Przyjaźń w miejscu pracy

Tak czy nie? Jak zarządzić taką relacją?

Praca to miejsce, w którym spędzamy znaczną część naszego życia. To oznacza, że w ramach danego – często przez wiele lat tego samego – zespołu nie tylko współpracujemy, ale również rozwijamy się i zmieniamy. Zdarzają się nawet sytuacje, w których współpracownicy się do siebie upodabniają, a nawet naturalnie przechodzą w tryb przyjaźni. Choć może mieć to pozytywny wpływ na ogólny dobrostan i zadowolenie z pracy, to niesie też za sobą pewne wyzwania. Co warto mieć na uwadze, wchodząc w przyjacielską relację w miejscu pracy?

Choć przyjaźń jest ogromną wartością w życiu człowieka, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy w środowisku zawodowym również istnieje na nią przestrzeń. Wiele zależy bowiem od danej sytuacji. Najważniejsze jest przede wszystkim rozsądne zarządzanie taką relacją. Przeczytaj, jak to uczynić.

Jaką rolę odgrywa przyjaźń w życiu człowieka?

Przyjaźń to jedna z naturalnych, ludzkich potrzeb. Tak, jak każda inna relacja, jest związana z poczuciem przynależności, które z kolei wzmacnia psychiczne bezpieczeństwo i dobrobyt. Zgodnie z najpopularniejszą hierarchią potrzeb, czyli piramidą Maslowa, zajmuje ona trzecie miejsce na podium najważniejszych ludzkich motywacji.

Posiadanie przyjaciela to możliwość wzajemnego dzielenia się swoimi emocjami, doświadczeniami i przemyśleniami z drugą, zaufaną osobą. Przyjaźń może także inspirować i rozwijać nas jako ludzi. Nic więc dziwnego, że już od najmłodszych lat człowiek dąży do zbudowania relacji z kimś podobnym do siebie, z kim będzie mógł dzielić te dobre i złe chwile.

Przyjaźnić się czy nie? Od czego zależy to, z kim pracownicy mają bliższe relacje?

Nie ulega wątpliwości, że każdy jest inny i może wykazywać się odmiennymi zachowaniami oraz potrzebami. Stąd też część pracowników ma tendencję lub chęć nawiązywania bliższych relacji w pracy, podczas gdy inni nie chcą przekraczać zawodowej granicy i zbytnio spoufalać się ze współpracownikami. Każda z tych postaw jest normalna i zrozumiała. Jedynym zachowaniem, które nie powinno mieć miejsca, jest zmuszanie kogokolwiek w pracy do nawiązywania bliższych, pozazawodowych relacji.

Osoby, które zawierają przyjaźnie w pracy, zwykle naturalnie nawiązują je ze swoimi bezpośrednimi współpracownikami, a nie przełożonymi. Najczęściej ma na to wpływ częstotliwość interakcji, ale też podobne umiejscowienie stanowisk w strukturze firmy. To właśnie z koleżankami i kolegami z zespołu pracownicy dzielą bowiem podobne doświadczenia, wyzwania i problemy, ale też aspiracje. Zdecydowanie pozwala to na lepsze zrozumienie i wzajemne wsparcie. Ponadto znacznie łatwiej jest zaufać czy zwierzyć się osobie, która zajmuje podobne stanowisko, niż wykazywać się pełną otwartością i wylewnością względem szefa.

3 wskazówki, jak zarządzić relacją przyjacielską w pracy

Przyjaźń jest ogromną wartością samą w sobie, a gdy opiera się o wspólne miejsce zatrudnienia, może dodatkowo uatrakcyjnić codzienną pracę. Jednocześnie taka sytuacja wymaga umiejętności utrzymywania równowagi pomiędzy sferą prywatną i zawodową. Źle zarządzana relacja może bowiem prowadzić do konfliktu interesów i niepotrzebnych napięć w zespole. Dlatego też tak ważne jest, aby podejść do tego tematu z rozsądkiem i dojrzałością.

