Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w rekrutacji?

Wpływ technologii na proces pozyskiwania talentów

Wojciech Turek

Od kilku lat sztuczna inteligencja rozwija się w bardzo szybkim tempie. Jej narzędzia mają coraz większy wpływ na liczne obszary naszego życia oraz rynek pracy. Ostatnio poziom wykorzystania AI wzrósł również w obszarze HR, usprawniając m.in. procesy rekrutacyjne. W jaki sposób obecnie wykorzystuje się AI w rekrutacji, co to oznacza dla kandydatów i gdzie leżą największe wyzwania z tym związane?

Zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji mogą usprawnić oraz skrócić czas trwania procesu rekrutacyjnego. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za rekrutację są w stanie bardziej niż na zadaniach powtarzalnych, skoncentrować się na relacjach z kandydatami, a także przekazywaniu niezbędnej wiedzy i feedbacku, które pomogą im z sukcesem zmienić pracę.

4 obszary, w których wykorzystuje się AI w rekrutacji

Dostrzeżenie potencjału i zrozumienie możliwości narzędzi AI może wiązać się z dużymi korzyściami dla całego procesu rekrutacyjnego. Poznaj zakres, w jakim sztuczna inteligencja wspiera rekruterów lub konsultantów agencji.

1. Tworzenie opisu i specyfikacji stanowiska w ofertach pracy

Narzędzia sztucznej inteligencji okazują się bardzo przydatne już na początku procesu rekrutacyjnego. Posiadając najważniejsze informacje – o firmie, oczekiwaniach wobec kandydata, oferowanych możliwościach i zakresie obowiązków – ze wsparciem AI można stworzyć bardzo atrakcyjną oraz inkluzywną ofertę pracy. Program w szybki sposób może przygotować treść ogłoszenia, biorąc pod uwagę aktualne trendy, SEO i algorytmy. Następnie wystarczy, że rekruter lub konsultant dopracuje ją pod kątem językowym i dopasuje do języka firmy (Tone of Voice).

2. Wstępna weryfikacja i identyfikacja potencjalnie najlepszych kandydatów

Narzędzia AI mogą wspomóc osoby odpowiedzialne za rekrutację również w analizie profili kandydatów – zarówno z nadesłanych aplikacji, jak i baz danych. Jest to możliwe m.in. dzięki zaawansowanym funkcjom wyszukiwania słów kluczowych i algorytmom uczenia maszynowego, które coraz skuteczniej podpowiadają profile osób dopasowanych do konkretnych wymagań. Stanowi to ogromne ułatwienie szczególnie w sytuacji, w której na ofertę pracy aplikują dziesiątki kandydatów.

3. Automatyczne wysyłanie wiadomości

Bardzo powszechne w procesach rekrutacyjnych wspieranych przez AI są również zautomatyzowane wiadomości wysyłane do kandydatów. Dzięki temu osoby aplikujące na daną ofertę pracy mogą być na bieżąco z działaniami podejmowanymi przez rekrutującą firmę, np. wiedzieć, kiedy zapoznano się z nadesłanym CV. Takie rozwiązanie może także usprawnić proces umawiania spotkań i wysyłania przypomnień. Ponadto narzędzia AI w formie czatbotów mogą odpowiadać na podstawowe pytania osób zainteresowanych daną ofertą pracy.

4. Przygotowanie ramowej shortlisty

Shortlista to inaczej krótka lista z profilami kandydatów, którzy najbardziej pasują do danej roli i wyrażają chęć dalszego uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym. Dzięki uczeniu maszynowemu i rozumieniu wcześniejszych działań podjętych przez osobę rekrutującą – np. oznaczeniu czy zapisaniu konkretnego profilu, program AI może przygotować taką propozycję w krótkim czasie. Może być to świetna baza do dalszej pracy nad wyłonieniem najlepszych talentów na dane stanowisko.

Co wykorzystanie AI w rekrutacji oznacza dla kandydatów?

