Profesjonalny wizerunek w rekrutacji

Na co zwrócić uwagę, nie tylko podczas poszukiwania pracy? 

Karolina Lis
Podchodząc ambitnie do rozwoju kariery zawodowej, warto zadbać o swój wizerunek jako wykwalifikowanego i godnego zaufania profesjonalisty. Ma to znaczenie zanim podejmiemy pracę i może pomóc już w trakcie procesu rekrutacji – bez względu na to, czy rozmowę prowadzi nasz potencjalny pracodawca czy firma rekrutacyjna. 

Na odbiór i ocenę kandydata składa się wiele elementów. Liczy się to, jak dana osoba się prezentuje, zachowuje i komunikuje czy jest słowna, punktualna i przygotowana do rozmowy. Oczywiście w rekrutacji najważniejsze są kwestie formalne – posiadane umiejętności i doświadczenie – lecz wszystkie pozostałe, mniej oczywiste elementy mogą odegrać ogromną rolę w procesie decyzyjnym i przesądzić o wyborze kandydata. Wszystko, co dzieje się w trakcie procesu rekrutacyjnego, ale również nasz wizerunek zbudowany zanim do niego przystąpiliśmy, składa się na nasz obraz w oczach rekruterów i potencjalnych pracodawców. 

ŚWIAT JEST MAŁY
Bardzo często mówi się – i zdecydowanie potwierdza to moje doświadczenie – że „świat jest mały”. Ta prawidłowość znajduje również zastosowanie w życiu zawodowym. Na rynku pracy obserwujemy ciągły ruch i dynamiczne zmiany. Obecnie specjaliści dużo częściej i chętniej zmieniają miejsce zatrudnienia i zakładają własne firmy. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otwierają nowe działy, zwiększają zatrudnienie i wchodzą na nowe rynki. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości możemy współpracować z osobami, które znamy z poprzednich miejsc pracy. 

Może się również zdarzyć, że rekruter lub przedstawiciel firmy, w której staraliśmy się znaleźć zatrudnienie, w przyszłości zostanie naszym przełożonym, członkiem zespołu lub klientem. Dlatego budując swoją karierę warto również pamiętać o innym popularnym powiedzeniu, mówiącym iż nie warto palić za sobą mostów. Bez względu na to czy bierzemy udział w rekrutacji na którą samodzielnie zaaplikowaliśmy lub zostaliśmy znalezieni przez rekrutera, stopień atrakcyjności stanowiska o które się ubiegamy oraz przebiegu procesu i decyzji pracodawcy, zawsze warto zachować się profesjonalnie i pozostawić po sobie pozytywne wrażenie. 

DOBRE PRZYGOTOWANIE I SZCZEROŚĆ
Jak dać się zapamiętać jako kompetentny i niezawodny specjalista? Fundamentem profesjonalnego wizerunku oraz komunikacji z rekruterem lub potencjalnym pracodawcą powinna być spójność i szczerość. Niezależnie od decyzji o zatrudnieniu kandydat pozostawia po sobie wrażenie, które może przełożyć się na możliwość podjęcia współpracy w przyszłości. 

Niezwykle ważne jest szczere przedstawienie swojej motywacji do zmiany pracy, oczekiwań względem firmy i posiadanego doświadczenia zawodowego. Kluczowe jest również dysponowanie wiedzą o firmie i dzielenie się nią w trakcie spotkania z rekruterem. Kandydat bez znajomości podstawowych faktów na temat potencjalnego pracodawcy ma dużo mniejsze szanse na otrzymanie pracy, a jego nieprzygotowanie może zostać odebrane jako brak zaangażowania lub niekompetencja. 

CO POZA REKRUTACJĄ? 
Obok odpowiedniego przygotowania i postawy podczas rozmowy rekrutacyjnej, znaczenie mają również inne aktywności, związane z tworzeniem spójnego i profesjonalnego wizerunku. Wiele korzyści przynosi budowanie swojej marki eksperta w branży czy specjalizacji, a nawet w danej lokalizacji. Duże znaczenie ma więc uczestnictwo w tematycznych konferencjach i innych wydarzeniach, jak również udzielanie się na forach internetowych czy publikowanie własnych treści, np. w mediach społecznościowych o profilu zawodowym. Warto pamiętać, że treści które upublicznimy, będą dostępne również dla rekruterów przygotowujących się do spotkania z nami w roli kandydata. Zadbanie o aktualność i atrakcyjność profilu na LinkedIn jest dzisiaj nie do przecenienia. 

Osoby odwiedzające nasz profil zawodowy w mediach społecznościowych zazwyczaj nie znają nas osobiście i na podstawie dostępnych informacji budują swoje wyobrażenie o naszym życiu zawodowym. Dobry profil oznacza w tym przypadku prawdziwe informacje, spójne z zawartością CV – przebieg kariery, zajmowane stanowiska, obszary realnej odpowiedzialności. Skutecznym dopełnieniem jest natomiast zaprezentowanie dodatkowych aktywności, np. w stowarzyszeniach i grupach zrzeszających specjalistów. Warto wymienić wszystko, z czego jesteśmy dumni. Wszystkim kandydatom rekomenduję też zadbać o profesjonalne, aktualne zdjęcie, które również stanowi element wizerunku.

Karolina Lis

Director w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.