ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Choć przyjaźń jest ogromną wartością w życiu człowieka, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy w środowisku zawodowym również istnieje na nią przestrzeń. Wiele zależy bowiem od danej sytuacji. Najważniejsze jest przede wszystkim rozsądne zarządzanie taką relacją. Przeczytaj, jak to uczynić.
Przyjaźń to jedna z naturalnych, ludzkich potrzeb. Tak, jak każda inna relacja, jest związana z poczuciem przynależności, które z kolei wzmacnia psychiczne bezpieczeństwo i dobrobyt. Zgodnie z najpopularniejszą hierarchią potrzeb, czyli piramidą Maslowa, zajmuje ona trzecie miejsce na podium najważniejszych ludzkich motywacji.
Posiadanie przyjaciela to możliwość wzajemnego dzielenia się swoimi emocjami, doświadczeniami i przemyśleniami z drugą, zaufaną osobą. Przyjaźń może także inspirować i rozwijać nas jako ludzi. Nic więc dziwnego, że już od najmłodszych lat człowiek dąży do zbudowania relacji z kimś podobnym do siebie, z kim będzie mógł dzielić te dobre i złe chwile.
Nie ulega wątpliwości, że każdy jest inny i może wykazywać się odmiennymi zachowaniami oraz potrzebami. Stąd też część pracowników ma tendencję lub chęć nawiązywania bliższych relacji w pracy, podczas gdy inni nie chcą przekraczać zawodowej granicy i zbytnio spoufalać się ze współpracownikami. Każda z tych postaw jest normalna i zrozumiała. Jedynym zachowaniem, które nie powinno mieć miejsca, jest zmuszanie kogokolwiek w pracy do nawiązywania bliższych, pozazawodowych relacji.
Osoby, które zawierają przyjaźnie w pracy, zwykle naturalnie nawiązują je ze swoimi bezpośrednimi współpracownikami, a nie przełożonymi. Najczęściej ma na to wpływ częstotliwość interakcji, ale też podobne umiejscowienie stanowisk w strukturze firmy. To właśnie z koleżankami i kolegami z zespołu pracownicy dzielą bowiem podobne doświadczenia, wyzwania i problemy, ale też aspiracje. Zdecydowanie pozwala to na lepsze zrozumienie i wzajemne wsparcie. Ponadto znacznie łatwiej jest zaufać czy zwierzyć się osobie, która zajmuje podobne stanowisko, niż wykazywać się pełną otwartością i wylewnością względem szefa.
Przyjaźń jest ogromną wartością samą w sobie, a gdy opiera się o wspólne miejsce zatrudnienia, może dodatkowo uatrakcyjnić codzienną pracę. Jednocześnie taka sytuacja wymaga umiejętności utrzymywania równowagi pomiędzy sferą prywatną i zawodową. Źle zarządzana relacja może bowiem prowadzić do konfliktu interesów i niepotrzebnych napięć w zespole. Dlatego też tak ważne jest, aby podejść do tego tematu z rozsądkiem i dojrzałością.
Kontekst sytuacji zawsze ma ogromne znaczenie. Nie ma nic złego w tym, że poznałaś_ poznałeś w pracy swojego przyjaciela, jednak bardzo ważne będzie ustalenie granic i zachowań zależnych od tego, czy jesteście w pracy, czy spędzacie czas poza nią. Nie oznacza to, że na te kilka godzin w biurze musicie porzucić wszelkie towarzyskie rozmowy i zwracać się do siebie w sposób formalny, ale np. warto unikać poruszania zbyt prywatnych tematów w gronie współpracowników. Może okazać się to nie tylko niezręczne dla innych, ale również nieeleganckie względem tej drugiej osoby, której być może szczególnie zależy na oddzieleniu ról przyjaciela i współpracownika. Najlepiej będzie zatem, gdy wspólnie ustalicie Wasze granice w szczerej, prywatnej rozmowie.
Niezależnie od tego, czy osoba, z którą pracujesz nad danym projektem to Twój przyjaciel, czy też pracownik innego działu, z którym masz mniej zażyłe relacje, zawsze wykazuj się obiektywizmem, uczciwością i transparentnością. Każdorazowo miej na uwadze główny cel Waszej współpracy, a swoje przemyślenia lub uwagi wygłaszaj w sposób oczywiście przyjazny, ale konstruktywny. Przyjaźń lub jej brak nie powinna wpływać na to, jak pracujesz w grupie, podejmujesz decyzje czy wydajesz opinie. Traktowanie wszystkich w jednakowy, równy sposób to podstawa.
Bardzo ważne jest także analizowanie tego, jak przyjaźń wpływa na Twoją produktywność w pracy. Dla przykładu, jeżeli poprzez długie, nieformalne rozmowy z bliskim współpracownikiem w biurze coraz trudniej jest Ci się skupić i utrzymać efektywność, spróbuj nieco zmienić sposób i częstotliwość, z jaką wchodzisz z nim w interakcje. Wówczas warto wprost zakomunikować drugiej osobie swoje trudności i w sposób taktowny zasugerować, abyście wszelkie mniej istotne, pozasłużbowe sprawy omawiali na przerwie lub po pracy.
Asertywność oraz umiejętność rozdzielania ról będą również niezbędne w przypadku konfliktu interesów, czyli trudnej sytuacji, w której zobowiązania prywatne i zawodowe są ze sobą rozbieżne. Może to być np. moment, w którym prywatnie pokłócisz się ze swoim przyjacielem, a zawodowo musicie dokończyć wspólny, duży projekt. Wówczas należy wykazać się profesjonalizmem i etyką we współpracy, pozostawiając emocje w tyle, a trudności dotyczące relacji rozwiązywać poza pracą. Jeśli poczujesz, że druga osoba nie zachowuje się w tej sytuacji równie uczciwie wobec Ciebie, zawsze warto przeprowadzić z nią szczerą rozmowę lub poprosić o radę menedżera czy dział HR.
Utrzymywanie bliskiej relacji z osobą z pracy może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie i ogólną satysfakcję. Przyjaźń nie powinna jednak negatywnie oddziaływać na Twoją produktywność, funkcjonowanie całego zespołu czy też profesjonalną postawę, której niewątpliwie wymaga każde stanowisko pracy. Chcąc być jednocześnie dobrym pracownikiem i przyjacielem, postaw przede wszystkim na granice i normy wynikające z kontekstu sytuacji.
Warto również pamiętać, że nie ma nic złego w tym, że nie posiada się przyjaciół w pracy. Ważne jest jednak to, by w swoim zespole czuć się swobodnie. Jeśli brakuje Ci psychicznego komfortu lub chciałabyś_ chciałbyś, aby relacje z Twoimi współpracownikami wyglądały inaczej, zawsze warto o tym porozmawiać z szefem.
Z tą umiejętnością będziesz lepszym współpracownikiem, przyjacielem, partnerem itp. Przeczytaj o inteligencji emocjonalnej.
Co jeszcze, poza pracą, może łączyć ludzi? Muzyka! Czy wiesz, że jesteśmy też na Spotify?
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.