Praca tymczasowa w działach obsługi klienta

Dlaczego warto skorzystać z pracy tymczasowej w customer service?

Aleksandra Antczak

Praca tymczasowa jest jedną z nowoczesnych form zatrudnienia, na które od lat otwierają się pracodawcy. To elastyczne rozwiązanie przynoszące liczne korzyści zarówno organizacji, jak i pracownikowi. Może być słusznym wyborem w każdym sektorze rynku, gdyż jej głównym celem jest wsparcie firmy określonymi kompetencjami posiadanymi przez zatrudnianego eksperta. Jak realia pracy tymczasowej wyglądają w branży obsługi klienta?

W wielu obszarach rynku na znaczeniu zyskują standardy obsługi klienta. Nie dziwi zatem fakt, że pracodawcy poszukują doświadczonych ekspertów w tym zakresie, posiadających niezbędne kompetencje. Część z nich decyduje się wówczas na zatrudnienie tymczasowe, które pozwala sprawnie i elastycznie odpowiedzieć na potrzeby firmy oraz oczekiwania klientów względem standardów obsługi.

Praca tymczasowa odpowiedzią na trendy w branży customer service

Sytuacja w branży obsługi klienta jest niejednoznaczna. Z jednej strony firmy mierzą się ze spadkiem konsumpcji z uwagi na wysoką inflację. Z drugiej natomiast, wciąż poszukują nowych sposobów, aby pozyskać i zatrzymać klientów, co przełoży się na pozytywne wyniki finansowe i biznesowy sukces.

Aby to osiągnąć, kluczowe jest rozbudowywanie zespołów obsługi klienta o doświadczonych ekspertów, którzy nie tylko posiadają potrzebne kompetencje miękkie, w tym bardzo ważne umiejętności komunikacyjne, ale również są w stanie sprawnie dołączyć do organizacji i szybko wdrożyć się w codzienną pracę.

W takim przypadku jedno z lepszych rozwiązań to nawiązanie współpracy z pracownikami tymczasowymi za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.

Obustronne korzyści

Nawiązanie współpracy na zasadach zatrudnienia tymczasowego wiąże się z wieloma korzyściami, zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika.

• Co zyska firma?

Przede wszystkim z uwagi na elastyczność takiej formy zatrudnienia, pracownicy tymczasowi są często bardziej dostępni niż osoby zatrudnione na etacie, mające nierzadko długi okres wypowiedzenia. Po drugie, dzięki pracy projektowej i współpracy z różnymi firmami, wielu z nich ma bardzo bogate doświadczenie zawodowe, zdobyte w dynamicznym i różnorodnym środowisku biznesowym. Dzięki temu też łatwo adaptują się w zmiennym otoczeniu.

Pracownicy tymczasowi bardzo często posiadają wysoko rozwinięte kompetencje twarde i miękkie, w tym umiejętności językowe. Mając na uwadze sprecyzowane potrzeby pracodawców, nie tylko doskonalą swój angielski, ale i uczą się innych języków europejskich, w tym skandynawskich. Zapewnienie klientom obsługi w ich rodzimym języku może firmie umożliwić – lub przynajmniej ułatwić – wejście na nowe rynki i przełożyć się na rozwój biznesu w skali międzynarodowej.

Ponadto agencja, z którą związany jest pracownik tymczasowy, pozwala firmie w pełni skupić się na rozwoju biznesu, przejmując na siebie m.in. proces rekrutacji i obowiązki administracyjne. W konsekwencji jest to także duża oszczędność czasu.

• Co zyska pracownik?

To, co specjalistki i specjaliści szczególnie cenią w pracy tymczasowej, to ciekawe projekty i okazja do zdobycia doświadczenia. Duża część pracowników zwraca również uwagę na możliwość poznania nowych narzędzi i procesów.

Dla osób dopiero rozpoczynających swoją karierę, praca tymczasowa to świetny start, dający możliwość dokładnego rozeznania, w jakiej branży chcą pozostać na dłużej.

Ponadto pracownik tymczasowy otrzymuje od agencji opiekę i kończąc współpracę z jednym pracodawcą-użytkownikiem (czyli firmą, dla której wykonuje pracę), ma szansę rozpocząć projekt u innego klienta. Co ważne – również dla pracodawcy – jeśli firma nie jest w stanie zapewnić pracownikowi benefitów, to kompensuje je agencja tak, aby zachować równość w miksie pracowniczym pracodawcy klienta. Przykładowo może wówczas zaoferować pracownikowi dostęp do platformy kafeteryjnej, w ramach której będzie mógł otrzymać takie same świadczenia pozapłacowe, jak etatowi pracownicy firmy, np. kartę sportową.

Kiedy warto skorzystać z zatrudnienia tymczasowego?

Nawiązanie współpracy z pracownikiem tymczasowym może odpowiadać na potrzeby firmy w różnorodnych sytuacjach. Pracodawcy często decydują się na to rozwiązanie w przypadku rozwoju biznesu, np. gdy do organizacji wdrażane jest nowe rozwiązanie i zespół potrzebuje dodatkowego wsparcia. W kontekście stanowisk customer service może być to uruchomienie nowych funkcji na platformie online.

Taki rodzaj zatrudnienia sprawdzi się także w przypadku konieczności znalezienia pracownika na zastępstwo, na czas prac doraźnych, np. uruchamiania nowej usługi cyfrowej, która wymaga od pracowników szybkiej reakcji na zapytania i problemy klientów, czy wzmożonego popytu sezonowego, który w branży obsługi klienta jest zależny od obszaru, w jakim funkcjonuje firma. Dla przykładu, w sektorze retail najczęściej jest to okres wakacji i ostatni kwartał w roku.

Na pracę tymczasową decydują się również te firmy, które odczuwają skutki braków kadrowych i potrzebują zatrudnić dodatkowych ekspertów, mając ograniczone możliwości zatrudnienia na etat. Wówczas współpraca z pracownikiem tymczasowym wliczana jest przez pracodawcę-użytkownika nie do kosztów zatrudnienia, lecz do budżetu projektowego.

WSKAZÓWKA

Jak skonstruować atrakcyjną ofertę dla pracownika tymczasowego? Wykorzystując wiedzę na ten temat! Z raportu Hays i Greenberg Traurig „Nowoczesne formy zatrudnienia 2023” wynika, że pracownik czasowy najczęściej jest osobą w wieku 21-30 lat i pełniącą stanowisko specjalistyczne, której największą motywacją jest – zaraz po wynagrodzeniu – możliwość zdobycia doświadczenia.

Oznacza to, że budując ofertę dla pracownika tymczasowego, szczególnie ważne jest mówienie językiem korzyści i konkretów. Przedstaw ciekawe wyzwania, które będą czekać na eksperta na danym stanowisku i zaprezentuj realia biznesowe oraz kompetencje, które będzie mógł rozwinąć w trakcie trwania projektu.

Praca tymczasowa, B2B, a może outsourcing? Dowiedz się więcej na temat nowoczesnych form zatrudnienia.

Co czeka Twoją branżę w nadchodzących miesiącach? Poznaj najnowsze trendy z rynku pracy.


Aleksandra Antczak

Senior Team Manager w Hays Poland
Profil autorki na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.