ALERT: Jobseekers are being fraudulently contacted by scammers. Click here for more details.
Wyjazdy służbowe najczęściej dotyczą branży budowlanej, ról sprzedażowych, realizacji projektów w obszarze inżynierii czy stanowisk serwisantów. Delegacje mogą być krajowe lub zagraniczne, co najczęściej zależy od skali działalności lub struktury firmy. Mogą trwać od kilku godzin do kilku czy nawet kilkunastu miesięcy. Jako wyjazd służbowy uznawane są zarówno krótkie wizyty u klienta mającego siedzibę w pobliskim mieście, jak również tymczasowa relokacja, związana przykładowo z otwarciem nowej fabryki czy oddziału firmy.
Od kandydatów, którzy ubiegają się o stanowiska związane z częstymi wyjazdami służbowymi, pracodawcy oczekują przede wszystkim elastyczności. Nie tylko w kontekście dyspozycyjności, niezbędnej w obliczu częstych wyjazdów, ale także w odniesieniu do chęci i umiejętności dopasowania się do zmiennych warunków współpracy z różnymi klientami czy zespołami. Wybór delegacyjnego tryb pracy, ze względu na swoją specyfikę, niesie za sobą wiele pytań. Praca podczas częstych wyjazdów wiąże się z wieloma korzyściami, lecz bywa również wymagająca. Stąd też przed pojęciem decyzji o przyjęciu oferty tego rodzaju, warto przeanalizować wszystkie za i przeciw. Poniżej znajdują się listy wad i zalet częstych podróży służbowych.
• Oderwanie od rutyny Nowe środowisko pracy pozwala odpocząć od codziennych rutynowych obowiązków. Systematyczne wyjazdy przerywają monotonię i stanowią doskonałą okazję do zaczerpnięcia świeżych pomysłów oraz powrotu z nową energią. • Zbieranie inspiracji Delegacje są doskonałą okazją do poznania specyfiki pracy w różnych regionach oraz krajach. Jest to możliwość zaobserwowania innego systemu pracy, poszukania inspiracji oraz wprowadzenia nowatorskich rozwiązań. To okazja do wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych kontaktów w branży. • Możliwość podróżowania Wyjazdy służbowe pozwalają na łączenie pracy zawodowej i pasji podróżowania oraz poznawania nowych miejsc. • Aspekt finansowy W aspekcie finansowym jest to forma dodatkowego zarobku. Pracodawca ma obowiązek przyznania diety, a także zwrotu lub pokrycia kosztów podróży służbowej. W przypadku dłuższych wyjazdów, pracownik może również ubiegać się o przyznanie dodatku za rozłąkę.
• Więcej godzin spędzonych w pracy Praca w delegacjach często wiąże się z dniem pracy dłuższym niż 8 godzin. Jeśli są to wyjazdy zagraniczne lub wymagające dłuższej obecności u klientów lub w innym oddziale firmy, jest to równoznaczne ze spędzaniem mniejszej ilości czasu w miejscu zamieszkania. • Mniej czasu dla bliskich W przypadku dłuższych wyjazdów lub czasochłonnych podróży, pracownik ma mniejszą możliwość spędzania czasu z bliskimi. • Nieprzewidywalność wyjazdów Od osób pracujących w delegacji pracodawcy wymagają większej dyspozycyjności oraz elastyczności. Często wyjazdy służbowe są niezaplanowane i mogą zaburzać plan dnia, związany z życiem prywatnym i rodzinnym.
Jeśli analiza słabych stron i korzyści wynikających z pracy wymagającej częstych wyjazdów służbowych przemawia na korzyść przyjęcia oferty, to warto przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej również pod tym względem. Jest to najlepsza okazja do dowiedzenia się więcej o planowanych delegacjach, ich częstotliwości i długości. Dzięki temu można podjąć świadomą decyzję o akceptacji warunków oferty i zminimalizować ryzyko zaskoczenia w niedalekiej przyszłości.
Pytania, które warto zadać pracodawcy:
• Jaka jest częstotliwość wyjazdów służbowych (np. raz w tygodniu, miesiącu czy kwartale)? • Jaki jest kierunek wyjazdów? Czy są to wyjazdy zagraniczne czy wyłącznie na terenie kraju? • Jaki jest obszar delegacji – cały kraj czy wydzielony region? • Jaki jest średni czas trwania delegacji? • Co jest głównym środkiem transportu? Czy jest to transport publiczny czy samochód? Czy firma zapewnia samochód służbowy czy oczekuje użycia samochodu prywatnego? • W jaki sposób rozliczane są delegacje – czy firma zwraca poniesione koszty po powrocie z podróży służbowej, czy przekazuje zaliczkę, z której należy się rozliczyć?
Sprecyzowanie powyższych kwestii umożliwi kandydatowi ocenę własnej elastyczności i dyspozycyjności, a także odpowiedź na pytanie, na ile oczekiwania finansowe wpisują się w potencjalne koszty związane z dojazdami. Dzięki pogłębieniu kwestii delegacji podczas rekrutacji, kandydat zyska również jasny i klarowny obraz zakresu obowiązków na stanowisku. Częste delegacje stwarzają doskonałą okazję do zdobywania nowego doświadczenia oraz sprawdzenia swoich umiejętności w zupełnie nowych sytuacjach. Wiążą się jednak z niewymiarowym czasem pracy, co z kolei niesie za sobą wyrzeczenia związane z życiem prywatnym. Decyzja o podjęciu pracy na stanowiskach wymagających częstych wyjazdów na pewno nie jest decyzją łatwą, ale może wiązać się z nowymi, cennymi doświadczeniami.
Alicja Kujawska, Consultant, Hays Poland
Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.
Trust us, we find the best candidates on the market
Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.