ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Kandydat, który chce być utożsamiany z konkretnym profilem zawodowym i profesjonalizmem, powinien zadbać o swoją markę osobistą, szczególnie w sieci. Działanie to może przynieść ogromne korzyści dla rozwijania kariery zawodowej. Poza oczywistą szansą na znalezienie pracy, nowych klientów czy zleceń, możliwe jest wypromowanie swojego profilu eksperta w większej grupie odbiorców.
Profil na LinkedIn to niejako zawodowa wizytówka, na podstawie której rekruterzy i potencjalni pracodawcy kształtują opinię na Twój temat. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o swoje konto i udostępniane tam treści. Jednocześnie należy pamiętać, że budowanie silnej marki osobistej jest często długim i wymagającym procesem. Warto jednak wykazać się otwartą postawą, bowiem z czasem Twoje działania mogą przynieść wiele korzyści dla kariery zawodowej. Przeczytaj, o czym warto pamiętać, rozwijając swoje konto na LinkedIn.
Pierwszym krokiem do stworzenia efektywnej marki osobistej jest przeanalizowanie swojego profilu kandydata lub eksperta. Wówczas pomocne mogą okazać się poniższe pytania:
• Jakie są moje mocne strony?
• Co wyróżnia mnie na tle innych kandydatów/ ekspertów?
• Co chcę osiągnąć w życiu zawodowym?
• Do kogo chcę dotrzeć (firmy/ eksperci/ rekruterzy)?
Dzięki dokładnemu zbadaniu tych kwestii możliwe jest stworzenie odpowiedniego planu działania oraz opracowanie skutecznej strategii komunikacyjnej na LinkedIn.
Aby zbudować silną markę osobistą na LinkedIn, zacznij od podstaw. Uzupełnij profil o najważniejsze informacje – swoje doświadczenie, kompetencje, wykształcenie, odbyte kursy, osiągnięcia i certyfikacje. Nie zapomnij również o uzupełnieniu informacji dotyczących znajomości języków obcych oraz stopnia biegłości w ich używaniu. Niektóre stanowiska wymagają znajomości więcej niż jednego języka obcego, a każdy kolejny stanowi mocny atut w procesie rekrutacyjnym.
Warto również wykorzystać możliwość dodawania do profilu plików multimedialnych – filmów i prezentacji szczegółowo przedstawiających odniesione sukcesy. Pamiętaj także o profesjonalnym zdjęciu, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie na rekruterze lub potencjalnym pracodawcy.
Dodanie zdjęcia na LinkedIn to większa szansa na to, że Twój profil odwiedzi więcej osób. Wszystko dlatego, że jego brak ogranicza wyświetlanie konta w wynikach wyszukiwania i sprawia, iż jesteś mniej widoczna_ widoczny dla osób spoza sieci kontaktów.
Zdjęcie na LinkedIn powinno obejmować twarz i ramiona, przy czym twarz powinna zajmować nie więcej niż 60 proc. obrazu. Dobrze jest wykonać je na jednolitym, najlepiej jasnym tle i w naturalnym oświetleniu. Warto również zwrócić uwagę na jakość zdjęcia. Zgodnie z zaleceniami LinkedIn, powinno ono mieć określony wymiar.
Eksperci w zakresie rekrutacji podkreślają też, że na zdjęciu warto pokazać się w stroju adekwatnym do roli, o jaką ubiega się kandydat. Zwykle oznacza to stanowisko wyższe, z większą odpowiedzialnością bądź większym zasięgiem od obecnie zajmowanego. Pamiętaj, że zdjęcie to komunikat do odbiorcy, a więc pognieciona koszula lub głęboki dekolt mogą zadziałać na Twoją niekorzyść.
Pamiętaj również o odpowiednim opisie w profilu. Umieść tam słowa kluczowe, np. związane z Twoją branżą czy umiejętnościami. Dzięki temu profil będzie częściej pokazywał się w wynikach wyszukiwania rekruterów.
Rozwijając swoją markę na LinkedIn, pamiętaj, że niezwykle ważne są zaangażowanie oraz wysoki poziom aktywności. Tworzenie interesujących, wiarygodnych treści wzmacnia bowiem zaufanie i sympatię osób, które obserwują Twój profil. To z kolei może wpłynąć na zasięg postów oraz Twoją rozpoznawalność. W rezultacie osiągnięcie celu, jakim jest np. otrzymanie atrakcyjnej oferty pracy, będzie łatwiejsze.
Ważne jest również, aby zamieszczane przez Ciebie posty miały jasny przekaz oraz były dopasowane do aktualnych trendów rynkowych. Będzie to stanowiło potwierdzenie Twojej wiedzy eksperckiej oraz zaangażowania w rozwój rynku, co niewątpliwie okaże się atrakcyjne dla rekruterów.
Pamiętaj także, aby niezależnie od rodzaju publikowanej treści (analiza rynkowa/ przegląd trendów/ post o osiągniętym sukcesie) zachowywać autentyczną, spójną komunikację. Budowanie profesjonalnego i jednocześnie wiarygodnego wizerunku jest bowiem kluczowe w skutecznym rozwijaniu kariery zawodowej.
Aby promować swoją markę osobistą wśród właściwych osób, warto najpierw odpowiednio sprecyzować grupę docelową. Jeśli jako kandydat poszukujesz nowych możliwości zawodowych, poszerz swoją sieć kontaktów o rekruterów, headhunterów czy specjalistów ds. HR. Warto nawiązać również bezpośredni kontakt z menedżerami, do których zespołów poszukiwani są nowi pracownicy.
Skuteczne może być także poszerzenie swojej sieci kontaktów o byłych i obecnych współpracowników, znajomych czy partnerów biznesowych. Są to bowiem osoby, które mogą chętnie obserwować Twoją aktywność na LinkedIn, a co za tym idzie – zwiększać zasięg dotarcia postów.
Po nawiązaniu kontaktu z osobą z Twojej grupy docelowej, postaraj się zaangażować w nową znajomość. Zachęć ją do podzielenia się opinią na dany temat lub wymiany doświadczeń. Dzięki temu wzmocnisz swój profesjonalny wizerunek. Wysyłając wiadomości prywatne, pamiętaj jednak o ich spersonalizowaniu – autentyczność jest bowiem ważną częścią marki osobistej.
Szukasz pracy? Zapoznaj się z najnowszymi ofertami.
Zastanawiasz się, jak jeszcze możesz wyróżnić się spośród innych aplikujących? Stwórz CV, które zachwyci rekrutera.
Business Manager w Hays Poland Profil autorki na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.