1. Ustal i respektuj granice

Kontekst sytuacji zawsze ma ogromne znaczenie. Nie ma nic złego w tym, że poznałaś_ poznałeś w pracy swojego przyjaciela, jednak bardzo ważne będzie ustalenie granic i zachowań zależnych od tego, czy jesteście w pracy, czy spędzacie czas poza nią. Nie oznacza to, że na te kilka godzin w biurze musicie porzucić wszelkie towarzyskie rozmowy i zwracać się do siebie w sposób formalny, ale np. warto unikać poruszania zbyt prywatnych tematów w gronie współpracowników. Może okazać się to nie tylko niezręczne dla innych, ale również nieeleganckie względem tej drugiej osoby, której być może szczególnie zależy na oddzieleniu ról przyjaciela i współpracownika. Najlepiej będzie zatem, gdy wspólnie ustalicie Wasze granice w szczerej, prywatnej rozmowie.

2. Pamiętaj o obiektywizmie i uczciwości

Niezależnie od tego, czy osoba, z którą pracujesz nad danym projektem to Twój przyjaciel, czy też pracownik innego działu, z którym masz mniej zażyłe relacje, zawsze wykazuj się obiektywizmem, uczciwością i transparentnością. Każdorazowo miej na uwadze główny cel Waszej współpracy, a swoje przemyślenia lub uwagi wygłaszaj w sposób oczywiście przyjazny, ale konstruktywny. Przyjaźń lub jej brak nie powinna wpływać na to, jak pracujesz w grupie, podejmujesz decyzje czy wydajesz opinie. Traktowanie wszystkich w jednakowy, równy sposób to podstawa.

3. Wiedz, kiedy zrobić krok w tył

Bardzo ważne jest także analizowanie tego, jak przyjaźń wpływa na Twoją produktywność w pracy. Dla przykładu, jeżeli poprzez długie, nieformalne rozmowy z bliskim współpracownikiem w biurze coraz trudniej jest Ci się skupić i utrzymać efektywność, spróbuj nieco zmienić sposób i częstotliwość, z jaką wchodzisz z nim w interakcje. Wówczas warto wprost zakomunikować drugiej osobie swoje trudności i w sposób taktowny zasugerować, abyście wszelkie mniej istotne, pozasłużbowe sprawy omawiali na przerwie lub po pracy.

Asertywność oraz umiejętność rozdzielania ról będą również niezbędne w przypadku konfliktu interesów, czyli trudnej sytuacji, w której zobowiązania prywatne i zawodowe są ze sobą rozbieżne. Może to być np. moment, w którym prywatnie pokłócisz się ze swoim przyjacielem, a zawodowo musicie dokończyć wspólny, duży projekt. Wówczas należy wykazać się profesjonalizmem i etyką we współpracy, pozostawiając emocje w tyle, a trudności dotyczące relacji rozwiązywać poza pracą. Jeśli poczujesz, że druga osoba nie zachowuje się w tej sytuacji równie uczciwie wobec Ciebie, zawsze warto przeprowadzić z nią szczerą rozmowę lub poprosić o radę menedżera czy dział HR.

Podsumowując…

Utrzymywanie bliskiej relacji z osobą z pracy może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie i ogólną satysfakcję. Przyjaźń nie powinna jednak negatywnie oddziaływać na Twoją produktywność, funkcjonowanie całego zespołu czy też profesjonalną postawę, której niewątpliwie wymaga każde stanowisko pracy. Chcąc być jednocześnie dobrym pracownikiem i przyjacielem, postaw przede wszystkim na granice i normy wynikające z kontekstu sytuacji.

Warto również pamiętać, że nie ma nic złego w tym, że nie posiada się przyjaciół w pracy. Ważne jest jednak to, by w swoim zespole czuć się swobodnie. Jeśli brakuje Ci psychicznego komfortu lub chciałabyś_ chciałbyś, aby relacje z Twoimi współpracownikami wyglądały inaczej, zawsze warto o tym porozmawiać z szefem.

Z tą umiejętnością będziesz lepszym współpracownikiem, przyjacielem, partnerem itp. Przeczytaj o inteligencji emocjonalnej.

Co jeszcze, poza pracą, może łączyć ludzi? Muzyka! Czy wiesz, że jesteśmy też na Spotify?

00

Szukasz nowej pracy? Wyszukaj idealną ofertę lub skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów.

Jeśli chcą Państwo zlecić Hays rekrutację bądź realizację usług HR, prosimy o wypełnienie formularza. Po jego przesłaniu skontaktujemy się z Państwem w celu omówienia możliwości naszej współpracy.  

Hays ma biura w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, aby omówić swoje potrzeby w zakresie zatrudnienia.