Dlaczego warto dokonywać regularnego przeglądu kompetencji pracowników?

Rozwój talentów w organizacji

Agnieszka Czarnecka

Aktualna sytuacja na rynku pracy nie jest idealna i w wielu obszarach wciąż panuje luka kompetencji. Ponadto jak wynika z raportu Hays „Rynek pracy 2023. Półroczny przegląd trendów 2023” – 75 proc. firm planujących rekrutować w najbliższym czasie, spodziewa się przeszkód w pozyskiwaniu odpowiednich pracowników. Tymczasem działaniem, które może wesprzeć pracodawców w realizacji strategii HR, jest proces reskillingu i upskillingu osób obecnie zatrudnionych w organizacji.

Z najnowszego raportu Hays o rynku pracy w 2023 roku wynika, że 9 na 10 firm zamierza prowadzić rekrutacje. W rzeczywistości często jednak okazuje się, że przysparzają one trudności. Jak rozwiązać problem luki kompetencyjnej w organizacji?

Rekrutacje w praktyce

Nierzadko zdarza się, że pracodawcy uruchamiając nowy proces rekrutacyjny, skupiają się wyłącznie na konkretnych kilku kompetencjach, których brakuje w firmie. Bywa też tak, że profil idealnego kandydata jest – także nieświadomie – określany nadmiernie wąsko, a oczekiwania wobec niego są nieelastyczne. Czasem wśród osób decyzyjnych do głosu dochodzą przekonania lub nieuświadomione uprzedzenia odnośnie do tego, kim nowo zatrudniony pracownik powinien być. To często wywołuje trudności w zatrudnieniu nowej osoby – poczynając od konieczności wydłużenia czasu rekrutacji, aż po dodatkowe obciążenie budżetu przeznaczonego na dany proces.

Jak poradzić sobie z takim problemem? Przede wszystkim należy pamiętać, że strategia HR to nie tylko prowadzenie procesów rekrutacyjnych. Dobre zarządzanie talentami w organizacji skupia się również na zabezpieczaniu i rozwijaniu kompetencji oraz potencjału aktualnych pracowników, a także otwartym podejściu. Ważne jest, aby nie „przegapić” możliwości, które zapewnia współpraca z daną osobą.

Potrzeba rekrutacji oczywiście zawsze będzie istnieć, natomiast warto szerzej spojrzeć na zasoby kompetencyjne firmy i zastanowić się, czy organizacji rzeczywiście znane są predyspozycje i talenty pracowników. Istnieje prawdopodobieństwo, że przynajmniej niektórzy z nich świetnie odnaleźliby się w innej roli czy dziale.

Reskilling i upskilling

Strategia reskillingu i upskillingu jest jednym ze sposobów na likwidowanie luki kompetencyjnej w organizacji. Reskilling polega na przekwalifikowaniu zatrudnionych i dokonaniu wewnętrznego transferu pracownika na inne stanowisko, na którym może w pełni wykorzystać swój potencjał i kompetencje miękkie.

Upskilling zaś to nic innego jak podnoszenie i rozwijanie aktualnych umiejętności pracowników wedle obecnych potrzeb organizacji i wyzwań, które panują na rynku.

Aby rozpocząć proces reskillingu lub upskillingu niezbędne jest dokładne i regularne badanie zestawu kompetencji zatrudnionych. Należy to robić w sposób holistyczny i metodologiczny, najlepiej z zewnętrznymi ekspertami, którzy posiadają doświadczenie w tym zakresie oraz mogą obiektywnie spojrzeć na daną osobę i jej profil. Poza regularnymi rozmowami rozwojowymi i mentoringiem świetnie w tym przypadku sprawdzą się sesje Development Center.

Development Center jako podstawa budowania strategii rozwoju pracowników

Development Center to proces pozwalający na zbadanie kompetencji, potencjału, osobowości, predyspozycji i preferencji pracownika. Metoda ta pozwala realnie odkryć talenty pracownika i tym samym określić na jakim stanowisku dana osoba sprawdzi się najlepiej. Czy charakter obecnej roli pozwala w pełni zrealizować potencjał pracownika czy może jest on sprzeczny z jego konstruktem psychicznym i predyspozycjami, uniemożliwiając mu pełny rozwój? Znalezienie odpowiedzi na to pytanie wymaga otwartej postawy ze strony menedżera i wspierającej kultury całej organizacji, gdyż czasem okazuje się, że zatrudniony, biorąc pod uwagę jego profil, w rzeczywistości może być np. lepszym analitykiem, aniżeli opiekunem klienta.

Ważne jest, aby badanie to było przeprowadzane regularnie – np. raz lub dwa razy do roku – i wielowymiarowo. Zewnętrzny ekspert, np. coach, mentor, czy psycholog powinien wziąć pod uwagę następujące czynniki:

Osobowość pracownika, jego naturę, przekonania, postawy

Predyspozycje i umiejętności

Zestaw kompetencji miękkich

Zestawienie tych aspektów pozwala odkryć, w jakich obszarach pracownik może w pełni wykorzystać swój potencjał i realnie spełniać się zawodowo. Wówczas lepiej wiadomo, co potrafi oraz jakie ma możliwości i potrzeby.

Dzięki wiedzy pozyskanej z rzetelnie przeprowadzonego procesu Development Center, wzbogaconego o sesje feedbackowe, możliwe będzie opracowanie strategii reskillingu lub upskillingu pracownika w oparciu o aktualne i przyszłe potrzeby kompetencyjne organizacji. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala dopasować profil danej osoby do stanowiska w firmie i ograniczać lukę kompetencji. Umożliwienie pracownikowi rozwoju w strukturach organizacji to także sposób na zwiększenie satysfakcji oraz wzmocnienie jego lojalności i zaufania do pracodawcy.

Przyszłość jest w kompetencjach

Zauważanie i docenienie potencjału oraz predyspozycji zatrudnionych to obustronna korzyść. Poprzedzony sesją Development Center proces reskillingu lub upskillingu pozwala odpowiednio zmapować zasoby i braki w organizacji, dając jednocześnie pracownikom doskonałą szansę do rozwoju, a w przypadku braku satysfakcji z wykonywanej pracy – również na przekwalifikowanie w strukturze firmy.

Znając możliwości swoich pracowników, ustalenie strategii rekrutacyjnej i potrzeb pozyskania nowych kompetencji przebiegnie o wiele sprawniej.

Chcesz przeprowadzić sesję Development Center w swojej organizacji? Skontaktuj się z naszymi ekspertkami.

Dowiedz się więcej na temat wzmacniania strategii kompetencyjnej w firmie. Pobierz raport Hays.


Agnieszka Czarnecka

Head of HR Consultancy w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.