Zdalna rozmowa rekrutacyjna​​​​​​​

Jak ocenić swoje dopasowanie do oferty?​​​​​​​

Zdalne procesy rekrutacyjne zyskały na popularności w czasie pandemii, gdy nowe okoliczności sprawiły, że nabór pracowników musiał odbywać się w inny sposób. Jest to jednak niemałe wyzwanie zarówno dla firm, jak i dla samych kandydatów. Osoba aplikująca może mieć obawy, że podczas zdalnej rekrutacji trudniej będzie ocenić, czy ta oferta rzeczywiście jest dla niej odpowiednia. Jak zatem ustalić, czy dana praca, zespół i organizacja są w pełni dopasowane do profilu i osobistych preferencji, jeżeli kandydat nie miał z nimi styczności w rzeczywistości?

Przed przystąpieniem do rozmowy rekrutacyjnej zarówno tej prowadzonej zdalnie, jak i stacjonarnie, należy zadać sobie kilka pytań. Rozważenie poniższych kwestii przybliży Cię do podjęcia właściwej decyzji.

Przeanalizuj, czy ta oferta jest dla Ciebie

  • Czy stanowisko, o które się ubiegasz łączy się z Twoimi umiejętnościami i celami zawodowymi?
  • Czy oferowane wynagrodzenie i benefity odpowiadają Twoim oczekiwaniom?
  • Czy proponowany model pracy oraz zakres elastyczności, jaki oferuje, jest dla Ciebie atrakcyjny?
  • Czy firma oferuje możliwości rozwoju i nauki?
  • Czy rzeczywiście interesuje Cię profil działalności organizacji, a jej misja jest przekonywująca?
  • Czy kultura organizacyjna jest tą, w której z łatwością się odnajdziesz?

Zapoznaj się również ze wszelkimi informacjami na temat danej organizacji w Internecie. Prześledź posty publikowane na profilach społecznościowych firmy, przeczytaj artykuły na portalach branżowych oraz materiały udostępnione przez rekrutera. Zwróć uwagę na język, jakim komunikuje się organizacja i zastanów się, co możesz z niego wywnioskować. Poczytaj o celu i misji firmy, a także o ostatnich osiągnięciach i sukcesach jej pracowników. Analiza tych elementów pozwoli Ci zagłębić się w struktury organizacji jeszcze bardziej. Dzięki temu będziesz w stanie porównać te informacje z wiedzą przekazaną przez potencjalnego pracodawcę na ostatecznej rozmowie i tym samym podjąć dobrą decyzję.

Dzień rozmowy zdalnej

Spotkanie z rekruterem, nawet jeśli odbywa się wirtualnie, stanowi okazję do lepszego zapoznania się z profilem firmy i samą ofertą. Warto więc skorzystać z tej okazji i wynieść z rozmowy jak najwięcej. Podczas konwersacji z osobą rekrutującą zwróć uwagę na:

1. Miejsce prowadzenia rozmowy

Być może Twój potencjalny pracodawca (lub rekruter) prowadzi rozmowę z własnego domu, co wskazywałoby na praktykowanie przez firmę pracy zdalnej lub hybrydowej. Jeśli jednak znajduje się w biurze, zwróć uwagę na to, z jakiego miejsca się łączy. Czy jest to specjalna salka konferencyjna, pozwalająca na pracowanie w ciszy, czy wręcz przeciwnie – open space, gdzie za plecami widać pozostałych pracowników? Takie wskazówki pozwolą Ci ocenić, jak wygląda praca w firmie oraz jaką kulturą organizacyjną się cechuje.

2. Opis stanowiska

Dokładnie wysłuchaj, jakie obowiązki przypisane są do roli, na którą aplikujesz. Możesz również spytać o typowy dzień pracy na tym stanowisku lub osobistą opinię rozmówcy na temat atmosfery, która panuje w firmie. Poproś rekrutera, aby opowiedział Ci także o sposobie funkcjonowania firmy w dobie pandemii lub o przyczynie powstania wakatu – dzięki temu możesz dowiedzieć się więcej na temat stabilności zatrudnienia. Odpowiedzi, które usłyszysz mogą okazać się kluczowe dla Twojej decyzji, zatem maksymalnie wykorzystaj możliwość zadawania pytań.​​​​​​​

3. Komunikacja pozawerbalna rozmówcy

Cenną wskazówką, oprócz komunikatów werbalnych, jest również język ciała rekrutera lub rekrutującego menedżera. Choć mogłoby się wydawać, że zdalna forma spotkania utrudnia odczytanie tych sygnałów, to w rzeczywistości jest to jak najbardziej możliwe. Obserwuj, czy rozmówca się uśmiecha i gestykuluje oraz czy jego postawa ciała jest otwarta. Nastawienie do spotkania z Tobą możesz wywnioskować również poprzez ton głosu. Jeżeli mówi spokojnie, towarzyszy mu uśmiech, nie ma skrzyżowanych ramion oraz naturalnie gestykuluje to dobry znak, że jest osobą komunikatywną i otwartą. Jeśli jednak zauważysz, że po którejś z Twoich wypowiedzi jego język ciała się zmienił, to dopytaj o jego odczucia w tej kwestii. Być może będzie ona jedną z tych, w której się nie zgadzacie i dzięki informacji zwrotnej będziesz w stanie lepiej ocenić, czy rzeczywiście pasujesz do firmy.

Zbierz myśli po rozmowie

Po zakończeniu rozmowy rekrutacyjnej daj sobie czas na przemyślenia i analizę własnych refleksji. Raz jeszcze rozważ priorytetowe kwestie i porównaj swoje pierwsze wrażenie na temat firmy z opinią, którą masz po spotkaniu. Oceń czy proces rekrutacyjny był przeprowadzony w atrakcyjny sposób oraz to, czy firma wydaje się być dobrze zorganizowana. Weź pod uwagę także szczegółowość informacji zwrotnych i sposób komunikacji z osobą rekrutującą. Jeżeli był nią rekrutujący menedżer, czyli Twój potencjalny przełożony, to zastanów się, czy mielibyście dobry kontakt i perspektywę efektywnej współpracy.

Wówczas, Twoje wrażenia w połączeniu z konkretną wiedzą i intuicją pozwolą Ci zdecydować, czy w przypadku otrzymania oferty pracy warto ją przyjąć.

Autor: Marc Burrage, Managing Director w Hays Poland

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.