Czym jest CSR?

Definicja, przykłady i korzyści

Coraz więcej firm na całym świecie zdaje sobie sprawę z tego, że dzięki swoim zasobom – finansowym, kompetencyjnym czy też zasięgowi – mogą stawać się nie tylko ważnymi graczami biznesowymi, ale przede wszystkim wywierać pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Takie organizacje, szczególnie duże i międzynarodowe, chcą wówczas podejmować dodatkowe, dobrowolne działania na rzecz innych. W świecie biznesu jest to koncepcja CSR.

Jednym z elementów kultury organizacyjnej i strategii działania firm na całym świecie jest CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. To sposób nie tylko na wywieranie pozytywnego wpływu na świat, ale również rozwój firmy i zaangażowanie pracowników. Przeczytaj, o co chodzi w Corporate Social Responsibility, a także jakie są jej formy i korzyści.

Co oznacza CSR?

CSR (Corporate Social Responsibility) to w tłumaczeniu z języka angielskiego „społeczna odpowiedzialność biznesu”, nazywana też „społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw”. Jest to koncepcja, zgodnie z którą firmy w swojej działalności biznesowej uwzględniają potrzeby i interesy otaczającego ją społeczeństwa, dobro środowiska naturalnego, a także etykę i relacje z interesariuszami, czyli pracownikami, kandydatami, klientami i inwestorami.

Warto podkreślić, że istnieje również inna definicja CSR, która oparta jest o wytyczne międzynarodowej normy ISO 26000 sformułowanej przez pozarządową Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Tłumaczy ona społeczną odpowiedzialność biznesu jako transparentne i etyczne zachowanie w siedmiu obszarach: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu prawa pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, a także zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

Niezależnie jednak od dokładnego objaśnienia, w CSR chodzi przede wszystkim o pozytywne wykorzystanie swojej pozycji i zasobów na rzecz wywierania pozytywnego, bezinteresownego wpływu na świat. Nadrzędnym celem działań z zakresu CSR ma być poprawa sytuacji społeczno-ekonomicznej.

Jakie są formy CSR?

Odpowiedzialność organizacji może przejawiać się w wielu różnych działaniach i postawach. Poniższe przykłady to tylko część z nich. Przy wyborze konkretnego projektu, wiele będzie z pewnością zależało od rodzaju działalności firmy i aktualnych potrzeb jej najbliższego otoczenia. Niezbędna będzie zatem współpraca z interesariuszami, a niekiedy nawet z zewnętrznymi doradcami.

1. Etyczne postępowanie

Choć świadomość społeczna rośnie, na świecie wciąż występują przypadki nieetycznych i niezgodnych z prawem zachowań, takich jak mobbing czy kierowanie się stereotypami w decyzjach dotyczących awansu lub zatrudnienia. Firma odpowiedzialna społecznie będzie zatem nie tylko przestrzegać wszystkich obowiązujących ją zasad, ale również dbać o to, aby w jej otoczeniu nie dochodziło do podobnych sytuacji, które są nieetyczne lub sprzeczne z prawem. Może to oznaczać np. szczególną uważność i wnikliwość przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.

2. Działania proekologiczne

Należy do nich zaliczyć wszelkie praktyki związane ze zrównoważonym rozwojem, czyli m.in. minimalizowanie śladu węglowego poprzez np. inwestycje w urządzenia o niskim zużyciu energii w biurze czy ograniczanie zanieczyszczenia powietrza spalinami, wybierając spotkania on-line zamiast częstych podróży służbowych.

Działania na rzecz środowiska naturalnego to także już samo rozwijanie „zielonych” kompetencji pracowników czy nawet segregacja śmieci w biurze.

3. Wolontariat pracowniczy

To forma CSR, która przyniesie obopólne korzyści – grupie beneficjentów, np. podopiecznym domów dziecka, seniorom czy fundacjom, jak również pracownikom, którzy w ramach wspólnej aktywności będą mogli się zintegrować i zwiększyć poczucie swojej sprawczości.

Zobacz, na jakim wolontariacie byliśmy w Hays Poland.

4. Edukacja pracowników

Edukowanie zatrudnionych może być w tym kontekście rozumiane dwojako i każda z tych definicji będzie oznaczała coś pozytywnego.

Społecznie odpowiedzialna firma z jednej strony edukuje pracowników na tematy społecznie i środowiskowo istotne. Mogą one dotyczyć np. nierówności płci na rynku pracy, współpracy z osobami neuroróżnorodnymi lub z niepełnosprawnościami, ale też roli segregacji śmieci i oszczędzania energii elektrycznej – zarówno w biurze, jak i w domu.

Z drugiej zaś strony edukacja ta może oznaczać reskilling i upskilling pracowników, czyli umożliwienie im regularnej nauki i rozwoju w strukturach firmy. Jest to zatem strategiczne oraz lojalne wykorzystanie potencjału najcenniejszego zasobu, jakim są zatrudnieni.

5. Inwestycje w badania i technologie

Firmy mające do dyspozycji większy budżet mogą również postawić na przyszłościowe inwestycje w badania i rozwój, czy też inkluzywne i zrównoważone technologie. Współpraca z doświadczonymi jednostkami badawczymi lub technologicznymi może zainicjować wiele ważnych społecznie i środowiskowo zmian.

Dlaczego warto realizować działania z zakresu CSR?

Społeczna odpowiedzialność organizacji to liczne korzyści nie tylko dla beneficjentów jej działań, ale również samej firmy. Zalety realizowania strategii CSR to m.in.:

  • Poprawa sytuacji społeczeństwa, w szczególności mniej uprzywilejowanych grup
  • Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne
  • Szansa na zwiększenie zaangażowania i lojalności aktualnych pracowników
  • Okazja do przyciągnięcia najlepszych talentów na rynku
  • Wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy
  • Możliwość zwiększenia zaufania obecnych klientów
  • Szansa na wejście na nowe rynki i wzmocnienie konkurencyjności organizacji
  • Zwiększenie innowacyjności firmy

Powyższa lista przykładowych korzyści dla społecznie odpowiedzialnej firmy pokazuje, że może to być strategiczna i wielowymiarowa inwestycja na lata. Bez wątpienia warto się nad nią pochylić chcąc utrzymać wpływowość, dobry wizerunek i konkurencyjność firmy, a także pragnąc być „pracodawcą pierwszego wyboru”. Kluczem do powodzenia tej misji pozostaje przede wszystkim współpraca i komunikacja grup projektowych, do których dołączenia warto zachęcać wszystkich pracowników.

Chcesz, aby CSR było częścią strategii Twojej firmy? Możemy Ci w tym pomóc.

A może szukasz pracy, która da Ci poczucie sensu i będzie wspierać Twoje wartości? Zajrzyj tutaj.

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.