Angielskie skrótowce biznesowe w komunikacji ogólnej

Rozwinięcie, wyjaśnienie i przykład użycia

Każda firma ma swój wewnętrzny język bazujący na prowadzonych procesach, wykorzystywanych narzędziach, ale też branży, w której działa. Zestaw spersonalizowanych słów czy fraz ułatwia i nierzadko przyspiesza komunikację między pracownikami. Na rynku istnieją też elementy języka, które są jednakowe dla wielu, szczególnie międzynarodowych korporacji. Są to skrótowce biznesowe. Co oznaczają?

Skrótowce biznesowe wykorzystywane są najczęściej w komunikacji mailowej lub na czatach, np. Teams czy Slack. Ich znajomość zdecydowanie ułatwia komunikację w dużych środowiskach zawodowych. Warto jednak pamiętać, aby wykorzystywać je raczej do celów wewnętrznych, w których nie jest wymagany aż tak wielki profesjonalizm, jak w przypadku komunikacji z klientem.

Skrótowce biznesowe, które warto znać

Komunikacja mailowa jest zazwyczaj dynamiczna, nastawiona na szybki przepływ informacji. Nie dziwi więc fakt, że w celu jej usprawnienia język świata biznesowego ewoluował na przestrzeni lat. Dziś poniższe (i wiele innych) skrótowce to często standard w wielu organizacjach. Odkryj, co znaczy…

1. AFAIK – As Far As I Know

Oznacza „o ile mi wiadomo” czy też dosłownie „na tyle, ile wiem”. Używając tego skrótowca, nadawca maila może sugerować, że jego obecny stan wiedzy o danym projekcie czy wydarzeniu zakłada pewne informacje na ten temat, ale niekoniecznie są one pełne lub pewne. W takiej sytuacji najlepiej będzie poszukać dodatkowego potwierdzenia czy też pogłębić swój research.

Przykład użycia: AFAIK, to spotkanie miało się odbyć wczoraj, ale Adam może wiedzieć więcej.

2. ASAP – As Soon As Possible

Czyli „tak szybko, jak to tylko możliwe” lub „na cito”. Sugeruje, aby potraktować daną kwestię – np. projekt lub zapytanie – priorytetowo. W takiej sytuacji, w miarę możliwości rzeczywiście dobrze jest sprawnie zrealizować prośbę nadawcy. W środowisku biznesowym każdy ma swoje terminy i obowiązki, przez co pracownicy starają się raczej nie nadużywać tego sformułowania. Wówczas możesz liczyć na to, że naprawdę jest to zadanie niecierpiące zwłoki.

Przykład użycia: Wyślij mi, proszę, ten raport ASAP – chcę się nim podzielić z klientem.

3. CC – Carbon Copy

Jego polskim odpowiednikiem jest DW, czyli „do wiadomości” – opcja dodania dodatkowego, widocznego dla wszystkich adresata wiadomości mailowej. Najczęściej spotkasz ten skrótowiec, gdy nadawca maila chce Cię poinformować o osobie dodanej do konwersacji (np. współpracowniku, kliencie, przełożonym) lub zasugerować, abyś to Ty dodała_ dodał ją do kolejnych maili. Przeciwieństwem CC jest BCC, czyli Blind Carbon Copy – opcja, w której adresaci są ukryci.

Przykład użycia: W tym zakresie pomoże Ci Kasia – dodaję na CC.

4. EOB – End Of Business Day

Czyli „do końca dnia roboczego”. Nadawca maila wskazuje tym samym na konkretny termin (deadline), do którego powinnaś_ powinieneś wykonać daną rzecz – w korporacjach jest to zatem najczęściej godzina 17:00. Znacznie więcej czasu otrzymasz, gdy ktoś napisze EOW (End Of Week) – oznacza to bowiem termin „do końca tygodnia”.

Przykład użycia: Na wszelkie uwagi do pliku czekam do EOB.

5. FYI – For Your Information

Oznacza dosłownie „do twojej informacji”. To skrótowiec używany w sytuacji, gdy druga osoba, np. Twój szef lub współpracownik z zespołu chce Cię o czymś poinformować, ale nie wymaga odpowiedzi, czy reakcji. Wiadomość jest zatem przekazywana tylko po to, żebyś miała świadomość danej sytuacji. Alternatywą bywa również NRN, czyli No Reply Necessary – „bez konieczności odpowiedzi”.

Przykład użycia: FYI, przesyłam nowy adres biura klienta.

6. OOO – Out Of Office

W dosłownym tłumaczeniu – „poza biurem”. Najczęściej użyje go osoba, która chce szybko przekazać, że podwładnego lub współpracownika nie ma dziś w pracy. Nierzadko jest to też tytuł maila zwrotnego (tzw. zwrotki), w którym adresat informuje o swoim urlopie. Alternatywą OOO bywa też OOTO, czyli Out Of The Office.

Przykład użycia: Marek jest dziś OOO, ja się tym zajmę.

7. POC – Point Of Contact

Czyli „punkt kontaktu”. Oznacza osobę kontaktową, docelową – taką, do której należy przekierować wszelkie zapytania związane z danym tematem. Skrótowca tego użyje zatem nadawca, który chce przedstawić Ci np. opiekuna danego projektu. Taką informację z pewnością jest dobrze zapamiętać i przekazać innym, którzy mogą jej potrzebować.

Przykład użycia: Podaję numer telefonu do Ani, która jest POC w tematach administracyjnych.

8. PFA – Please Find Attached

Po polsku „załączam – zobacz, proszę”. Jest to informacja sugerująca, abyś sprawdziła_ sprawdził załączony do maila plik, ponieważ to tam znajduje się odpowiedź na Twoje pytanie lub prośbę. Pamiętaj jednak, aby przed otworzeniem, a szczególnie zapisaniem go upewnić się, że nadawcą maila jest osoba, którą na pewno znasz i ufasz. Obecnie coraz częściej słyszy się bowiem o phishingu i niebezpiecznych atakach hakerskich.

Przykład użycia: Wysyłam prezentację, o której rozmawialiśmy – PFA.

9. TBA – To Be Announced

Oznacza „do ogłoszenia później”. Skrótowiec ten wykorzystywany jest zazwyczaj do opisu pewnych, potwierdzonych wydarzeń, które nie mają jednak jeszcze konkretnej daty. Będzie ona podana później, o czym na pewno zostaniesz oficjalne poinformowana_ poinformowany. Planując coś na przyszłość, warto mieć na uwadze to wydarzenie i jego możliwy termin.

Przykład użycia: W maju odbędzie się wyjazd integracyjny. Dokładna data TBA.

10. TBC – To Be Confirmed/ To Be Checked

Czyli „do (późniejszego) potwierdzenia/ sprawdzenia”. W przeciwieństwie do TBA, skrótowca TBC używa się w odniesieniu do spraw, projektów lub terminów, które nie są jeszcze pewne, ale powinny być zweryfikowane niebawem. W takiej sytuacji warto oznaczyć sobie tę wiadomość i pamiętać, aby za jakiś czas upewnić się, czy wiadomo już coś więcej.

Przykład użycia: Chcemy pojawić się na tym wydarzeniu, ale musimy to jeszcze przedyskutować z szefem, więc TBC.

Więcej podobnych treści znajdziesz też na naszym Instagramie. Zobacz, co ostatnio opublikowaliśmy.

A może to czas na nową pracę? Zapoznaj się z naszymi ofertami.

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.