ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Wideo CV jest dobrym sposobem na wyróżnienie się pośród innych aplikujących. Daje także więcej możliwości autoprezentacyjnych, m.in. szansę na pokazanie swojej osobowości. Zapoznaj się z dalszą częścią wpisu, aby dowiedzieć się więcej na temat aplikowania na ofertę za pomocą nagrania.
CV w formie nagrania to z pewnością niekonwencjonalny sposób aplikowania na ofertę pracodawcy. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach taka forma może nie być właściwym rozwiązaniem.
Wideo CV jest obecnie najbardziej popularne w rekrutacjach branży kreatywnej. Mogą się zatem nad nim pochylić kandydaci aplikujący na role związane z reklamą, mediami, sztuką, muzyką czy filmem. Natomiast w przypadku pozostałych sektorów rynku, warto najpierw zapoznać się z kulturą organizacyjną firmy, która prowadzi rekrutację. Może bowiem okazać się, że wybór takiej formy nie będzie skuteczny i przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego – zniechęci pracodawcę do kandydatury.
Warto też zwrócić uwagę na wymagania opisane w ofercie. Jeśli warunkiem przystąpienia do rekrutacji jest złożenie CV i/lub listu motywacyjnego w formie dokumentu tekstowego, właściwym będzie dostosowanie formy aplikacji do oczekiwań firmy. Jest to o tyle ważne, iż w dobie zautomatyzowanych procesów HR, inny plik może najzwyczajniej nie przejść automatycznej weryfikacji przez system. Wówczas wideo CV powinno stanowić dodatek – może zostać umieszczone jako link w standardowym dokumencie lub na profilu na LinkedIn.
Więcej o wpływie technologii na rekrutacje przeczytasz tutaj.
Jeżeli uznasz, że chcesz aplikować na ofertę pracy wysyłając wideo CV, pamiętaj o dokładnym przygotowaniu koncepcji, treści oraz miejsca, w którym chcesz je nagrać. Spontaniczna autoprezentacja przed kamerą może bowiem spowodować, iż nie wypadniesz tak dobrze, jak planowałeś/ planowałaś.
Przed przystąpieniem do nagrywania, zastanów się, które elementy chcesz zawrzeć w swoim wideo CV. Ważne, aby były to kluczowe informacje, które znalazłyby się również w klasycznej, tekstowej wersji. Nie wymieniaj zatem wszystkich swoich osiągnięć czy kilkunastu kompetencji. Takie nagranie byłoby zbyt długie, a co za tym idzie – zapoznanie się z nim byłoby zbyt czasochłonne dla pracodawców. Najlepszą długością nagrania będzie czas około 1 minuty – optymalny, by przedstawić najważniejsze informacje o sobie i utrzymać zainteresowanie odbiorcy.
Aby jak najlepiej wypaść na nagraniu, warto stworzyć krótki scenariusz lub notatki ze słowami kluczowymi tak, aby stanowiły one podstawę Twojej autoprezentacji. Zaplanuj poszczególne punkty wypowiedzi, które pomogą Ci zwięźle i bez dygresji opowiedzieć o swojej kandydaturze. Możesz skorzystać z poniższych elementów:
• Wstęp, przedstawienie się (m.in. imię, nazwisko, wykształcenie)
• Doświadczenie
• Największe sukcesy
• Kluczowe kompetencje miękkie i twarde
• Przyczyna wyboru danej oferty pracy
• Zainteresowania
Pamiętaj, iż jest to tylko przykładowe zestawienie informacji. W wideo CV najbardziej liczyć się będzie naturalność i autentyczność. Jeśli masz inne, nieszablonowe pomysły na przedstawienie informacji o sobie lub posiadasz większe doświadczenie w nagrywaniu czy montowaniu filmów, wykorzystaj to.
Z kolei jeżeli masz trudności z przygotowaniem ciekawego scenariusza, możesz zainspirować się wideo CV innych osób. Wiele z nich znajdziesz na YouTubie.
Przygotowując się do nagrania pamiętaj, iż pierwsze wrażenie kształtuje się nawet w kilka sekund. Co za tym idzie, należy zadbać o swoje wideo CV również w kontekście wizualnym. Aby wypaść profesjonalnie, wybierz naturalne oświetlenie i jednolite, najlepiej jasne tło. Ponadto zamknij okna i drzwi, aby ograniczyć hałas.
Sprawdź także, które z Twoich urządzeń ma najlepszą jakość nagrywania obrazu i dźwięku, a następnie zadbaj o stabilizację obrazu. Jeśli nie posiadasz statywu, umieść telefon lub kamerę w takim miejscu, aby twarz i tors wypełniały większość kadru (półzbliżenie, plan bliski). Dzięki temu odbiorca będzie mógł widzieć Twoją mimikę i gestykulację.
Kluczowy będzie również odpowiedni ubiór, dostosowany do kultury organizacyjnej firmy. Dobrym wyborem będzie strój, który założyłbyś/ założyłabyś na rozmowę rekrutacyjną. Upewnij się jednak, że będzie on dobrze wyglądał w kamerze – w tym przypadku lepiej jest unikać ubrań w kratkę, kropki lub w intensywnym kolorze.
Możesz przystąpić do nagrania swojej autoprezentacji. Pamiętaj, aby nie zniechęcać się po nieudanych próbach – daj sobie tyle czasu, ile potrzebujesz. Ważne jest również, aby nagrywając wideo CV nie czytać z kartki, a swobodnie i autentycznie przedstawić swój profil pamiętając o wcześniej spisanych elementach. Dzięki temu wypadniesz profesjonalnie, a odbiorca będzie mógł wstępnie poznać Twoją osobowość.
Unikaj również długich, rozbudowanych zdań. Dzięki temu nie pogubisz się w swoich wypowiedziach. Zadbaj także o to, aby Twoja mowa ciała współgrała z wypowiadanymi słowami. Będzie to najlepszy dowód na to, że jesteś osobą szczerą i autentyczną.
Aby mieć pewność, że Twoje CV zostanie rozpatrzone przez pracodawcę, na końcu nagrania dodaj informację o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Możesz ją wypowiedzieć w skróconej formie lub dodać jako napis na filmie.
Po nagraniu wideo CV, obejrzyj je kilka razy, aby mieć pewność, że jest ono profesjonalne i zawiera wszystkie niezbędne elementy. Możesz również zmontować swoje nagranie, np. wyciąć niepotrzebne przerwy, pamiętając jednocześnie, aby w efekcie końcowym było widać jak największą naturalność.
Gdy zakończysz pracę nad materiałem, zapisz go w formie, która będzie łatwo dostępna dla odbiorcy. Nazwą pliku może być np. Twoje imię i nazwisko z dopiskiem „CV”. Upewnij się także, że plik z filmem nie jest zbyt „ciężki”. W przeciwnym razie przesłanie nagrania do pracodawcy może być niemożliwe lub zbyt długo będzie ładować się na urządzeniu rekrutera. Rozważ również dołączenie tradycyjnego CV w wersji tekstowej. Wtedy będziesz mieć pewność, że Twoja aplikacja dotrze do odbiorcy. Powodzenia!
Nie bój się zmiany pracy. Dowiedz się, jak zachować pewność siebie w procesie rekrutacji.
Zadbaj o swoją markę osobistą w sieci. Przeczytaj o personal brandingu kandydata.
Executive Director w Hays Poland Profil autora na LinkedIn
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.