Osoby biorące udział w rekrutacji powinny mieć świadomość, że firma może wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji do usprawnienia tego procesu. Aby pozytywnie przejść wstępny proces weryfikacji i „dać się odnaleźć algorytmom”, pamiętaj o następujących zasadach:

✔ Przygotowując CV, używaj słów kluczowych w nieodmienionej formie, szczególnie opisując swoje poprzednie role, kompetencje czy programy, które obsługujesz

✔ Postaw na standardowe formatowanie dokumentu, które ułatwi programowi analizę Twojego CV

✔ Nie zaniedbuj swoich profili w profesjonalnych mediach społecznościowych, np. na LinkedIn – tam również bardzo często wykorzystywane są systemy AI

✔ Rozważ personalizację CV lub formularza rekrutacyjnego – w końcu to nie tylko system, ale przede wszystkim człowiek będzie zapoznawał się z Twoją aplikacją

Wyzwania i kwestie etyczne związane z wykorzystaniem AI w rekrutacji

Choć narzędzia sztucznej inteligencji mogą być ogromnym wsparciem dla osób odpowiedzialnych za rekrutację, to wiążą się również z pewnym ryzykiem. Pracodawcy, rekruterzy i konsultanci agencji powinni mieć je na uwadze przy każdym wykorzystywaniu AI. Dobrze jest o nich wiedzieć również jako kandydat.

● Ograniczenia algorytmów

To, jakie sugestie dotyczące profili kandydatów będzie wysyłał program AI, zależy przede wszystkim od poziomu jego zaawansowania. Jest on ściśle związany z algorytmami uczenia maszynowego. Istnieje ryzyko, że nowopowstałe lub nierozwijane narzędzie będzie mniej skuteczne, to znaczy w analizie CV lub przygotowywaniu shortlisty może pominąć niektóre dopasowane do rekrutacji profile profesjonalistów.

● Bezpieczeństwo danych

Przetwarzanie danych osobowych w programie sztucznej inteligencji, nie tylko w ramach procesu rekrutacyjnego, zawsze może wiązać się z ryzykiem. W związku z tym wykorzystywane systemy muszą być nie tylko zgodne z przepisami o ochronie danych, ale również regularnie analizowane pod kątem cyberbezpieczeństwa oraz zgodne z regulaminem użytkowania AI, który powinien być wdrożony przez każdą organizację korzystającą z tej technologii.

● Niezbędny pierwiastek ludzki

Choć narzędzia sztucznej inteligencji mogą być ogromnym ułatwieniem dla osób odpowiedzialnych za rekrutację, to ostateczna decyzja zawsze należy do człowieka. Ponadto AI nigdy nie będzie miało takich cech i zdolności, jak umiejętność budowania relacji, krytyczne i kreatywne myślenie oraz empatia. Ludzka praca jest także niezbędna w przypadku kandydatów pasywnych, tj. takich, którzy nie szukają aktywnie pracy, a ich decyzja o zmianie firmy będzie wynikała m.in. ze zbudowanej relacji i skutecznej prezentacji oferty przez rekrutera. Chodzi więc o to, aby sztuczna inteligencja wspierała, a nie wypierała pracę człowieka.

Przyszłość AI w rekrutacji

Wiele wskazuje na to, że pomimo licznych wyzwań, które wiążą się z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w rekrutacji, można patrzeć na przyszłość tej praktyki z optymizmem. Spodziewamy się, że w nadchodzących 5-7 latach pozwoli to ulepszyć doświadczenia kandydatów, a w szczególności ich personalizację, oraz zoptymalizować procesy HR. O wiele skuteczniejsze będzie także automatyczne dopasowanie CV kandydatów do danej roli. Dostrzeżenie potencjału AI – zarówno przez pracodawców, jak i profesjonalistów – może zatem przynieść obustronne korzyści.

Interesujesz się AI? Czeka na Ciebie kolejny artykuł na ten temat.

Myślisz o zmianie pracy? Zobacz, jakie oferty ostatnio opublikowaliśmy.


Wojciech Turek

Senior Consultant w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.