalić, podkreślając przy tym jak dynamiczne i ciekawe może być środowisko pracy w agencji rekrutacyjnej. Zrozumienie specyfiki pracy pozwala bowiem świadomie wybrać otoczenie biznesowe, w którym – niezależnie od posiadanego doświadczenia – rekruter może się rozwijać.
Rekrutacja najczęściej kojarzy się pracą w dziale HR, podczas kiedy w agencji rekrutacyjnej jest sprzedawana jako usługa dopasowana do potrzeb konkretnej firmy. Większość pracowników agencji rekrutacyjnych realizuje zarówno zadania w zakresie sprzedaży usług (tzw. sales), jak i prowadzenia procesów rekrutacyjnych (tzw. delivery). Zdarza się jednak, że obszary te są rozdzielone – wówczas część konsultantów odpowiada wyłącznie za sprzedaż, rozwój biznesu oraz spotkania z klientami, a pozostali – za realizację zleconych projektów i poszukiwanie kandydatów.
Pozyskiwanie klientów to znakomita część pracy konsultantów w agencji rekrutacyjnej – zwłaszcza jeśli realizacją zleconych projektów w dalszej części zajmują się inne osoby. Nie brakuje rozmów telefonicznych, prób nawiązywania kontaktów i udzielenia odpowiedzi na pojawiające się pytania. Sukces konsultanta zależy od liczby pozyskanych klientów, dlatego styl pracy może kojarzyć się z infolinią sprzedażową. Jednak sprzedaż realizowana jest zupełnie inaczej – jest sprzedażą konsultacyjną, polegającą na doradzaniu, aktywnym słuchaniu i rozmowie o wyzwaniach. Zawsze w pierwszej kolejności poznajemy rzeczywiste potrzeby klientów, a następnie staramy się zaoferować swoje wsparcie. Budując relację nie opieramy się więc na wywieraniu nacisku, szybkim zmniejszaniu obiekcji i przyspieszaniu decyzji o współpracy. Stawiamy na zaufanie i doradztwo, a w konsekwencji – na długofalowe, szczere relacje.
Baza kandydatów, zawierająca przesłane przez nich CV, jest jednym z podstawowych narzędzi, umożliwiających dotarcie do odpowiednich osób na rynku pracy. Od dawna jednak nie jest to wystarczające źródło. Konsultanci korzystają więc równolegle z wielu kanałów, takich jak sieć kontaktów na LinkedIn, Goldenline, Facebooku oraz bazują na relacjach wypracowanych z klientami i kandydatami. Do dyspozycji mają także direct search, czyli headhunting kandydatów o bardzo wysokich kompetencjach. Pamiętajmy też, że wyszukiwanie kandydatów to dopiero początek. Zanim konsultant poleci swojemu klientowi kandydata, musi odbyć dziesiątki, a nawet setki rozmów telefonicznych, spotkać się z osobami zainteresowanymi zmianą pracy oraz umiejętnie zachęcić osoby nieaktywne na rynku do udziału w rekrutacji.
Agencje rekrutacyjne świadczą usługi prowadzenia procesów rekrutacyjnych i dotarcia do najlepszych kandydatów. Wiele projektów jest trudnych w realizacji – dotyczą stanowisk zarządowych, nietypowej lokalizacji albo są kierowane do kandydatów posiadających ściśle określone doświadczenie bądź umiejętności, które posiada bardzo niewiele osób. Wówczas standardowe metody rekrutacji nie sprawdzają się, a rekruter musi sięgnąć po inne rozwiązania. Jednym z nich jest direct search, a więc bezpośrednie docieranie do trudnodostępnych kandydatów, z którymi nie można połączyć się choćby przez biznesowe media społecznościowe. Direct search wymaga więcej przygotowań niż w przypadku innych metod. Konieczna jest na przykład lista firm, w której mogą pracować poszukiwani kandydaci i docieranie do tych osób w bardzo precyzyjny, przemyślany sposób. Prawdą jest jednak, że rekruterzy w agencjach rekrutacyjnych korzystają z tego podejścia.
Praca rekrutera wymaga dbania o wizerunek biznesowy. Budując pozycję eksperta i doradcy, konsultanci muszą poszerzać swoją wiedzę i być na bieżąco z informacjami z rynku, zmianami zachodzącymi w firmach, dynamiką branży. Dla pracodawców i kandydatów ważne jest z kim będą rozmawiać, dlatego profil na LinkedIn jest dziś elementem obowiązkowym każdego rekrutera. Platforma umożliwia m.in. zaprezentowanie swojej wiedzy i doświadczenia oraz publikowanie informacji o prowadzonych projektach rekrutacyjnych. Sukces w rekrutacji i skuteczność w budowaniu relacji z klientami w ogromnej mierze zależy od rozpoznawalności rekrutera i jego wizerunku, dlatego personal branding zdecydowanie jest obszarem, o który powinien się zatroszczyć każdy rekruter.
Rekruter jest profesjonalnym doradcą, nawiązującym kontakty z wieloma kandydatami, ale przede wszystkim budującym biznesowe relacje z różnorodnymi firmami. Warto zatem pamiętać, że praca konsultanta do spraw rekrutacji nie jest ścieżką kariery dostępną wyłącznie dla osób doświadczonych lub interesujących się obszarem zarządzania ludźmi. W tym zawodzie bardzo przydatne są umiejętności negocjacyjne, sprzedażowe i komunikacyjne. Jednocześnie firmy doradztwa personalnego, zajmujące się rekrutacją na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, najczęściej dzielą swoją działalność w oparciu o poszczególne branże, a każdy rekruter jest ekspertem w jednej z nich. Otwiera to ścieżkę kariery doświadczonym profesjonalistom, którzy pomimo braku doświadczenia w rekrutacji, posiadają cenną wiedzę na temat danego sektora rynku. Brzmi ciekawie? Sprawdź, jakie możliwości rozwoju kariery oferuje Hays Poland.
Senior Internal Trainer w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.