4 kompetencje miękkie przyszłości

Które kompetencje są przyszłością rynku pracy?

Paulina Jarecka

Niezależnie od branży i specjalizacji pracodawcy podkreślają rosnące zapotrzebowanie na kompetencje miękkie kandydatów. Ich wartość i ich znaczenie są tym większe, że w dobie dynamicznych zmian dotykających rynek pracy, pozwalają profesjonalistom skutecznie działać i odnaleźć się w zmieniających się realiach. Posiadanie określonych cech bądź umiejętności zaczyna być tym samym oceniane wyżej niż wiedza branżowa i postrzegane jako gwarancja skutecznej współpracy.

Przyszłość rynku pracy obserwujemy już teraz. Roboty weszły na stałe do fabryk i biur, automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają procesy w firmach, gig economy rewolucjonizuje HR i rekrutację. Według Światowego Forum Ekonomicznego do 2022 r. w wyniku automatyzacji zniknie 75 milionów miejsc pracy. Takie prognozy budzą obawy wielu pracowników, szczególności wykonujących powtarzalne zadania, charakteryzujące się niewielką dynamiką. Jednak te same prognozy przewidują pojawienie się na globalnym rynku pracy nawet 133 milionów nowych stanowisk. Z każdym rokiem na rynku pracy będą pojawiały się kolejne obszary specjalizacyjne. Dlatego choć trudno dziś wymienić kierunki rozwoju wszystkich branż, pewne jest, że obok merytorycznych umiejętności, kluczowe będą kompetencje miękkie pracowników. Szacuje się nawet, że w ciągu najbliższych 10 lat odsetek pracodawców uznających kompetencje miękkie pracowników za obowiązkowe, przekroczy 2/3.

Warto podkreślić, że kompetencje miękkie, zwane są też interpersonalnymi oraz wiążą się z aspektem społecznym i osobistym. Skupiają się na zachowaniu oraz postawach przyjmowanych w danej sytuacji. Mają charakter uniwersalny, a jednocześnie są trudne do zmierzenia i zweryfikowania. Trudno bowiem określić działanie, które potwierdzi występowanie danej kompetencji. Zazwyczaj oceniane są więc na podstawie wcześniej przygotowanej skali. Z pomocą pracodawcom przychodzą też wskaźniki behawioralne, na podstawie których dokonywana jest weryfikacja. Chętnie wykorzystywanym narzędziem w rekrutacji jest ponadto Assessment Centre – sesja zaprojektowana na potrzeby określonych stanowisk, z uwzględnieniem preferowanych kompetencji miękkich.

4 kompetencje miękkie przyszłości

Pytanie o kompetencje przyszłości zadają sobie niemal wszyscy pracodawcy. Już teraz obserwacje rynku pracy pozwalają zidentyfikować pewne zdolności, które – na określonym poziomie – z dużym prawdopodobieństwem pozwolą na zwiększenie efektywności pracy oraz przyczynią się do realizacji strategii firmy. Jakich uniwersalnych umiejętności powinni w związku z tym poszukiwać pracodawcy?

1. Budowanie relacji i komunikacja

Kompetencje niezwykle cenne w życiu prywatnym zyskują na szczególnej wartości w kontekście biznesowym. Dlaczego? Ponieważ bez skutecznej komunikacji w zasadzie nic się nie uda. Zmiany zachodzące na rynku pracy powodują przy tym, że coraz częściej komunikujemy się z ludźmi pochodzącymi z różnych kultur, pokoleń i posiadających różnorodne doświadczenia – również zdalnie, za pomocą narzędzi internetowych. Umiejętność rozmowy, słuchania, wymiany informacji oraz predyspozycje do pozostawania w kontakcie i budowania relacji będą więc coraz cenniejsze.

Już teraz pracodawcy w trakcie spotkań kwalifikacyjnych zwracają uwagę na sposób prowadzenia rozmowy przez kandydata. Chcą wiedzieć, czy wypowiada się w sposób zrozumiały i wzbudza zaufanie. Poszukują też umiejętności aktywnego słuchania, rozumienia intencji rozmówcy, otwartości i skutecznego okazywania zainteresowania. Myśląc o przyszłości z pewnością te kompetencje pozwolą bowiem na budowanie przewagi konkurencyjnej na polach wymagających interakcji z innymi.

2. Zdolność do adaptacji

Dynamicznie zachodzące zmiany oznaczają konieczność szybkiej reakcji na pojawiające się wyzwania, intuicyjnego podejścia do rozwiązywanych problemów, elastyczności oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, które nie wpisują się w istniejące schematy. A ponieważ tempo zmian nabierze jeszcze na sile, to umiejętność adaptacji jako kompetencja kandydatów ma szczególne znaczenie dla pracodawców.

3. Gotowość do nabywania wiedzy

Co stanowi największą wartość firm? Nie są to dobra materialne i nieruchomości, ale wiedza, umiejętności i doświadczenie pracowników. Ponieważ jednak trudno dziś przewidzieć jaka wiedza potrzebna będzie w przyszłości, warto postawić na kandydatów posiadających gotowość oraz chęć do nabywania wiedzy. Osoba, która niezależnie od zachodzących zmian, będzie w stanie zdobyć odpowiednie informacje, przetworzyć je i przyswoić, może tym samym zadbać o swój rozwój i przyłożyć się do sukcesu organizacji. Jednocześnie niezwykle ważne jest, aby przyciągać do organizacji odpowiednich, wyznających podobne wartości – a dzięki temu lojalnych – pracowników. Już teraz docenianie wiedzy, ciekawość oraz wnikliwość to wartości wielu firm i elementy kultury organizacyjnej na przyszłość.

4. Samodzielność i umiejętność współpracy

Obserwując trendy i zmiany zachodzące na rynku pracy okazuje się, że przyszłość należeć będzie do pracowników uniwersalnych – skutecznych zarówno w pracy samodzielnej, jak i zespołowej. Potrzebna będzie inicjatywa, umiejętność realizacji zadań bez pomocy innych, instrukcji i szczegółowych wytycznych, ale również postawa otwarta na osiąganie wspólnych celów, aktywny udział w pracy zespołowej oraz proponowanie rozwiązań. Już teraz połączenie samodzielności i współpracy pojawia się więc coraz częściej w wymaganiach formułowanych przez pracodawców w ogłoszeniach rekrutacyjnych.

Nowa rzeczywistość biznesowa, w której wszelkie transformacje zachodzą częściej i szybciej, wymaga od pracowników umiejętności, które pozwolą im się dostosować do takich warunków. Z całą pewnością technologia zmieni oblicze gospodarki oraz zatrudnienia. Trendy wyraźnie wskazują, że coraz ważniejsze będą stawały się umiejętności interpersonalne. Już dziś niezwykle ważne staje się więc zrozumienie, jakie umiejętności będą kluczowe, i znalezienie sposobu, aby je pozyskać, rozwinąć lub nabyć. Mówi się, że nadchodząca rewolucja będzie największą, jaka do tej pory miała miejsce, dlatego warto przygotować się do niej w szczególny sposób.


Paulina Jarecka

Project Manager w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.