Blogs

Pokolenie Baby Boomers, X, Y i Z na rynku pracy

Charakterystyka, podobieństwa i różnice

Martyna Staniul

Obecnie na rynku pracy funkcjonują aż cztery różne generacje. Choć każda z osób reprezentująca dane pokolenie ma swój unikatowy zestaw cech, inne umiejętności i potrzeby, to przedstawicieli tych grup może wiele łączyć. Dogłębne zrozumienie ich charakterystyki jest niezbędne do budowania otwartych i różnorodnych, a przez to innowacyjnych zespołów międzypokoleniowych.

Zarządzanie i współpraca z różnymi pokoleniami wymagają wiele zrozumienia oraz otwartości. Z drugiej strony warto pamiętać, że wiek czy inne czynniki demograficzne, nigdy nie powinny warunkować szacunku i zrozumienia, na które każdy po prostu z góry zasługuje. Generacja, do której należy dany pracownik, może jednak być pewną wskazówką dotyczącą tego, jaką jest osobą. Poznaj mocne i słabe strony oraz oczekiwania w pracy Baby Boomerów, Iksów, Millenialsów oraz Zetek.

Pokolenie Baby Boomers

Są to osoby urodzone w latach 1940-1960, reprezentujące najstarszą generację pracowników. Ich największą zaletą jest bez wątpienia ogromne doświadczenie życiowe i zawodowe, co często czyni z nich świetnych doradców. Cechują się pracowitością, dokładnością i zaangażowaniem w powierzone obowiązki.

Jednocześnie przedstawicielom tego pokolenia często przypisuje się tendencję do traktowania ciężkiej pracy jako wyznacznika sukcesu i regularnej pracy w nadgodzinach, co często zaburza ich work-life balance.

Czy wiesz, że… 90% profesjonalistów uważa, że pracownikom 50+ jest trudniej na rynku pracy? Zobacz, na jakie argumenty głosowali nasi obserwujący.

Zdarza się, że rutyna i ich preferowany, wypracowany przez lata styl pracy utrudniają przyjęcie otwartej postawy na pewne zmiany. Nie oznacza to jednak, że Baby Boomerzy nie chcą się uczyć. Wręcz przeciwnie – cenią sobie możliwość rozwoju kariery, często rezygnując z przejścia na emeryturę po osiągnięciu odpowiedniego wieku. Duże znaczenie ma dla nich również stabilność i lojalność wobec pracodawcy, więc często wiążą się z jednym miejscem zatrudnienia na lata.

Pokolenie X

Pracownicy urodzeni w latach 1961-1982 to często osoby ambitne, niezależne i odpowiedzialne. Dobrze odnajdują się zarówno w pracy samodzielnej, jak i zespołowej. Cechują się lojalnością wobec pracodawcy, choć wykazują większą gotowością do jego zmiany niż starsze pokolenie. Mogą być emocjonalnie związane ze swoim miejscem pracy lub się z nim identyfikować.

Czy wiesz, że… aż 89% pracowników z pokolenia X odnotowuje nadgodziny? Odkryj, jak często zdarza się to młodszym generacjom.

Iksy cenią sobie stabilizację, przez co nie zawsze mogą być skłonni do podejmowania ryzyka lub wprowadzania dużych zmian. Jednak dzięki odpowiedniemu wsparciu ze strony szefa, kompleksowo i skutecznie podejdą do danego wyzwania.

Bardzo ważna jest dla nich możliwość rozwoju kariery, choć zdecydowanie bardziej od osób z pokolenia Baby Boomers stawiają na równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W pracy cenią sobie również transparentną i bezpośrednią komunikację.

Pokolenie Y

Przedstawiciele tej grupy, nazywani również Millenialsami, to osoby urodzone w latach 1983-1995. Cechują się rozwiniętymi zdolnościami adaptacyjnymi, dużą elastycznością, a także otwartością na zmiany. Ich mocną stroną jest również wysoki poziom samoświadomości. Są odważni, ciekawi świata i bardzo często zaawansowani technologicznie.

Work-life balance, elastyczność i mniej emocjonalne podejście do pracy, którymi często kierują się Millenialsi, przez niektórych pracodawców mogą jednak być traktowane jako słabsza strona tego pokolenia. Niektórzy postrzegają to bowiem jako przejaw niewystarczającej lojalności wobec firmy i wysokich oczekiwań względem warunków zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że każdemu pracownikowi – niezależnie od wieku – zależy na dobrych zarobkach, korzystnej umowie i docenieniu w pracy. Pokolenie Millenialsów zapoczątkowało jedynie komunikowanie tego wprost.

W miejscu zatrudnienia zależy im również na jasnej ścieżce rozwoju, dostępności elastycznych modeli pracy i pozytywnym wpływie na świat.

Czy wiesz, że… 70% Millenialsów uważa model zdalny lub hybrydowy za najważniejszy, pozapłacowy element oferty pracy? Jest to prawie 10 punktów procentowych więcej w porównaniu z ogółem pracowników (61%).

Pokolenie Z

Są to osoby urodzone w latach 1995-2012, reprezentujące jednocześnie najmłodszą grupę pracowników. Wiele przekonań na ich temat nie zostało nawet jeszcze zweryfikowanych, natomiast już teraz pracodawcy doceniają Zetki za kreatywność, otwartość na różnorodność i kwestie ekologiczne, a także nowe, świeże spojrzenie na wiele spraw. Przedstawiciele tego pokolenia często są także ambitni i zdeterminowani.

Zetki wchodzące na rynek pracy naturalnie nie mają tak dużego doświadczenia zawodowego, jak ich starsi współpracownicy. Potrzebują więcej czasu na poznanie panujących w firmie zasad, zbudowanie relacji i zaaklimatyzowanie się w nowej sytuacji. Z uwagi na częste łączenie pracy ze studiami, częściej wybierają zatrudnienie na pół etatu, co niektórym pracodawcom może utrudniać proces wdrażania i rozwijania młodego pracownika. W rzeczywistości jednak młodzi szybko i chętnie się uczą, a także podchodzą do powierzonych obowiązków z zaangażowaniem i ciekawością.

Czy wiesz, że… 62% pracowników z pokolenia Z uważa dobre relacje ze współpracownikami za najlepszą przesłankę o danej firmie? Pobierz raport „Gen Boost. Młodzi na rynku pracy”.

Tym, na co Zetki zwracają uwagę w pracy, są przede wszystkim możliwości rozwoju i elastyczność czasu pracy. Chcą być również częścią środowiska wolnego od uprzedzeń i stereotypów.

Międzypokoleniowość to zaleta

Podejście młodszych i starszych pokoleń do pracy, komunikacji, zarządzania czy innowacji, zawsze będzie się różnić. Każda generacja będzie miała także nieco inne wartości i zasady, którymi się kieruje w pracy. Warto jednak spojrzeć na to jak na zaletę – różnorodność pokoleniowa daje bowiem możliwość nauki nowych rzeczy, zainspirowania się oraz wymieniania odmiennymi doświadczeniami. Często jest także podstawą pozytywnych, korzystnych dla ogółu zmian. Zdecydowanie warto wykorzystać jej potencjał.

Dowiedz się więcej na temat pokolenia Z na rynku pracy. Pobierz raport Hays i Fundacji OFF school.

Dlaczego warto dokonywać regularnego przeglądu kompetencji pracowników? Odkryj skuteczną strategię reskillingu i upskillingu.


Martyna Staniul

Account Manager w Hays Poland
Profil autorki na LinkedIn

00

Job search

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Register a job

Trust us, we find the best candidates on the market

Contact us

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.