Podejście procesowe w rekrutacji

Jak przyspieszyć rekrutację?

Joanna Bruhn

Podejście i zarządzanie procesowe to następujące po sobie, ciągłe i usystematyzowane działania w zakresie planowania i realizacji, dzięki którym organizacje lub poszczególne części biznesu mogą realizować swoje cele. W odróżnieniu od tradycyjnego podejścia, polegającego na koncentracji na poszczególnych zadaniach, tutaj istota sprowadza się do zarządzania całymi sekwencjami – procesami, w realizacji których uczestniczy często wiele osób. Co ciekawe, zarządzanie procesowe można z sukcesami zastosować w rekrutacji.

Współpraca agencji rekrutacyjnej z pracodawcą poszukującym pracowników może stanowić prostą transakcję, w której firma zleca realizację określonych działań, realizowanych następnie przez rekruterów agencji. Obie strony omawiają profil poszukiwanego pracownika, powstaje adekwatne ogłoszenie rekrutacyjne, a następnie rekruterzy kontaktują się i spotykają z kandydatami. Na podstawie odbytych rozmów rekomendują najlepsze osoby do pracy w firmie. Co jednak w sytuacji, kiedy zaproponowane osoby nie odpowiadają na oczekiwania pracodawcy? Nie musi to oznaczać zakończenia współpracy, ale moment w którym warto rozważyć wdrożenie innego modelu.

Inne spojrzenie na projekt rekrutacyjny potrzebne jest również z uwagi na to, iż kolejne etapy procesu przynoszą różne zdarzenia, dodatkowe źródła informacji i dane, mające wpływ na jego dalszy przebieg. Te same czynniki stanowią jednak wartość dodaną dla projektu. Warto o tym pamiętać i zainspirować się podejściem procesowym w rekrutacji. 

PROCESY W REKRUTACJI

Jako przykład sukcesu może posłużyć projekt zrealizowany przez ekspertów Hays dla firmy IT, specjalizującej się w tworzeniu rozwiązań softwarowych. Wszystko zaczęło się od tego, że firma zdecydowała o rozpoczęciu budowy lokalnego zespołu software developmentu. Wsparcie rekrutacyjne było potrzebne niemal natychmiast. Przedstawiciele firmy przekazali rekruterowi komplet informacji – również o osobowości i pożądanych kompetencjach kandydatów. Opowiedzieli także o oczekiwaniach względem współpracy, a także o samej firmie – wprowadzanych rozwiązaniach, niesamowitym widoku z biura oraz oferowanych benefitach. Rekruterzy z kolei podzielili się wiedzą na temat rynku pracy i trendów zatrudnienia w branży. Po stronie agencji określony został opiekun dla klienta, z którym pozostawał w regularnym kontakcie, analizując podejmowane działania i ich efekty. 

Wraz z upływem czasu rekruterzy agencji coraz lepiej znali i rozumieli specyfikę firmy, dla której prowadzili projekt. Byli również w stanie zaoferować wsparcie w innych obszarach, niekoniecznie związanych z rekrutacją. Bieżący kontakt sprzyjał przekazywaniu sobie informacji – zarówno opinii kandydatów stykających się z ofertą pracy, jak i sygnalizowaniu napotkanych problemów, związanych z niedopasowaniem budżetu do lokalnej sytuacji bądź niewłaściwej postawie osób zaangażowanych w projekt. To z kolei pozwalało na szybkie wdrażanie lepszych rozwiązań.

Znając specyfikę firmy rekruterzy mogli w krótkim czasie zarekomendować odpowiednich kandydatów. W omawianym przypadku były to trzy osoby, przy czym po spotkaniu z pracodawcą wszystkie otrzymały ofertę zatrudnienia. Dobry efekt współpracy był budujący dla wszystkich stron, a pozytywne wrażenia powodowały naturalną chęć realizowania wspólnie kolejnych działań – zarówno rekrutacyjnych, jak i wizerunkowych. Dla rekruterów niezwykle ważne było jednoczesne podtrzymywanie kontaktu z kandydatami. Dzięki temu wiedzieli, że wszyscy są zadowoleni z nowego miejsca pracy i zespołu.

Pomimo zamknięcia pewnego etapu i zakończenia powierzonych projektów rekrutacyjnych, obie strony z przyjemnością pozostawały w kontakcie i łączyły siły podczas branżowych konferencji. Co zaważyło na sukcesie współpracy, udanych rekrutacjach i chęci pozostawania w dalszym kontakcie? Myślenie o współpracy przez pryzmat procesu, a nie transakcji. Zadziałała wymiana informacji, analizowanie, wspólne wdrażanie najlepszych rozwiązań. Procesowe podejście i relacja oparta na solidnych fundamentach pozwoliły na zbudowanie całego zespołu software developmentu. Niezwykle trudne wyzwanie okazało się to możliwe do zrealizowania w krótkim czasie, mimo bardzo niskiej dostępności odpowiednich specjalistów. O ile więc współpraca agencji z pracodawcą poszukującym pracowników może sprowadzać się do transakcji – zlecenia i realizacji zadania, o tyle zmiana podejścia przynosi dużo więcej korzyści – każdej ze stron.

Joanna Bruhn

Specialism Leader w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

 

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.