Jakich błędów należy unikać, przygotowując ofertę pracy?​​​​​​​

3 elementy ogłoszenia rekrutacyjnego, które warto mieć na uwadze​​​​​​​

Agnieszka Pietrasik

Ogłoszenie o pracę to wizytówka pracodawcy, która może zarówno przyciągnąć, jak i zniechęcić kandydatów do udziału w rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, aby dołożyć wszelkich starań, aby było ono jak najlepiej napisane. Jakich błędów nie należy popełniać, przygotowując ogłoszenie rekrutacyjne? Czego powinny unikać firmy?

Pierwszym, bardzo ważnym krokiem w rekrutacji, jest przygotowanie skutecznego ogłoszenia o pracę. Skutecznego, czyli pozytywnie przyciągającego uwagę i zachęcającego do aplikowania. Zapoznaj się z poniższą listą najczęstszych błędów popełnianych przez firmy, aby uniknąć potencjalnych niepowodzeń.

1. Myląca nazwa stanowiska

Zdarza się, że pracodawcy, chcąc przyciągnąć kandydatów, tworzą kreatywne i niestandardowe oferty pracy, w których stanowisko nie jest jednoznacznie przedstawione lub jego nazwa stanowi dla odbiorców zagadkę. Tymczasem, słowa kluczowe związane z daną rolą są bardzo ważne, ponieważ to właśnie je aplikujący wyszukują najczęściej.

Należy także pamiętać, że w niektórych branżach oraz międzynarodowych organizacjach, nazwy stanowisk standardowo są zapisywane w języku angielskim. To oznacza, że kandydat może wyszukiwać haseł po polsku i angielsku. Aby dotrzeć do jak największej liczby specjalistów, warto zatem wykorzystać obie formy.

Pamiętaj także, aby wyraźnie zakomunikować poziom stanowiska, którego dotyczy rekrutacja. Ta sama nazwa stanowiska może znaczyć coś innego w różnych firmach i iść w parze np. z innym zakresem obowiązków lub tzw. seniority. Choć wydaje się to oczywiste, to nie wszyscy pracodawcy umieszczają jednak informację o umiejscowieniu stanowiska w strukturze, co z kolei może zwiększyć liczbę niedopasowanych zgłoszeń.

Warto mieć zatem na uwadze, aby oferta zawierała popularne słowa kluczowe, jasną nazwę i poziom stanowiska. Dzięki temu będzie mogło ją wyszukać więcej odpowiednich, zainteresowanych konkretną rolą kandydatów.

2. Krótki, nieciekawy opis firmy

Istotnym błędem popełnianym w ogłoszeniach rekrutacyjnych jest także zamieszczenie opisu firmy, który ogranicza się wyłącznie do podstawowych, lakonicznych informacji – dotyczących historii firmy, jej działalności czy lokalizacji. Oczywiście są one niezbędnym elementem każdego ogłoszenia, lecz są niewystarczające, aby zainteresować kandydata. Zanim zdecydują się zaaplikować na ofertę, profesjonaliści chcą dowiedzieć się więcej o misji, kulturze organizacyjnej czy pozycji firmy na rynku.

Aby zachęcić kandydata do wysłania CV, konieczne jest więc przedstawienie mniej oczywistych kwestii. Cenne może być zamieszczenie informacji o wartościach firmy, zdobytych nagrodach, celach strategicznych czy kierunku rozwoju organizacji. Niewątpliwie będzie to szansa na wyróżnienie firmy wśród innych pracodawców.

Możesz także uzupełnić ogłoszenie informacją dotyczącą unikatowych benefitów czy kultury organizacyjnej. Choć wynagrodzenie niezmiennie od lat stanowi najważniejszy czynnik w decyzjach zawodowych pracowników, to w przypadku kilku ofert z podobnym wynagrodzeniem, kwestie pozapłacowe mogą stanowić decydujący element.

3. Nieatrakcyjne przedstawienie roli

Elementem oferty, na który również warto zwrócić uwagę, jest opis obowiązków. Zdarza się, że jest to część, która często wymaga dopracowania – nie przedstawia bowiem aspektów, które mogą najbardziej interesować kandydatów.

Dzięki dokładnemu, rzetelnemu przedstawieniu roli, możliwe będzie przyciągnięcie większej liczby wartościowych kandydatów. Nie ograniczaj się zatem wyłącznie do podstawowego opisu zadań. Dołącz informację o zespole, modelu pracy, ścieżkach awansu czy możliwościach rozwoju. Przedstaw specyfikację stanowiska i zakres obowiązków tak, aby kandydat dostrzegł, że rola jest dla niego odpowiednia, a podjęcie współpracy będzie dobrym krokiem w karierze. Dzięki temu wzrośnie prawdopodobieństwo zakończenia rekrutacji z sukcesem.

Chcesz zwiększyć rozpoznawalność firmy na rynku? Przeczytaj o skutecznych działaniach employer brandingowych.

Potrzebujesz więcej wskazówek rekrutacyjnych? Zajrzyj tutaj.


Agnieszka Pietrasik

Executive Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.