ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Dołączenie do nowej organizacji jest dla wielu pracowników emocjonującym wydarzeniem i w sposób naturalny wiąże się ze stresem oraz obawami. W rzeczywistości, zaaklimatyzowanie się w zespole, jest znacznie łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. Jeżeli w najbliższym czasie będziesz podejmować pracę w nowej firmie, pamiętaj o pięciu ważnych kwestiach:
Osobą najlepiej znającą zespół jest menedżer. Warto już od samego początku otworzyć się na jego rady i skorzystać ze wsparcia, które na pewno Ci zaoferuje. Jeżeli działania czy zakres obowiązków pozostałych pracowników są dla Ciebie niejasne, poproś o wytłumaczenie tej kwestii. Pamiętaj także, aby podzielić się swoimi wrażeniami po pierwszych dniach pracy. Dzięki temu wzmocnisz wzajemne zaufanie i szybciej zbudujesz z przełożonym partnerskie relacje.
W niektórych organizacjach wyznaczane są także role mentorów lub tzw. buddies. Są to osoby, które pomagają pracownikom w codziennych trudnościach, a w tym – w początkowym wdrożeniu się do zespołu. Jeżeli firma, do której dołączyłeś/ dołączyłaś, przydzieliła Ci taką osobę – warto skorzystać z jej wiedzy i porad, aby skuteczniej zaaklimatyzować się w nowym miejscu pracy.
Zaangażowanie w działania zespołu to dobry sposób na podkreślenie, że zależy Ci na tym, aby być jego częścią. Postaraj się uczestniczyć we wszystkich inicjatywach i spotkaniach integracyjnych. Pamiętaj jednak o autentyczności i nie udowadniaj innym na siłę cech, których w rzeczywistości nie posiadasz. Członkowie zespołu na pewno docenią Twoją naturalność oraz zrobią wszystko, abyś z czasem poczuł/ poczuła się swobodnie w nowym miejscu.
Aby poczuć się lepiej w zespole, postaraj się nawiązać relacje ze współpracownikami. Zadawaj pytania, poszukaj podobnych cech lub zainteresowań i nie zapominaj o uśmiechu. Postaraj się zbadać kulturę organizacyjną firmy i poznać zwyczaje zespołu. Jego członkowie jedzą lunch razem? Dołącz do nich! Dzięki temu współpracownicy ocenią Cię pozytywnie, jako towarzyską i przyjazną osobę. Co za tym idzie, będą jeszcze bardziej otwarci na poznanie Cię.
Jeżeli w Twojej poprzedniej organizacji panowały inne zasady lub stosowano odmienne praktyki – nie zniechęcaj się od razu do nowej firmy. Bądź otwarty/ otwarta na zmiany i daj sobie czas na naukę. Nie łatwo w krótkim czasie przyzwyczaić się do nowych okoliczności, lecz wraz z kolejnymi tygodniami, na pewno wszystko będziesz rozumieć lepiej. Pamiętaj, że masz wsparcie w swoim przełożonym, który zdaje sobie sprawę z tego, że okres wdrożenia może być trudny. Daj sobie szansę i stopniowo próbuj udoskonalać swoje umiejętności oraz zdobywać nową wiedzę.
Nie ulega wątpliwości, że zespoły mogą być bardzo zróżnicowane. Pracownicy mają odmienne umiejętności i różne osobowości. Bywa również tak, że z niektórymi zadaniami radzą sobie lepiej, a z innymi gorzej. W związku z tym warto zaprezentować swoją wartość i pokazać, że Twoje kompetencje mogą być przydatne w pracy zespołowej. Możesz przyczyniać się do rozwoju zespołu poprzez wykorzystanie konkretnych umiejętności lub wiedzy. Spróbuj przeanalizować obszary, z którymi zespół radzi sobie gorzej i podejmuj działania, które mogą sprawić, że wspólnie osiągnięcie sukces. Dzięki temu udoskonalisz umiejętność pracy w grupie oraz staniesz się jej częścią.
Potrzebujesz więcej porad przez dołączeniem do nowego zespołu? Przeczytaj, jak zrobić dobre wrażenie pierwszego dnia pracy.
Pierwsze dni w nowej pracy spędzasz, uczestnicząc w szkoleniach on-line? Dowiedz się, jak wyciągnąć z wirtualnych spotkań jak najwięcej.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.